یکی از وعده‌های وسوسه‌برانگیز مصطفی آجورلو در دوره مدیرعاملی‌اش در باشگاه استقلال تقویت بنیه مالی استقلال در حوزه باشگاه‌داری بود، به شکلی که وی بارها ادعا کرد استقلال را از هر لحاظ بی نیاز خواهد کرد.

استقلال در دام سندسازی و تبانی مالی

یکی از وعده‌های وسوسه‌برانگیز مصطفی آجورلو در دوره مدیرعاملی‌اش در باشگاه استقلال تقویت بنیه مالی استقلال در حوزه باشگاه‌داری بود، به شکلی که وی بارها ادعا کرد استقلال را از هر لحاظ بی نیاز خواهد کرد تا این باشگاه بتواند روی پای خود بایستد، اما با کنار رفتن او از مسند قدرت مشخص شد نه تنها استقلال دارای ثروتی بی انتها نیست، بلکه میزان بدهی‌های این باشگاه نیز به شکل ناباورانه ای افزایش یافته و اگر تدبیری برای حل مشکلات مالی از سوی هیئت مدیره باشگاه اتخاذ نشود، استقلال با یک فروپاشی بزرگ مالی مواجه خواهد شد.

البته با بررسی شرایط این حقیقت آشکار می‌شود که عامل اصلی بروز این اتفاقات بدعهدی کارگزار باشگاه استقلال بوده، به گونه‌ای که وی تعهدات خود را اجرایی نکرده و حالا استقلال مانده با انبوهی از مشکلات مالی که تنها در یک فقره این باشگاه بایستی مبلغی حدود ۹۰ میلیارد تومان به سازمان لیگ بپردازد تا بدهی‌اش با این مجموعه در حوزه تبلیغات محیطی برطرف شود.

سندسازی برای تبانی
صادق درودگر، معاون بازاریابی سازمان لیگ که در دوره حضورش در این مجموعه با مدیران باشگاه استقلال بر سر نحوه انتخاب کارگزار آبی‌ها به شدت مشکل داشت، صبح روز دوشنبه در گفت‌وگویی رادیویی فاش کرد کارگزار باشگاه استقلال با ارائه ضمانت‌های جعلی سازمان لیگ را فریب داده، وی در ادامه عنوان کرد این مجموعه تبلیغاتی با تبانی با یک دفترخانه، سندی را به سازمان لیگ به عنوان ضمانت ارائه کرده است که از نظر قانونی وجاهت ندارد.
هرچند تخلف بزرگ و بدعهدی مالی از سوی کارگزار باشگاه استقلال رخ داده است، اما سازمان لیگ تنها باشگاه استقلال را می‌شناسد و معتقد است باشگاه استقلال به عنوان بهره‌بردار تبلیغات محیطی باید این مبلغ کلان که حدود ۹۰ میلیارد تومان است را به این سازمان پرداخت کند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، سازمان لیگ می تواند با اعلام شکایت از این باشگاه از کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال بخواهد پنجره نقل و انتقالاتی استقلال را مسدود کند.

احتمال حذف از آسیا و مشکل قرارداد بازیکنان
پیگیری حقوقی سازمان لیگ بابت مطالبات پرداخت نشده، چالش‌های بزرگ‌تری را برای آبی‌پوشان به وجود خواهد آورد که یکی از آن‌ها صادر نکردن مجوز حرفه‌ای استقلال است که ممکن است این ماجرا به حذف دوباره استقلال از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا منجر شود تا هواداران استقلالی دوباره شاهد غیبت تیم مورد علاقه شان در لیگ قهرمانان آسیا باشند. در کنار این پرونده سنگین مالی، پرونده شکایت استراماچونی و میلیچ هم وجود دارد که اگر علی فتح الله‌زاده و اعضای هیئت مدیره استقلال فکری به حال آن‌ها نکنند این دو پرونده هم می‌تواند مانع از راهیابی استقلال به آسیا شود. در کنار این مباحث موضوع پرداخت نشدن دستمزد بازیکنان و مطالبات آن‌ها نیز وجود دارد که در نوع خود رقم قابل توجهی است، به ویژه اینکه در این بین برخی دستمزدها نیز باید به صورت ارزی پرداخت شود که با توجه به افزایش نرخ دلار این موضوع می‌تواند کابوس مالی استقلال و مدیرانش را تشدید کند!

شفاف سازی‌های واجب
فارغ از این مباحث اما هیئت مدیره استقلال و شخص فتح‌الله زاده باید در خصوص چند نکته مبهم نیز شفاف سازی لازم را انجام دهند تا مشخص شود در دوره مصطفی آجورلو چه اتفاقاتی در حوزه پولی و مالی باشگاه استقلال رخ داده است؟ نخستین موضوعی که برای هواداران استقلال حائز اهمیت است، این نکته است که از قرارداد ۵۰۰میلیاردی که در دوره مصطفی آجورلو میان این باشگاه و کارگزار مالی منعقد شد، استقلال چقدر دریافتی داشته است و این پول در کدام بخش‌های باشگاه هزینه شده است؟
دومین موضوعی که باید به صورت شفاف روشن شود، سهم استقلال از محل انتقال اللهیار صیادمنش از لیگ ترکیه به هال سیتی است؟ آیا این مبلغ به حساب باشگاه استقلال واریز شده است یا خیر؟ سومین مسئله‎ای که بایستی در اسرع وقت درباره آن شفاف سازی شود، شایعه دریافت تسهیلاتی است که مدیران قبلی باشگاه از یکی از بانک‌های سرشناس کشور دریافت کرده اند؟ اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید روشن شود تسهیلات دریافتی کجا و کی هزینه شده است اگر هم که چنین اتفاقی رخ نداده، بایستی باشگاه خبر مرتبط با آن را تکذیب کند تا فضای غبارآلود فعلی در لایه‌های هواداری به کلی برطرف شود!
نکته مهم دیگری که باید به سرعت درباره آن تعیین‌تکلیف شود، موضوع همکاری با کارگزار باشگاه استقلال است، اگر این کارگزار تاکنون در قبال تعهدات مالی خود کم کاری به خرج داده و استقلال را با بحران‌های حقوقی و مالی رو به رو ساخته چه اصراری به ادامه فعالیت با این مجموعه است، به ویژه حالا که سازمان لیگ هم به واسطه بدعهدی این مجموعه استقلال را ملزم به پرداخت بدهی ۹۰میلیارد تومانی کرده است.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.