رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بورس محصول انگور و کشمش باهدف ایجاد یک بازار فراگیر برای اولین بار در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی بورس انگور و کشمش در قزوین

به گزارش قدس آنلاین، رضا افلاطونی شنبه پنجم آذر در نشست میز توسعه صادرات محصول کشمش و صنایع وابسته که با حضور محمود بازاری مدیرکل ترویج سازمان توسعه و تجارت که در سالن اجتماعات جهادکشاورزی برگزار شده بود، اظهار کرد: بورس محصول کشمش و انگور به‌عنوان یک بازار جدید با ایجاد بازاری فراگیر، یکپارچه و متشکل و سازمان‌یافته درصدد رفع مشکلات موجود برآمده و سبب سهولت در امر دادوستد این محصول می‌شود.

وی بر توسعه زنجیره ارزش انگور و کشمش در استان قزوین تأکید کرد و افزود: از برگ انگور گرفته تا میوه انگور و فرآوری‌های آن همگی دارای زنجیره ارزش است که با کمک این زنجیره و راه‌اندازی بورس می‌توان تحول عظیمی در استان رقم زد.

افلاطونی تصریح کرد: برای ارتقاء محصول انگور و کشمش کارهای بسیاری صورت گرفته است، مثلاً ارقام انگوری که در ۳۵ هزار هکتار باغ ما وجود داشت، ارقام تجاری و به‌روز نبودند که در حال به‌روزرسانی است.

این مسئول ادامه داد: با تعیین یک مدیر پروژه برای ارتقاء انگور و کشمش برنامه سرشاخه کاری و طرح فراز در استان قزوین عملیاتی شده است و افت درخت انگور به دلیل سرمازدگی با ورود مرکز تحقیقات در حال مرتفع شدن است.

وی به کاهش سهم کشمش در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از مشکلات اساسی ما در استان قزوین فقدان تمرکز مدیریت و وحدت سیاست‌گذاری در میز انگور بوده که این تفرق بسیار آسیب‌زده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: انگور با کمترین آب بیشترین عملکرد را می‌دهد و تولید بسیار خوبی دارد، به همین دلیل بوده که کشت این محصول در استان قزوین از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود اتاق بازرگانی و از بین رفتن تفرق اجرایی در حوزه انگور و کشمش قطعاً شاهد رشد صادراتی این محصول خواهیم بود.

افلاطونی در پایان گفت: در حوزه انگور و کشمش کشاورزی قراردادی نباید مغفول بماند، کشاورزی قراردادی دارای محاسن بزرگی است که مهم‌ترین آن تأمین مالی است، امروز دولت به‌جای ورود و دخالت در بخش‌ها باید کارهای نظارتی و سیاست‌گذاری را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.