کارشناس اقتصادی گفت: برزیل با ایجاد یک واحد پولی جدید، توانست قیمت‌ها را به ثبات برساند.

برزیل چگونه تورم سه رقمی خود را کنترل کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، بابک اسماعیلی کارشناس اقتصادی، در پاسخ به تجربه‌های جهان در کنترل تورم‌های بالا اظهار کرد: برزیل از جمله کشورهای در حال توسعه است که در مقاطعی با افزایش تورم شدید رو به رو بود. بانک مرکزی برزیل با سیاست هدفگذاری تورمی از جمله افزایش نرخ بهره ۱، انتظارت تورمی را کنترل کرد.

برزیل تورمی ۱۰۰ تا ۲۴۰۰ درصدی را تجربه کرد!

او ادامه داد: برزیل از دهه ۱۹۷۰ تا دهه ۱۹۹۰ با مشکل ابر تورم رو به رو بود و دولت همچنان به طرز بی سابقه‌ای به چاپ پول اقدام می‌کرد و رشد نقدینگی از کنترل آن خارج شده بود. سالیانه تقریبا یک نرخ تورم ۱۰۰ تا ۲۴۰۰ درصدی در برزیل حکم فرما بود و روسای مختلف جمهور نیز نتوانستند در کنترل تورم موفق باشند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: سال ۱۹۹۲ بود که رئیس جمهور وقت برزیل به علت فساد مالی و اداری استیضاح می‌شود و معاون او به مقام ریاست جمهوری می‌رسد. آقای کارلوس وزیر دارایی برزیل، در مصاحبه‌های مختلف اذعان کرده بود که اطلاع زیادی از اقتصاد ندارد. او گروه کوچکی از اقتصاددان‌ها را مامور به ارائه برنامه‌ای برای مهار تورم کرد.

او افزود: این تیم اقتصادی بعد از اینکه پیشینه تورم را در برزیل مورد مطالعه قرار دادند، پیشنهاد کردند که برای مهار تورم برنامه‌ای فراتر از اصلاح سیاست‌های پولی و مالی باید انجام شود. برزیلی‌ها به نرخ بالای تورم عادت کرده بودند و همواره منتظر بالا رفتن تورم بودند بدون اینکه به نرخ تورم واقعی توجهی داشته باشند.

اسماعیلی در ادامه تصریح کرد: دولت برزیل در مرحله اول طرحی را به نام برنامه رئال ایجاد کرد. در این برنامه، یک واحد پولی جدید که مردم ذهنیتی درباره آن نداشته باشند، ایجاد شد. این واحد، URV نام گذاری شد که با ارزش دلار هماهنگ بود. نکته مهم این است که این واحد پولی عملا یک واحد غیر پولی بوده و به شکل سکه و پول نبود، در واقع یک پول مجازی محسوب می‌شد.

او گفت: در آن زمان، کروزیو رئال پول رایج برزیل برای خرید و فروش بود، اما همه کالاها از خوراکی‌ها تا حقوق کارمندان براساس URV محاسبه و گزارش می‌شد.

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: وجود URV به رهبران برزیل این امکان را داد که قیمت‌ها را به یک ثبات نسبی برسانند و مانع از بروز فراز و فرودهای عجیب و غریبی که واحد پولی آن‌ها داشت، شوند. بعد از اینکه یک مرحله انتقالی طی شد، برزیلی‌ها که همواره در انتظار ابر تورم لحظه‌ای بودند، انتظارت تورمی شان کاهش پیدا کرد و آماده پذیرش واحد پولی جدید شدند.

او افزود: بعد از مدتی به این قیمت‌های پایدار عادت کردند و دیگر کسی در برزیل منتظر افزایش قیمت‌ها نبود. زیرا ذهنیت و انتظارات نسبت به وجود ابر تورم، یکی از معظلات اصلی است که کشورهای درگیر تورم مانند ونزوئلا، کشورهای آفریقایی و حتی ایران با آن رو به رو هستند.

از دلایل موفقیت برزیل در مهار تورم، بازگشت اعتماد به مدیریت اقتصادی دولت بود

اسماعیلی با اشاره به علت اثرگذاری URV بیان کرد: آنچه که باعث کارآمدی راه حل URV در برزیل شد، این بود که توانست اعتماد را به مدیریت اقتصادی دولت برگرداند. سبب شد که بعد از مدتی درهای اقتصاد برزیل به سمت واردات و سرمایه گذاری‌های خارجی باز شود. تمام این‌ها سبب شد که با یک بودجه متعادلی که برای دولت فدرال تدوین شد، به دهه‌های گذشته قرض گرفتن و چاپ پول که باعث ابر تورم شده بود، پایان داده شود.

او در پایان اشاره کرد: درآمدهای دولت با مصارف هم خوانی پیدا کرد، بانک مرکزی نیز نرخ بهره را افزایش داد تا نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری سوق دهد و توانست سرمایه گذاری‌های خوبی را جذب کند. این یک برنامه ثبات موفقیت آمیز در برزیل بود و بدون اینکه به رکود اقتصادی دچار شود، تورم مهار شد.

۱- منظور از نرخ بهره در این خبر، نرخ بهره بین بانکی و سود سپرده هاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.