معاون فنی، نظارت و آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: از شروع بازدیدهای رسمی کارگروه برخورد با مداخله‌گران امر درمان تاکنون حدود ۴۰ مرکز مداخله‌گر پلمب شده‌ که عمدتا زمینه‌های فعالیت غیرمجاز آن‌ها در لیزر، تزریق ژل و بوتاکس یا دخالت در امور طب سنتی بوده است.

پلمب ۴۰ مرکز مداخله‌گر در امر درمان در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر بیتا میرزائی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی محافظ حقوق جامعه پزشکی و مردم است و در راه دفاع از حقوق مردم، برقراری و کمک به سلامت عمومی تلاش می‌کند، اظهار کرد: باید با جریاناتی که به سلامت عمومی آسیب وارد می‌کند، برخورد کرد. در همین راستا کارگروهی به نام کارگروه برخورد با مداخله‌گران امر درمان از آذر سال گذشته تشکیل شد که این کارگروه تاکنون با همکاری و تعامل بین بخشی موفقیت‌های خوبی در انجام ماموریت خود داشته است.

وی افزود: یکی از چالش‌های مبارزه با اقدامات غیرمجاز در امر درمان فرهنگ است. در حقیقت علی‌رغم اینکه با مراکز مداخله‌گر مذکور برخورد می‌شود اما مشاهده می‌کنیم تعداد این مراکز هنوز زیاد است که این تعداد زیاد به دلیل تقاضایی که وجود دارد، شکل گرفته است.

میرزائی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های این مسیر مساله آموزش است. البته در حال حاضر به موضوع مداخله‌گری در امر آموزش نیز ورود پیدا کرده‌ایم. باید دانست کسانی هستند که این مداخله‌گران را آموزش می‌دهند. از همین رو سازمان نظام پزشکی برنامه‌ریزی کرده تا به این موضوع نیز رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه چالش بعدی اعمال مجازات‌های بازدارنده در برخورد با مداخله‌گران امر درمان است، عنوان کرد: از قوه قضاییه درخواست شده مجازات‌های مداخله‌گران امر درمان بازدارنده باشد؛ به گونه‌ای که متخلفان پس از یک مرتبه مجازات کار خود را در مکانی دیگر دوباره شروع نکنند.

معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره کاهش نرخ خدمات زیبایی پزشکی برای مقابله با مراجعات مردم به مراکز غیر مجاز خاطرنشان کرد: باید توجه داشت با ارزان کردن این خدمات این فرهنگ را در جامعه گسترش می‌دهیم؛ در حالی که با کم کردن سطح دسترسی به این عمل‌ها و گران‌تر کردن آن‌ می‌توان به برچیدن این فرهنگ کمک نمود. در مجموع باید بستر را طوری فراهم کنیم که انجام این عمل‌ها در جامعه اشاعه نیابد. ارائه ارزان خدمات درمانی زیبایی یک سیکل معیوب به‌وجود خواهد آورد. در این میان حتما مداخله‌گرانی خواهند بود که پایین‌تر از هر نرخ مصوبی به سوداگری خود ادامه دهند.

پخش شدن بیماری‌هایی از جمله HIV و هپاتیت توسط مراکز درمانی غیرمجاز

در بخش دیگری از این نشست دکتر رضا گلدوزیان، دبیر کارگروه مباررزه با مداخله‌گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مداخله‌گران با تبلیغات فراوان بیش از پیش باعث تهدید سلامت جامعه شده‌اند و به همین منظور ضرورت برخورد با آن‌ها بیشتر از گذشته احساس می‌شود. در این راستا سازمان نظام پزشکی مشهد پیشنهاد شکل گیری کارگروه برخورد با مداخله‌گران در امر درمان را ارائه کرد که دبیرخانه این کارگروه در سازمان نظام پزشکی مشهد و با مشارکت فعالانه قوه قضائیه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان نظام پزشکی مشهد و پلیس اماکن استان تشکیل شد و با برگزاری نخستین جلسه در دوم آذرماه سال ۱۴۰۰ این کارگروه رسما آغاز به کار کرد.

وی افزود: در بررسی‌های مربوط به این کارگروه مشخص شد اکثر شکایات مردم و جرایمی که به دادگاه‌ها ارجاع شده بود، ناشی از این بود که کسانی که صلاحیت ارائه خدمات درمانی نداشتند، خدمات ارائه می‌دادند. باید توجه داشت مشهد شهر بزرگی است که جمعیت ثابت و متغیر زیادی دارد و این موضوع باعث شده این شهر کانونی شود برای فعالیت افراد سودجو و مداخله‌گر.

دبیر کارگروه مبارزه با مداخله‌گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: نباید از یاد برد که مداخله‌گران به صورت حرفه‌ای عمل می‌کنند و نمی‌توان خیلی راحت آنان را پیدا کرد. درآمد این افراد بدون مالیات و بدون حد و حصر است. بسیاری از آنان می‌دانند که چه آسیبی به مردم رسیده و عامدانه وارد این قضیه می‌شوند. همچنین بعضا برخی از این افراد سابقه دفعات مکرر اقدام به این کار را دارند.

