منابع خبری از دستگیری یکی از افراد مظنون به مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی خبر داده‌اند.

یکی از عوامل ترور خاشقچی در فرانسه دستگیر شد

به گزارش قدس آنلاین، منابع خبری امروز سه‌شنبه گزارش داده‌اند یکی از افراد مظنون به مشارکت در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در فرودگاهی در فرانسه دستگیر شده است. 

رادیو RTL فرانسه گزارش داده فردی که دستگیر شده سابقاً از اعضای گارد سلطنتی عربستان سعودی بوده و قصد داشته از فرودگاه «شارل دوگل» پاریس عازم عربستان شود. 

یک منبع در پلیس فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت که رویه‌های قضایی برای استرداد این فرد به ترکیه در دست اجرا است. 

رادیو RTL گفته نام فرد بازداشت‌شده «خالد العتیبی» بوده است. العتیبی، یکی از ۱۷ فردی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۴ مهرماه سال ۱۳۹۷ وی را به دلیل مشارکت در قتل خاشقچی در فهرست تحریم ها قرار داده است. 

خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸، در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید و جسدش به صورت تکه تکه شده از ساختمان کنسولگری خارج شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

مقام‌های سعودی سپس به دلیل انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در رسانه‌ها درباره کشته شدن خاشقچی مجبور شدند که اعتراف کنند او در کنسولگری کشته شد آنها البته ابتدا مدعی شدند که او در یک دعوا و مشت‌زنی کشته شد اما باز هم مجبور به تغییر روایت خود شدند و ادعا کردند یک تیم ترور در اقدامی خودسر و بدون اطلاع مقام‌های ارشد سعودی خاشقچی را کشتند.

به رغم ادعاهای عربستان سعودی، حتی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان منتشر کرد.  وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

پس از گذشت حدود یک سال از ترور خاشقچی، در  ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا PBS،  با پذیرفتن مسئولیت قتل این روزنامه نگار سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست گفت که این قتل «در دوران مسئولیت» او اما «بدون اطلاع وی»، انجام گرفته است.

 گزارشی که دولت آمریکا اسفندماه گذشته درباره قتل جمال خاشقچی منتشر کرد نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم «محمد بن سلمان» انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید «محمد بن سلمان» مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

در بخشی از این گزارش از افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقچی ایفای نقش کرده‌اند نام برده شده است. نام العتیبی در آن گزارش هم دیده می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.