طبق نتایج یک نظرسنجی، حدود یک پنجم بزرگسالان آمریکایی خود یا یک فرد نزدیک به آن‌ها خشونت با سلاح را در پنج سال گذشته تجربه کرده که در این بین سهم سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها قابل توجه بوده است.

 یک پنجم آمریکایی‌ها خشونت مسلحانه را تجربه کرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، حدود یک پنجم بزرگسالان آمریکایی در یک نظرسنجی جدید گفتند خودشان یا یک فرد نزدیک به آن‌ها خشونت با سلاح را در پنج سال گذشته تجربه کرده است.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط دانشکده سیاست عمومی دانشگاه شیکاگو هریس و آسوشیتدپرس-مرکز نظرسنجی تحقیقات عمومی نورک، در عین حال، تفاوت‌های فاحش نژادی و قومی در تجربیات خشونت با سلاح دیده شده است.

به گزارش وبگاه خبری «آکسیوس»، نتایج این نظرسنجی نشان داد احتمال این که سیاه‌پوستان آمریکایی و آمریکایی‌های هیسپانیک‌تبار تجربه خشونت با اسلحه را گزارش کنند، به ترتیب چهار برابر و دو برابر بیشتر از سفیدپوستان این کشور است.

سه چهارم آمریکایی‌ها خشونت با اسلحه را مشکلی بزرگ می‌دانند و هشت نفر از هر ۱۰ نفر گفتند خشونت مسلحانه در ایالات متحده رو به افزایش است. کسانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند(با آمار ۵۱ درصدی) بیشتر از کسانی که در حومه زندگی می‌کنند(۳۹ درصد) و جوامع روستایی(۲۷ درصد) معتقدند که خشونت مسلحانه در جوامع آن‌ها رو به افزایش است.

همچنین اغلب آمریکایی‌ها خواستار جلوگیری از خشونت مسلحانه و در عین حال حفاظت از حقوق اسلحه هستند. پنجاه و دو درصد آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند هم ممانعت از تیراندازی جمعی و هم اطمینان از حق داشتن سلاح برای محافظت شخصی بسیار مهم است. حمایت عمومی گسترده‌تری از طیفی از سیاست‌های کنترل سلاح وجود داشت و ۷۱ درصد مردم آمریکا گفتند قانون اسلحه باید سختگیرانه‌تر باشد.

«ینس لودویگ» مدیر آزمایشگاه جنایی دانشگاه شیکاگو در بیانیه‌ای گفت: این نظرسنجی تاکید می‌کند که خشونت مسلحانه جان بسیاری از مردم آمریکا به‌خصوص سیاهپوستان و هیسپانیک‌تبارها را تحت تاثیر قرار داده و نگرانی عمومی قابل توجهی در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: به رغم جو قطبی پیرامون این موضوع این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که حمایت عمومی محکمی از سیاست‌های جلوگیری از خشونت مسلحانه وجود دارد که ممکن است به افزایش اجماع در بین سیاستمداران برای اقدام بیشتر کمک کند.

این نظرسنجی بین ۲۸ ژوئیه و اول اوت(ششم تا دهم مرداد) بعد از یک سری تیراندازی‌های جمعی از جمله در یک خواروبار فروشی در بوفالو نیویورک انجام شد. در تیراندازی شهر بوفالو که ۱۴ مه رخ داد ۱۰ سیاهپوست کشته و سه نفر زخمی شدند. تیراندازی دبستان «راب» در شهر یوالد تگزاس ۱۰ روز بعدتر اتفاق افتاد و در جریان آن یک جوان ۱۸ ساله، ۱۹ دانش‌آموز دبستانی و دو معلم را به قتل رساند و ۱۷ نفر دیگر را مجروح کرد.

مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان نشان می‌دهد که ایالات متحده از این لحاظ آمارهای کاملاً متفاوتی ثبت کرده است. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آن‌که آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند در آمریکا هستند. درباره دلایل این موضوع تاکنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود.

داده‌هایی که «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از(۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. بررسی‌های بی‌شمار دیگری که با روش‌های تحقیق دیگر به این موضوع نزدیک شده‌اند نیز همواره آزادی مالکیت سلاح و سهولت دسترسی به آن را مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی‌کننده تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا معرفی کرده‌اند.

اما جدا از مسأله آزادی حمل سلاح، تحلیلگران برخی دلایل اجتماعی-فرهنگی را نیز در تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا دخیل می‌دانند. آن‌طور که در خود آمریکا هم میان بعضی از منتقدان مسائل اجتماعی معروف است سلاح‌ها تنها «ابزار» کشتن هستند و تحقیق درباره این پدیده که چرا شمار روزافزونی از آدم‌ها در آمریکا برای کشتن همنوعانشان به این ابزار متوسل می‌شوند را نباید تنها به عاملی چون سهولت دسترسی به آن‌ها فروکاست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.