گلدوزیان خاطرنشان کرد: از بدو تشکیل کارگروه مبارزه با مداخله‌گران در امر درمان در سازمان نظام پزشکی مشهد تاکنون ۳۷۰ مورد رصد انجام شده و ۱۲۲ مورد از این رصدها به بازرسی منجر شده است. پیدا کردن این مراکز بسیار دشوار است و نمی‌توان به راحتی به این مراکز ورود پیدا کرد. متاسفانه تاکنون مجازات‌های مداخله‌گران در امر درمان شدت زیادی نداشته اما در حال حاضر با همکاری دستگاه قضا این مجازات‌ها به صورت تدریجی در حال سنگین‌تر شدن است.

وی با بیان اینکه این مراکز غیرمجاز شامل مراکز لیزر، ژل و بوتاکس، طب سنتی، جراحی‌های زیبایی و... می‌شود، عنوان کرد: از ابتدای تشکیل کارگروه مبارزه با مداخله‌گران در امر درمان تاکنون ۱۴ جلسه برگزار شده و ۱۱ بازرس با ما همکاری می‌کنند. هزینه‌های فعالیت این کارگروه از سوی سازمان نظام پزشکی مشهد تامین می‌شود.

دبیر کارگروه کارگروه مبارزه با مداخله‌گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد اضافه کرد: باید توجه داشت خطر این مراکز برای کسانی که به آن‌ مراجعه نمی‌کنند، به دلیل عدم رعایت بهداشت، پخش بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت در سطح جامعه است. علاوه بر این چنین مراکزی برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کند. دستگاه کارتخوان این مراکز به اسم افراد، خدمات و شرکت‌های نامرتبط بوده و آن‌ها عملا فرار مالیاتی انجام می‌دهند؛ گاهی هم به صورت نقدی از مردم پول دریافت می‌کنند. همچنین در این مراکز در کنار تخلفات پزشکی، مسائل سوئی نظیر توزیع و مصرف مواد مخدر، اقدام به فحشا یا سرقت و... نیز دیده می‌شود.

گلدوزیان در خصوص اعمال مداخله‌گرانه در برخی باشگاه‌های ورزشی نیز خاطرنشان کرد: از جلسه گذشته کارگروه مصوب شد مدیر کل ورزش‌وجوانان استان نیز در جلسات کارگروه به عنوان یک عضو حضور داشته باشد تا در صورت ارائه گزارش‌هایی مبنی بر مداخله‌گری باشگاه‌های ورزشی در امر درمان این موضوع مورد بررسی این اداره کل قرار گیرد.

وی با اشاره به این نکته که رئیس‌ سازمان نظام پزشکی در تیر ماه امسال اعلام کرده حداکثر مجازات اقدامات غیرمجاز در امر درمان ۱۰ میلیون تومان است و درخواست حقیقی شدن هزینه این اقدامات را داشته، در خصوص اینکه چه تعداد از مراکز مداخله‌گری که در مدت فعالیت این کارگروه با آن‌ها برخورد شد، در سال‌های گذشته نیز این تخلفات را انجام داده بودند، اظهار کرد: ۲۰ درصد از مراکز غیرمجاز مداخله‌گری مکرر انجام می‌دهند اما با کمک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه راهکارهایی را در نظر گرفته‌ شده تا مجازات متخلفان تشدید شود؛ یکی از این راهکارها اعمال جریمه‌های سنگین‌تر مالی است. با این حال و در مجموع مجازات افراد مداخله‌گر در امر درمان ناچیز است و قانون مجازات اسلامی باید در این زمینه تغییراتی داشته باشد.

دبیر کارگروه مبارزه با مداخله‌گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص افزایش مداخله‌گری‌ها در طب سنتی هم عنوان کرد: در کنار فعالیت کارگروه مبارزه با مداخله‌گران در امر درمان اکیپ ویژه‌ای نیز به موضوع مداخله‌گران حوزه طب مکمل ورود پیدا کرده و افراد فاقد صلاحیت را شناسایی می‌کند. در این حوزه نیز دخالت‌های بی‌جایی وجود دارد که به مردم آسیب می‌رساند. یکی از آسیب‌های مداخله‌گران در این زمینه به تاخیر انداختن درمان اصلی بیماران است.

مردم گول تبلیغات اغواکننده مداخله گران را نخورند

در بخش دیگری از این نشست دکتر مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی و عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد، اظهار کرد: مردم باید هوشیار باشند و گول تبلیغات اغواکننده مداخله‌گران در امر درمان به خصوص در فضای مجازی را نخورند.

وی ضمن معرفی سامانه membersearch.irimc.org افزود: همه هموطنان با استفاده از این سامانه و با یک جستجوی ساده می‌توانند مطمئن شوند کسی که به ارائه خدمت درمانی می‌پردازد، پزشک است یا مداخله‌گر.

نائب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر سطوح مداخله بسیار زیاد شده و مداخله‌گران حتی برخی جراحی‌هایی را انجام می‌دهند که تهدید بزرگی برای سلامت مردم به شمار می‌آید.

زحمتکش تصریح کرد: گردش مالی برخی از این مراکز حتی به چندصد میلیون تومان نیز می‌رسد. متاسفانه این مراکز و افراد با دخالت‌هایی که انجام می‌دهند، عملا مسیر درمان واقعی بیماران را مختل می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.