حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: طبق یکی از آیات سوره نحل آبادی دنیا در حیات طیبه است یعنی یک زندگی عاری از آلودگی مالی، اخلاقی و عملی است.

حیات طیبه، زندگی عاری از آلودگی مالی، اخلاقی و عملی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به مناسبت ماه صفر در حسینیه هدایت به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند مهربان در عطا کننده فیوضات و معنویتی است که آباد کننده دنیا و آخرت انسان است.

وی افزود: طبق یکی از آیات سوره نحل آبادی دنیا در حیات طیبه است یعنی یک زندگی که آمیخته به آلودگی مالی، اخلاقی و عملی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه حیات طیبه حیات ائمه طاهرین(ع)، اولیای الهی و حیات شما مومنان است. عنوان کرد: در این حیات طیبه معیشت، کسب و تجارت وجود دارد اما نجس به مال حرام نیست، یعنی طبع کسانی که دارای حیات طیبه هستند از مال حرام کم یا زیاد فراری هستند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طبق روایات همه پیامبران حیات طیبه داشتند که یک نمونه آنها حضرت سلیمان(ع) بودند، اظهار کرد: با اینکه برای حضرت سلیمان(ع) حکومت بی‌نظیری اتفاق افتاده بود و قرآن می‌فرماید اگر می‌خواست از شهری به شهری برود روی هوا حرکت می‌کرد سفر یک ماهه را صبح می رفت و غروب می‌رسید، جن‌ها در اختیار او بودند و برای ایشان غواصی می‌کردند ساختمان می‌ساختند وسایل مهم آشپزخانه درست می‌کردند معماران فوق‌العاده‌ای داشتند که ساختمان‌های عظیم بیت‌المقدس را ساختند، پرندگان هم در اختیار او بودند که در سوره نحل به آن اشاره شده است. حیوانات هم با او سخن می گفتند ایشان هم جواب می دادند.

وی ادامه داد: . با آن همه ثروت و قدرت بخشی از وقت خود را برای زنبیل‌بافی قرار داده بودند که در بازار با قیمت معمولی به فروش می‌رسانند که خرج خود، همسر و فرزندان را تامین کنند. اینجا سوالی پیش می‌آید که آیا حضرت سلیمان(ع) با آن زحمت سنگینی که در حکومت می‌کشیدند حق او نبود که از بیت المال حقوق بردارد؛ خداوند این حق را برای او قرار داده بود بلکه او خود برنمی‌داشت که حیات طیبه را داشته باشند بنابراین تا زمانی که حکومت داشتند با زنبیل بافی امورات زندگی خود را اداره می‌کردند.

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت سلیمان با آن همه شکوه و عظمت زنبیل می‌بافتند و احساس نمی‌کردند که این آبروریزی باشد و بسیار راحت بودند. برخی از پیامبران اولوالعزم چوپانی می کردند یکی از آنها پیامبر اسلام است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه حیات طیبه زندگی بدون آلودگی به حرام مالی، اخلاق شیطانی و عمل ابلیسی است، گفت: زیباترین نتیجه این حیات در دنیا و قیامت آن است که شخص از زندگی خود با همه وجود خوشنود است. اگر انسان صبر و تحمل کند برای خود حیات طیبه برقرار نماید فیوضات الهی به او می‌رسد و دنیای او را آباد می‌کند آخرت را هم بیش از آن چیزی که در دنیا می بینیم آباد می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم مسیر دریافت فیوضات الهی را بیان کرده است، ابراز کرد: اگر حیات خود را طیبه قرار دهید محبوب الله می‌شوید و خداوند حبیب شما می‌شود در این حالت حبیب تمام فیوضات خود را شامل حال محبوب می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند، قرآن، پیامبر(ص) و اهل‌بیت او تا قیامت برای منبع فیوضات الهی هستند، گفت: ما استعداد انعکاس نور قرآن و اهل بیت(ع) و نور ایمان را داریم. علم، اخلاق نیک، عبادت، نماز و عمل صالح نور الهی هستند که می‌تواند در آیینه وجود ما طلوع کند، اگر شما دنبال این نور هستید خداوند آدرس آن را به شما می‌دهد که کار زشت انجام ندهید، پیامبران را به عنوان معلم دنیا و آخرت خود باور کنید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: رحمت در دنیا و آخرت به این است که خداوند برای بندگان خود نوری را قرار می‌دهد که با آن نور در بین مردم زندگی می‌کنند. قرآن، معرفت، اخلاق و عمل صالح به آنها عطا می‌کند و تمام گناهان گذشته او را می‌بخشد؛ چراکه خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند هر شب دو ساعت مانده به نماز صبح فرشته ای را نزدیک دنیا می‌فرستد. این دو ساعت بسیار با ارزش است. شب جمعه از اول شب تا اذان صبح می فرستد.   این فرشته مامور است که این فرمایش الهی را تکرار کند که آیا فقیری هست که از من خداوند درخواست کند که من به او عطا کنم.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.