سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی علاوه بر ترسیم خطوط کلی و چشم‌انداز و اهداف، مأموریت‌ بخش‌های مختلف این مجموعه را نیز مد نظر قرار داده است.

«بقاع متبرکه» قطب‌های فرهنگی و اجتماعی

از جمله این بخش‌ها، مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی است که بر اساس سند سیاست‌های کلان، فصل تازه‌ای در فعالیت‌هایش ایجاد خواهد شد.حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر عطاران طوسی، مدیر عامل این مؤسسه می‌گوید: برنامه‌های ما در مؤسسه با محوریت سند سیاست‌های کلان و با توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی زائران و مجاوران بقاع متبرکه طراحی شده و در حال اجراست.

ترویج سبک زندگی بهتر

عطاران طوسی با تأکید بر این مطلب که ترویج سبک زندگی و اصلاح آن نیاز جامعه است، خاطرنشان می‌کند: بقاع متبرکه، مرکزی برای آمد و شد مردم است که می‌توان از ظرفیت آن برای اصلاح سبک زندگی مردم بهره برد، بنابراین ما باید در پرتو آستان‌های مقدسی همچون حرم مطهر امام رضا(ع) و آستان برادر گرامی‌شان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) به دنبال حل مشکلات مردم در قالب برنامه‌های تأثیرگذار باشیم. باورم این است ظرفیت‌هایی که بقاع متبرکه برای ایجاد پل میان حیات و ممات ایجاد می‌کنند بی‌نظیر است. اگر در زیارت عاشورا می‌خوانیم که خدایا، زندگی ما را به سبک زندگی محمد و آل محمد(ع) و مرگ ما را به سبک مرگ محمد و آل محمد(ع) قرار بده، این آستان‌های مبارک که مضجع شریف مردان خدا هستند، فرصتی کم‌نظیر برای تلنگر زدن به جامعه و اصلاح سبک زندگی هستند تا به معنای واقعی، حیات و ممات ما شبیه زندگی و مرگ اهل بیت(ع) شود.

ما رسالت این مؤسسه را توسعه الگوی «زندگی به سبک بندگی» قرار داده‌ایم. در این الگو، نه زندگی به بهانه بندگی تعطیل می‌شود و نه بندگی در لابه‌لای فعالیت‌های روزمره نادیده گرفته می‌شود بلکه زندگی در طول ۲۴ ساعت استمرار دارد و در چارچوب باورهای دینی و التزام به عبودیت پروردگار، هیچ حرکت و فعالیتی حذف نمی‌شود.

«زندگی به سبک بندگی» یعنی فرد در تمام لحظات زندگی و در لابه‌لای کارهای روزمره، خود را در محضر پروردگار ببیند و کارها و اعمالش را در چارچوب دستورات الهی انجام دهد اما از انجام صرف مناسک عبادی و توجه تک‌بعدی به راز و نیاز، نماز و روزه، تشرف به زیارت معصومان(ع) و... بپرهیزد و به مسائل و نیازهای گوناگون زندگی در عرصه فرد و جامعه به ویژه نیازهای مادی و معنوی اعضای خانواده توجه شایسته کند.

ارتقای برنامه‌های فرهنگی

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی در ادامه می‌گوید: در برنامه‌های اجرایی این مؤسسه قرار است سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها، کلاس‌ها، تولید محصولات فرهنگی و همه و همه در چارچوب زندگی به سبک بندگی تعریف شود تا بقاع متبرکه نه تنها هدایتگر زائران و مجاوران به سمت تشکیل یا اصلاح زندگی تراز و مطلوب شوند که پایلوتی برای آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشند و در طول سال‌های آینده الگوهای زندگی اسلامی در جامعه نهادینه شود.

وی با تأکید بر اینکه بقاع متبرکه نباید تنها مکانی برای اجرای مناسبت‌های دینی و مذهبی باشد، تصریح می‌کند: این اماکن مقدس، پایگاهی برای آشنایی مردم با روش زندگی سالم و روزآمد در عین پیوند بین خالق و مخلوق است بنابراین شایسته است بقاع متبرکه در کنار برنامه‌های مذهبی و مناسبتی، به مکانی برای هدایت و راهنمایی مردم و اصلاح زندگی آنان تبدیل شوند.

ما در بقاع متبرکه، به حول و قوه الهی زمینه حمایت فرهنگی و اجتماعی از نوجوانان، جوانان، بانوان، محرومان و نیازمندان جامعه را فراهم می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف فرهنگی با توجه به زوایای گوناگون زندگی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم.

شبکه‌های فعال مردمی

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که از بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی کشور یاد کردند، می‌گوید: ما باید ظرفیتی را ایجاد کنیم که در سایه خدمات و برنامه‌های مساجد و بقاع متبرکه زیرمجموعه آستان قدس رضوی و در قالب یک شبکه فعال مردمی، مسائل و چالش‌های فرهنگی جامعه به حداقل برسد و جریان‌سازی فرهنگی با محوریت بقاع متبرکه گسترش یافته و راهبری شود؛ چرا که باور داریم مکان‌های مقدس همچون آستان امامزادگان تأثیر فراوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات فرهنگی زائران و مجاوران دارند.

در حال حاضر و به شکل آزمایشی، قرارگاه «حیات» در خواجه‌ربیع برپا شده و خدمات شایسته‌ای در عرصه‌های مختلف به مردم محروم این منطقه ارائه می‌دهد. طراحی برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و برگزاری مدارس آخر هفته، ایجاد دفتر تسهیلگری برای اعطای رایگان سند مالکیت به منازل موقوفه منطقه، برنامه‌های متنوع برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی دفتر مشاوره و... از جمله فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی است که با محوریت قرارگاه حیات انجام می‌شود.

در ضمن گروه‌های جهادی در آستان حضرت حسین ‌بن موسی ‌الکاظم(ع) طبس، زیارتگاه شهید مدرس(ره) کاشمر، فرهنگسرای امام رضا(ع) سبزوار، بقعه خواجه‌ربیع مشهد و حتی مساجد زیر پوشش آستان قدس رضوی با اهداف حمایت فرهنگی و اجتماعی از محرومان، با حضور در روستاها و مناطق کم‌برخوردار در حوزه‌های آموزشی، مشاوره‌ای، عمران و تأسیسات، بهداشت، درمان و... خدماتی را به مردم محروم ارائه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.