۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 816098

روکش دندان که روی دندان آسیب‌دیده گذاشته می‌شود از مواد مختلفی مانند فلز یا سرامیک ساخته می‌شود.

«روکش دندان» انواع، مزایا، معایب و قیمت

ممکن است دندان آسیابی را که عقب دهان قرار دارد و جز در زمان خمیازه کشیدن و باز کردن کامل دهان دیده نمی‌شود، روکش کنید یا روکشی با طراحی خاص را روی دندان‌های قدامی‌ بگذارید تا با بقیه دندان‌ها همخوانی کامل داشته باشد.

هنگام انتخاب روکش باید به چند عامل مهم توجه کنید که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:قیمت .دوام

همچنین داشتن ظاهری طبیعی که زیبایی لبخند را خدشه‌دار نکند، می‌تواند یکی از اولویت‌هایتان باشد. دندانپزشک انواع روکش‌های دندانی را به شما معرفی می‌کند و کمکتان می‌کند تا یک روکش را متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید.

روکش دندان چیست؟

ممکن است دندان‌ها به مرور زمان آسیب ببینند. آسیب دیدن دندان‌ها دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به پوسیدگی، صدمه دیدن یا صرفاً گذر زمان اشاره کرد. احتمال تغییر کردن شکل یا اندازه دندان نیز وجود دارد. روکش دندان همان‌طور که از نامش مشخص است روکشی به شکل دندان است که روی دندان گذاشته می‌شود و دندان را کاملاً دربرمی‌گیرد. روکش شکل، اندازه، استحکام و ظاهر دندان را بازیابی می‌کند. روکش دندان با سیمان مخصوص روی دندان چسبانده می‌شود و بخش آشکار دندان را می‌پوشاند.

مزایای روکش دندان

«روکش دندان» انواع، مزایا، معایب و قیمت

روکش کردن دندان یک روش موثر برای ترمیم دندان آسیب‌دیده است و چند فایده مهم برای سلامت دهان و دندان‌ها دارد. از روکش معمولاً برای درمان دندان‌های ترک‌خورده و لب‌پرشده در اثر آسیب‌دیدگی یا فشار دندان عقل نهفته استفاده می‌شود. گذاشتن یا نگذاشتن روکش تفاوت بین حفظ دندان طبیعی و کشیدنش است.

در ادامه با چند فایده مهم روکش دندان آشنا می‌شوید:

روکش دندان به تسکین ناراحتی کمک می‌کند.

روکش دندان غالباً برای تکمیل درمان ترمیمی، ترمیم مینا یا آسیب ساختاری به کار برده می‌شود. این مشکلات غالباً باعث می‌شوند دندان به دما یا فشار حساس شود. وقتی مشکل اصلی دندان‌ها با روش‌هایی مانند پر کردن با مواد مختلف، انواع عصب‌کشی یا درمان‌های دیگر برطرف شد، باید از بخش باقی‌مانده دندان محافظت شود.

انواع روکش دندان

«روکش دندان» انواع، مزایا، معایب و قیمت

روکش دائمی از موادی مانند استیل ضدزنگ، تمام فلزی (مانند طلا یا آلیاژهای دیگر)، پرسلن جوش‌خورده به فلز، تمام‌رزینی یا تمام سرامیکی تهیه می‌شود.

  • استیل ضدزنگ: روکش استیل روکشی پیش‌ساخته است که از آن به عنوان روکش موقت برای دندان دائمی استفاده می‌شود. در مدت زمانی که روکش دائمی از مواد دیگر در حال ساخت است، روکش استیل از دندان محافظت یا آن را پر می‌کند. کاربرد روکش استیل برای کودکان این است که ابتدا دندان شیری برای گذاشتن روکش تراش داده و آماده می‌شود، سپس روکش استیل روی دندان آماده گذاشته می‌شود.

  • روکش فلزی: از فلز در روکش‌های ساخته‌شده از آلیاژهایی استفاده می‌شود که حاوی درصد بالایی از طلا، پلاتین یا آلیاژهای بر پایه فلز (مانند کبالت ـ کروم و نیکل ـ کروم) هستند.

  • روکش فلزی جوش‌خورده به پرسلن: رنگ این نوع روکش را برخلاف روکش فلزی می‌توان هم‌رنگ با دندان‌های مجاور انتخاب کرد. ممکن است بخش پرسلینی روکش بشکند یا لب‌پر شود.

  • روکش تمام‌رزینی: روکش تمام‌رزینی یک روکش ارزان است اما به مرور زمان ساییده می‌شود و بیش از روکش پرسلن جوش‌خورده به فلز مستعد شکستن است.

  • روکش تمام‌سرامیکی یا تمام‌پرسلنی: این نوع روکش‌ها رنگ طبیعی‌تری دارند و برای بیماران دچار حساسیت به فلز مناسب‌ می‌باشند. روکش تمام‎ سرامیکی برای دندان‌های قدامی و خلفی کاربرد دارد.

