بر اساس قوانین سعودی‌ها، تصویربرداری و خواندن ادعیه با صدای بلند در فرودگاه‌های این کشور ممنوع است. بنابراین، زائران حج تمتع باید پس از ورود به عربستان نسبت به رعایت قوانین این کشور اهتمام داشته باشند.

تصویربرداری و خواندن ادعیه با صدای بلند در فرودگاه عربستان ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین، حج تمتع سال جاری با حضور یک میلیون زائر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود و با توجه به میزبانی عربستان از زائران، باید همه به قوانین این کشور احترام بگذارند تا مشکلی در مدت حضور در عربستان نداشته باشند.

ممنوعیت تصویربرداری در فرودگاه عربستان

بسیاری از زائران حج تمتع از طریق هوایی وارد سرزمین وحی می‌شوند. در فرودگاه‌های عربستان به ویژه جده و مدینه که میزبان زائران حج تمتع است، قوانینی وضع شده که زائران باید قبل از ورود به این کشور با آن آشنا باشند.

یکی از این موارد، ممنوعیت تصویربرداری است که سعودی‌ها به شدت نسبت به این امر حساسیت دارند. بنابراین، هیچ کدام از زائران نباید در فرودگاه این کشور با تلفن همراه یا دوربین به تصویربرداری بپردازند و فقط برخی از عوامل سعودی که مجوز دارند، برای نشان دادن استقبال از زائران به عکاسی و فیلمبرداری مشغول هستند.

انگشت‌نگاری از زائران خانه خدا در فرودگاه عربستان

زائران حج تمتع پس از ورود به سالن فرودگاه، باید گذرنامه و برگه ویزای خود را به همراه داشته باشند و پس از قرارگیری در صف‌های منظم، در باجه‌های کنترل گذرنامه، عکس و انگشت‌نگاری از آنها توسط سعودی‌ها انجام می‌شود که البته این امر نه تنها برای زائران ایرانی بلکه برای همه زائران کشورهای مختلف است.

زائران از کارهای حساسیت‌زا در عربستان بپرهیزند

پس از آن برخی از مسؤولان وزارت بهداشت عربستان، برگه کارت واکسیناسیون زائران را بررسی می‌کنند. در مسیر فرودگاه تا سوار شدن در اتوبوس‌ها اقدامات حساسیت‌زا همچون فرستادن صلوات و خواندن دعای دسته‌جمعی ممنوع است. علاوه بر این، ممکن است کیف همراه یا بار برخی از زائران در فرودگاه بازرسی شود و حتی کتاب ادعیه زائران توسط نیروهای سعودی دریافت شود که در صورت این امر، زائران نباید تلاشی برای باز پس گیری آن کنند.

همچنین به زائران توصیه می‌شود که گذرنامه و مدارک خود را در چمدان و بار قرار ندهند. بلکه آن را در کیف همراه بگذارند تا در صورت گم شدن چمدان، مشکلی در سفر آنها ایجاد نشود.

پس از سوار شدن در اتوبوس‌ها برای رفتن به هتل، زائران باید در جای خود نشسته و برای خروج از اتوبوس وسایل خود را بردارند. چرا که در صورتی وسیله‌ای را جا بگذارند، احتمال پیدا کردن آن با توجه به حجم بالای زائران ممکن نیست.

زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

البته زائرانی که از فرودگاه جده وارد سرزمین وحی می‌شوند، با توجه به اینکه باید قبل از تشرف به مکه مکرمه در میقات جُحفه مُحرم شوند، باید ساک وسایل احرام خود را همراه داشته باشند و از قرار دادن آن در چمدان خودداری کنند.

زائرانی نیز که ابتدا به مدینه منوره مشرف می‌شوند، پس از خروج از شهر پیامبر صلی الله علیه و آله برای ورود به مکه مکرمه در مسجد شجره مُحرم می‌شوند و برای زیارت خانه خدا آماده می‌شوند.

گفتنی است، با توجه به محدودیت‌ها، زائران حج تمتع در کاروان‌های مدینه‌اول و مدینه‌دوم تقسیم شده‌اند که زائران مدینه اول به فرودگاه مدینه اعزام می‌شوند و پس از زیارت حرم نبوی و سایر اماکن زیارتی مدینه منوره، در مسجد شجره مُحرم شده و عازم مکه مکرمه می‌شوند. زائرانی نیز که مدینه دوم هستند، از فرودگاه جده به سوی جُحفه رفته و پس از مُحرم شدن به خانه خدا مشرف شده و پس از اعمال حج تمتع به مدینه منوره خواهند رفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.