مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بعضی از قوانین خیانت به منابع آبی است، گفت: قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی، باعث شد چاه‌های غیرمجاز تعدادشان رشد چشمگیری داشته باشد. بعد از تصویب این قانون مردم اقدام به حفر چاه کردند و ادعا می کردند که چاهشان مربوط به قبل از سال 85 است تا بتوانند پروانه بهره برداری از چاه بگیرند. این قوانین غیرکارشناسی صدمات بسیاری به منابع آبی دارد.

منابع آبی خراسان رضوی، از قوانین غیرکارشناسی آسیب دید



غلامرضا ممدوحی در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین در خصوص تعداد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در مشهد عنوان کرد: هزار و۸۷۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق وجود دارد که حدودا هزار و ۷۱۹ چاه تقریبا فعال است. برنامه داریم از این تعداد 550 حلقه چاه طی سال جاری پُر شود، از این تعداد چاه ۱۰۴ حلقه عمیق و ۴۴۶ حلقه چاه نیمه عمیق است که عمده این چاه‌ها در غرب مشهد قرار دارد.
مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه افزود: بیشترین چاه عمیق را در حوزه عملکرد امور آب مشهد یعنی شهرهای فریمان، رضویه، مشهد، طرقبه، شاندیز، گلبهار و چناران داشته‌ایم که تا امروز ۳۴۷ حلقه چاه در حوزه امور آب مشهد پر شده و ۵ میلیون و ۶۹۰ هزار متر مکعب در این قسمت صرفه جویی آبی داریم.
وی گفت: چاه‌های مجاز در حوزه مشهد هزار و 172 حلقه چاه کشاورزی، 642حلقه چاه شرب، 625حلق چاه صنعتی و 880 حلقه چاه‌ خدماتی برای مصارف قالیشویی و شهرداری این‌چنینی داریم. علاوه بر این در بخش چاه‌های نیمه عمیق 552حلقه چاه خدماتی، 188حلقه چاه نیمه صنعتی، 34 حلقه چاه شرب و 53 حلقه چاه‌های مجاز کشاورزی وجود دارد.
مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تشریح کرد: دوری چاه‌ها، طولانی شدن انجام اقدامات قانونی، شناسایی سخت چاه‌های غیرمجاز به دلیل قرارگیری در باغات شخصی برای پر کردن این چاه‌ها، باعث شده است تا بحث رسیدگی و پُر کردن چاه‌ها زمان‌بر باشد و آمار ما از چاه‌های غیرمجاز دائما در حال تغییر است، ضمن اینکه قانون ما یک قانون بازدارنده برای حفر چاه‌های غیرمجاز و پر کردن چاه های غیرمجاز نیست.
ممدوحی ادامه داد: طبق بحثی که در شورای عالی آب داشتیم، تعدیل پروانه چاه‌های آب است که براساس آن آب قابل برنامه ریزی که برای 20 سال آینده است، را بتوانیم با تعدیل پروانه بهربرداری از چاه‌ها کم کنیم، اما اینکار به لحاظ اجتماعی امکان‌پذیر نیست مثلا به کشاورزی که 20 سال قبل درخت پسته کاشته و هفت سال آتی با لوله کشی درختانش را آبیاری کرده است، جلوی کارش را نمی‌شود گرفت. ما بیان کردیم که جامعه ظرفیت و پذیرش چنین چیزی را ندارد. ما تنها استانی هستیم که چاه‌هایمان مجهز به کنتورهای هوشمند با فرمان قطع هستند و عملا اگر بخواهیم کاهش بدهیم، کاهش واقعی است و استان ما وجه تمایز دارد.
وی افزود: در سال96 چاه‌های مجاز، 881 میلیون متر مکعب اضافه برداشت داشته اند و از سال 96 تا سال 99 توانستیم 600میلیون متر مکعب از این میزان کم کنیم، سال قبل 300میلیون مترمکعب اضافه برداشت از چاه‌های مجاز داشته‌ایم که طی سال 1401 برنامه داریم 200میلیون مترمکعب از این میزان کم کنیم که تاکنون 91میلیون متر مکعب کاهش مصرف محقق شده است.
غلامرضا ممدوحی گفت: بعضی از قوانین خیانت به منابع آبی است. قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی، باعث شد چاه‌های غیرمجاز تعدادشان رشد چشمگیری داشته باشد. تا قبل از این قانون تعداد چاه های غیرمجاز در استان 3 هزار حلقه چاه بود و در حال حاضر بیش از 7 هزار چاه غیرمجازداریم. بعد از تصویب این قانون مردم اقدام به حفر چاه کردند و ادعا می‌کردند که چاهشان مربوط به قبل از سال 85 است تا بتوانند پروانه بهره برداری از چاه بگیرند. این قوانین غیرکارشناسی صدمات بسیاری به منابع آبی وارد کرد.
مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی متذکر شد: نمی توان همه فشارها را به بخش کشاورزی وارد کرد و ما هم به عنوان شهروند در صرفه جویی و کاهش مصرف منابع آبی نقش داریم.

انتهای پیام/

گفتگو: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.