آماده‌ کردن دندان برای روکش

معمولاً ۷ ـ ۱۰ روز کاری طول می‌کشد تا لابراتوار روکش دائمی را تهیه کند. وقت چسباندن روکش در همان جلسه‌ای که دندان برای گذاشتن روکش و قالب‌گیری تراش داده می‌شود، تعیین می‌شود. هرچند دندان از قبل آماده شده است، دندانپزشک باید دندان را قبل از چسباندن روکش با سیمان مخصوص کاملاً تمیز کند. اگر دندان آماده‌شده عصب‌کشی شده باشد، احتمالاً به بی‌حسی موضعی نیاز نخواهید داشت.

مراحل روکش کردن دندان

مراحل روکش کردن دندان بستگی به این دارد که آیا درمان در یک روز انجام می‌شود یا در چند جلسه.

درمان چندجلسه‌ای با روکش موقت

برای روکش‌های قدیمی باید دو بار به دندانپزشکی مراجعه کنید.

  1. دندانپزشک دندان را معاینه و برای روکش کردن آماده می‌کند. ممکن است لازم باشد از دندان عکس گرفته شود. همچنین از دندان یا دهان قالب گرفته می‌شود.

  2. دندانپزشک لایه بیرونی دندان را تراش می‌دهد.

  3. از دندان تراش‌داده‌شده و دندان‌های مجاورش قالب گرفته می‌شود.

  4. دندانپزشک روکش موقت را برای محافظت از دندان روی آن می‌گذارد.

  5. سپس مدل تهیه‌شده را برای ساخت روکش به لابراتوار می‌فرستد. این مرحله ممکن است چند هفته طول بکشد.

  6. پس از آماده شدن روکش برای جلسه دوم به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید تا دندانپزشک روکش را با سیمان مخصوص روی دندان بچسباند.

روکش فوری یک‌روزه

اگر روکش فوری یک‌روزه را انتخاب کنید نیازی به روکش موقت نخواهید داشت.

  1. دندانپزشک تصویربرداری دیجیتال دهان را انجام می‌دهد.

  2. دندانپزشک روکش را در مطب با استفاده از اسکن دیجیتال می‌سازد. ممکن است لازم باشد یک تا دو ساعت در مطب بمانید تا روکش آماده شود.

  3. دندانپزشک روکش ساخته‌شده را روی دندان می‌چسباند. تمام این مراحل دو تا چهار ساعت طول می‌کشد.

با توجه به فاصله دندانپزشکی از محل کارتان حتی می‌توانید در این چند ساعت انتظار به محل کارتان برگردید.

عوارض احتمالی روکش کردن دندان

روکش می‌تواند راه‌حل بسیار مفیدی برای مشکلات جدی یکی از دندان‌ها باشد. بااین‌حال احتمال بروز عوارض جانبی و خطرهای متعددی پس از روکش کردن دندان وجود دارد که آنها را در این بخش توضیح می‌دهیم.

حساسیت دندان

حساس شدن دندان به سرما یا گرما غیرعادی نیست. اما اگر دندان هنگام گاز زدن غذا به فشار بسیار حساس شده باشد، ممکن است روکش برداشته شود. با دندانپزشک درباره امکان تعویض روکش یا تراش دادن روکش مشورت کنید.

لب‌پر شدن روکش

بعضی روکش‌ها، به‌ویژه روکش تمام‌پرسلنی، در برابر لب‌پر شدن آسیب‌پذیر می‌باشند. دندانپزشک می‌تواند لب‌پر شدن‌های کوچک را ترمیم کند.

جدا شدن یا لق شدن روکش

اگر سیمان کافی برای چسباندن روکش به کار برده نشود، ممکن است روکش لق شود یا حتی بیافتد. اگر فکر می‌کنید روکش لق شده است یا حرکت می‌کند، با دندانپزشک معالج‌تان تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک

حساسیت مشکل شایعی نیست، اما برخی بیماران به فلز به کار برده شده در بعضی روکش‌ها حساسیت نشان می‌دهند.

بیماری لثه

اگر متوجه تحریک یا زخم شدن لثه‌های دور روکش شدید یا اگر لثه‌ها شروع به خونریزی کرد، ممکن است به بیماری لثه یا ژنژیویت مبتلا شده باشید.

قیمت روکش دندان

اگر دندان قبل از روکش کردن به آماده‌سازی گسترده‌تری نیاز داشته باشد، هزینه روکش دندان نیز بالا می‌رود. برای مثال لزوم عصب‌کشی کردن دندان یا کاشت ایمپلنت دندان هزینه روکش را افزایش می‌دهد.

بیمه دندانپزشکی تمام یا بخشی از هزینه روکش دندان را پوشش می‌دهد. البته ممکن است طرح بیمه‌تان فقط انواع خاصی از روکش را پوشش دهد. برای اطلاع از جزئیات پوشش با شرکت بیمه‌تان تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه حیدری ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ممنون از مقاله خوبتون