هفته گذشته برنامه مناسبتی «سرگذشت» در رادیو صبا با موضوع شام کربلا با شعار «نام‌آوران دین و معنویت را بیشتر بشناسیم» در حالی پخش شد که یکی از قسمت‌های آن به نوحه‌های شام عاشورا اختصاص داشت.

چالش‌های روایتگری دینی برای مخاطب امروزی

به گزارش قدس آنلاین، انسیه شمس‌الهی، تهیه‌کننده این برنامه در گفتگو با خبرنگار ما درباره ایده تهیه و پخش «سرگذشت» این طور توضیح می‌دهد: برنامه «ماجرا» که مستندی حاوی معرفی شخصیت‌های علمی و تاریخی است چند وقتی است در ایام نزدیک به مناسبت‌های علمی و تاریخی در رادیو صبا تهیه و برای شنوندگان پخش می‌شود، پس از مدتی براساس تصمیماتی که مدیر و مسئولان این شبکه رادیویی گرفتند، قرار شد مستندی با عنوان «سرگذشت» با همان قالب «ماجرا» تولید شود که برای مناسبت‌های مذهبی پخش شود، این بود که حدود چهار ماه است این مستند تهیه و پخش می‌شود.

هر مدیوم و رسانه، ویژگی‌ها و سیاست‌های خاص خود را دارد
او که تاکنون تجربه تهیه‌کنندگی برنامه‌های مختلف در رادیو را داشته، اضافه می‌کند: هر مدیوم و رسانه‌ای ویژگی‌ها و سیاست‌های خاص خود را دارد؛ رادیو صبا نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به اینکه شنونده رادیو در ابتدا جذابیت و سرگرم شدن از این رسانه را مدنظر دارد و این موضوع هدف شبکه رادیویی صباست، بنابراین در مستندهای رادیویی «ماجرا» و «سرگذشت» اولویت ما سرگرمی و جذاب بودن برنامه‌ها برای شنوندگان است و در مرحله دوم آن‌ها به صورت غیرمستقیم با موضوعات مرتبط با اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند.

تهیه‌کننده برنامه رادیویی مناسبتی «سرگذشت» به یکی از موضوعات این مستند در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این برنامه به نجوم و دانشمندان مسلمانی که در این عرصه فعالیت داشته‌اند اشاره کردیم، در ادامه حدیثی از امام جعفر صادق(ع) که مرتبط با علم نجوم است پخش شد و در پایان نیز به دانشمند بودن و دیدگاه این امام همام به علومی مانند نجوم اشاره کردیم تا هم برای شنونده جذاب باشد و هم با معارف و دیدگاه امام جعفر صادق(ع) بیشتر آشنا شود.

شمس‌الهی معتقد است، برای شنونده رادیو عنصر سرگرمی مهم است، بنابراین در یکی از قسمت‌های مستند «سرگذشت» با همراهی کارشناسان و هنرمندانی همچون استاد مهدی امین فروغی، کارشناس مقتل، موسیقی و کسی که به ثبت نت‌های نوحه‌های عاشورایی پرداخته درباره نوحه معروف «امشب به صحرا بی کفن جسم شهیدان است، شام غریبان است» و تاریخچه این نوحه صحبت شد، همچنین با رسول نجفیان که در شهرستان‌های مختلف نوحه‌های عاشورا و سوگواریشان را جمع و اشعار را ترجمه و تبدیل به ملودی کرده، گفتگو شد و در کنار این گفتگوها بخشی از نوحه‌خوانی‌های قدیمی از جمله «شام غریبان» که حدود کمتر از ۳۰۰ سال قدمت دارد نیز برای شنوندگان پخش شد.

مخاطبان امروز رسانه‌ها هوشمند هستند
تهیه‌کننده برنامه رادیویی مناسبتی «سرگذشت» مخاطبان امروز رسانه‌ها را هوشمند می‌داند و اضافه می‌کند: ما نمی‌توانیم در برنامه‌های رادیو یا هر رسانه دیگری حالت نصیحت‌گویی برای مخاطب داشته باشیم زیرا این موضوع وی را دلزده و از رسانه دور می‌کند، بنابراین در این راستا تلاش کرده‌ایم مستند سرگذشت را به طور غیرمستقیم با موضوعات اهل بیت(ع) پیوند بزنیم. به عنوان مثال در سالروز شهادت امام جواد(ع) در قالب گفت‌وگویی با هنرمندان درباره اینکه چرا فیلم یا سریالی با محوریت این امام تولید نشده مستندی از رادیو صبا تولید و پخش کردیم.

شمس‌الهی با اشاره به اینکه تلاوت قرآن، گزارشگری، موسیقی و... قالب‌های پایه صدا و رادیو هستند، متذکر می‌شود: رساندن موضوعات و مفاهیم سخت است، اما محدودیت، خلاقیت می‌آورد و برای برنامه‌سازان رادیو همیشه راهی پیدا می‌شود تا با امکاناتی که دارند ایده‌هایشان را برای شنوندگان خود رادیویی و تهیه کنند.

او بیان می‌کند: در رادیو، رصد کردن و بازخورد گرفتن از شنوندگان سخت است، البته «ایران‌صدا»، نرم‌افزاری که مدتی است شنوندگان در تلفن همراه خود نصب کرده و از این طریق رادیو را دنبال می‌کنند، معیار خوبی برای رادیو شده، از سوی دیگر هر شبکه مخاطب خاص خودش را دارد و باید برای رصد از بخش‌های مرتبط با نظرسنجی و ارتباط مردمی صدا و سیما برای دریافت بازخوردهای شنوندگان استفاده کنیم.

خبرنگار: مهدیه قمری

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.