۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 816363

امروزه برخی از افراد وجود دارند که در دهان خود لثه‌های بلندی دارند؛ این لثه‌ها به هنگام لبخند زدن نمایان می‌شوند و زیبایی چهره‌ی شخص را از او می‌گیرند.

برای درمان لبخند لثه ای به چه دکتری مراجعه کنیم؟

به دلیل همین اهمیت زیادی که زیبایی چهره در افزایش اعتماد به نفس افراد دارد، امروزه بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند، به دنبال مراجعه به پزشک برای درمان لبخند لثه‌ای هستند. این عارضه علت‌های مختلفی دارد و از طریق راهکارهای گوناگونی درمان می‌شود اما درمان ممکن است کمی زمان‌بر باشد. اگر شما هم‌جزو افرادی هستید که به دنبال درمان لبخند لثه‌ای می‌گردید در ادامه با انواع درمان جراحی و غیر جراحی لبخند لثه‌ای و راهنمای مراجعه به پزشک آشنا می‌شوید

برای درمان لبخند لثه ای به چه دکتری مراجعه کنیم؟

لبخند لثه‌ای چیست؟

لبخند لثه‌ای که امروزه در کاهش اعتماد به نفس افراد نقش زیادی دارد، یکی از عارضه‌هایی است که در آن لثه‌ی فرد به هنگام لبخند زدن، صحبت کردن و یا حتی خندیدن مشخص می‌شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راهکارهای درمان لبخند لثه‌ای هستند.

علت بروز لبخند لثه‌ای

  • کوتاه بودن دندان‌ها: یکی از دلایلی که سبب بروز این نوع از لبخندها می‌شود، کوتاه بودن دندان است. در این حالت بخشی از دندان در زیر لثه باقی می‌ماند و به هنگام خندیدن، لثه را هم به نمایش می‌گذارند.

  • بلند بودن لثه: یکی از شایع‌ترین دلایل این بیماری، بلند بودن لثه است. به این عارضه حجیم شدن لثه هم گفته می‌شود که اگر به تشخیص پزشک این علت مشاهده شود، باید درمان لبخند لثه‌ای از طریق جراحی صورت بگیرد.

  • رشد بیش از حد فک بالا: اگر فک بالا بیش از حد رشد کند، ممکن است عارضه‌ی لبخند لثه‌ای خود را نشان دهد. در این عارضه چون فک بالا با فک پایین تناسب چندانی ندارد، اختلالات زیادی در اندازه‌ی دندان‌ها و لثه به وجود می‌آید.

  • کوتاه بودن لب بالا: اگر لب قسمت بالای دهان فردی بلندتر از لب پایین باشد، ممکن است به هنگام خندیدن یا صحبت کردن لثه‌ها نمایان شوند و این عارضه خود را نشان دهد.

درمان لبخند لثه‌ای

روش‌های درمان لبخند لثه‌ای تنوع زیادی دارند چرا که علت‌های گوناگونی در به وجود آمدن این بیماری نقش دارند. امروزه هم با جراحی و هم با روش‌هایی غیر از روش جراحی این عارضه درمان می‌شود که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. لیفت لثه، ارتودنسی، بوتاکس لثه، روکش دندان و جراحی از جمله این روش‌های درمان لبخند لثه‌ای به شمار می‌آیند.

نکته مهم: بهتر است ابتدا با مراجعه به دکتر دندانپزشک کرج، تهران، مشهد و یا شهر محل سکونت خود؛ به پیشنهاد پزشک روش درمانی مناسب با خود را انتخاب کنید و سپس به دکتر جراح فک و صورت، دکتر پوست و یا دکتر ارتودنسی برای درمان لبخند لثه‌ای مراجعه کنید.

درمان لبخند لثه‌ای با جراحی

گاهی برای درمان لبخند لثه ای دندانپزشک از روش‌های جراحی با بی هوشی مثل جراحی فک و یا جراحی سرپایی مثل جراحی لثه را پیشنهاد می‌دهد. در ادامه با درمان‌های لبخند لثه‌ای با جراحی آشنا می‌شویم.

جراحی فک و صورت برای درمان لبخند لثه‌ای

جراحی‌هایی که برای درمان لبخند لثه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، دو نوع دارند که نوع جراحی بسته به علت این بیماری متفاوت است. به طور کلی انجام جراحی‌های این چنینی به مهارت زیادی نیاز دارد. بیمار برای انجام این عمل، بیهوش می‌شود و پس از این که زائده‌های گوشتی لثه‌ی او و از فک بیمار خارج می‌شود. با استفاده از عمل جراحی، شما زودتر به نتیجه می‌رسید؛ اما متاسفانه درد جراحی‌ بسیار طاقت فرسا است، به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند که از روش‌های غیر جراحی برای درمان لبخند لثه‌ای این بیماری استفاده کنند. برای جراحی فک باید به دکتر جراح فک و صورت مراجعه کنید.

برای درمان لبخند لثه ای به چه دکتری مراجعه کنیم؟

جراحی لیفت لثه ( ژنژکتومی) برای درمان لبخند لثه‌ای

امروزه یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای درمان لبخند لثه با جراحی را لیفت لثه می‌دانند، که در این روش درمانی از تیغ و لیزر برای از بین بردن قسمت‌های اضافی لثه استفاده می‌شود. بر خلاف عمل جراحی فک و صورت، جراحی لیفت لثه با بی حسی موضعی در مطب پزشک انجام می شود. این جراحی باید توسط دکتر دندانپزشک انجام شود.

درمان لبخند لثه‌ای بدون جراحی

در مواردی که امکان درمان لبخند لثه‌ای بدون جراحی باشد پزشک پیشنهاد درمان با ارتودنسی یا تزریق بوتاکس را به بیمار می‌دهد. در ادامه با انواع درمان لبخند لثه‌ای بدون جراحی آشنا می‌شوید.

درمان لبخند لثه‌ای با ارتودنسی

همه‌ی ما می‌دانیم که عمل‌های جراحی ارتودنسی اغلب برای مرتب کردن دندان‌های نامرتب به کار گرفته می‌شوند اما یک روش غیر جراحی برای درمان لبخند لثه‌ای هم است. بریس‌هایی که در این روش بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، به دندان‌های پیشین بالایی نیرویی رو به بالا را وارد می‌کنند که در صورت تداوم وارد آمدن این نیرو به دندان، لثه به سمت بالا حرکت می‌کند و در نهایت هنگام لبخند زدن خود را نشان نمی‌دهد. این روش به هزینه‌های زیادی نیاز دارد و در مدت زمان طولانی انجام می‌شود.

در زمان‌هایی که لبخند لثه‌ای فردی شدید باشد و لثه بیش از حد بیرون بزند، بریس و جراحی فک به صورت همزمان بر روی لثه‌های یک بیمار پیاده سازی می‌شوند. شما با جراحی و بریس بندی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن لبخند زیبایی داشته باشید. برای انجام ارتودنسی به دکتر دندانپزشک با تخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

تزریق بوتاکس برای درمان لبخند لثه‌ای توسط متخصص پوست

گاهی اوقات ممکن است به جای انجام عمل‌های جراحی، افراد به بوتاکس لثه برای درمان لبخند لثه‌ای روی بیاورند. در این نوع از جراحی که اغلب لب بالا را به سمت پایین می‌آورند و لثه را بالا می‌کشند، ژل‌هایی به فک بیمار تزریق می‌شود که می‌تواند این قسمت را بی حس کند و فرآیند درمانی را بهبود بخشد. این ژل‌ها، ژل‌های ماندگاری هستند که در برجسته کردن لثه‌ی پایین نقش زیادی دارند. توجه کنید تزریق بوتاکس را حتماباید تحت نظر دکتر متخصص پوست انجام دهید.

روکش‌های دندان

در زمان‌هایی که دندان‌های کوتاه علت به وجود آمدن لبخند لثه‌ای باشد، از روکش‌های دندان برای درمان غیر جراحی لبخند لثه‌ای استفاده می‌شود. در این روش درمانی لبخند لثه‌ای، روکش‌ها لبخند هر فردی را پوشش می‌دهند و میزان دید لثه را هم کمتر می‌کنند. روکش‌های به کار رفته در این نوع از روش‌های درمانی، اغلب ونیر یا کامپوزیت هستند. برای انجام روکش دندان می‌توانید به دکتر دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

برای درمان لبخند لثه ای به چه دکتری مراجعه کنیم؟

همانطور ک پیشتر گفتیم، برای درمان لبخند لثه‌ای با توجه به نوع درمان باید به دکتر پوست، دکتر دندانپزشک، دکتر ارتودنسی، جراح فک و صورت مراجعه کنید. مراجعه به پزشک برای درمان لبخند لثه‌ای به دلیل اینکه در زیبایی چهره و لبخند اهمیت ویژه ای دارد؛ بسیار مهم است. با توجه به روش‌های درمانی گفته شده باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

قبل از مراجعه به پزشک به موارد زیر توجه کنید

  • سابقه پزشکی دکتر

  • کد نظام پزشکی

  • نظرات مراجعه کنندگان

  • تخصص پزشک

متاسفانه پزشکانی با مدارک تحصیلی تقلبی و بدون کد نظام پزشکی در حال فعالیت هستند که پیشنهاد می‌شود قبل از مراجعه به پزشک پروفایل او در دکترتو را بررسی کنید و از سابقه پزشکی، کد نظام پزشکی و نظرات درباره پزشک مطلع شوید. علاوه بر این ثبت نوبت حضوری پزشکان و مشاوره آنلاین با پزشکان نیز در سایت دکترتو امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.