شی جین پینگ در سخنرانی خود در اجلاس ریاض از همکاری‌های مشترک بین چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

رئیس جمهور چین: منافع متقابل نیروی محرکه روابط پکن و اعراب است

به گزارش قدس آنلاین، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه تایید کرد که کشورش "به حمایت بی دریغ خود از امنیت کشورهای عربی خلیج فارس و به واردات نفت و گاز در مقادیر زیاد از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ادامه خواهد داد. "

به گزارش سی ان ان، پینگ در سخنرانی خود در مراسم آغاز اجلاس سران کشورهای عربی خلیج فارس و چین در ریاض گفت: «ما از تلاش‌های عربستان سعودی برای میزبانی اولین اجلاس سران خلیج فارس و چین قدردانی می‌کنیم. شورای همکاری خلیج فارس در غلبه بر چالش‌های جهانی موفق بوده است. کشورهای حوزه خلیج فارس و چین می‌توانند به یکپارچگی اقتصادی و صنعتی دست یابند. منافع متقابل نیروی محرکه روابط چین و اعراب است.»

او تاکید کرد که کشورش از ابتدا با شورای همکاری خلیج فارس ارتباط برقرار کرده است و پکن باید مشارکت اقتصادی را تقویت کند، به یکپارچگی دست یابد و توسعه را پیش ببرد.

او افزود: ما از مشارکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در طرح امنیت جهانی استقبال می‌کنیم و برای تحقق اصل عدم مداخله در امور سایر کشورها با یکدیگر همکاری خواهیم کرد. ۱۷ مکانیسم همکاری بین چین و کشورهای عربی ایجاد کرده ایم و حجم مبادلات طی ۱۰ سال به ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس جمهور چین در سخنرانی خود از ایجاد شورای سرمایه گذاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایجاد مرکز امنیت هسته‌ای خلیج فارس و تلاش برای آموزش ۳۰۰ نفر از متخصص در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صحبت کرد.

او تاکید کرد که پکن همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه سرمایه گذاری در انرژی پاک را افزایش خواهد داد و تصریح کرد که تلاش‌های چین با کشورهای حوزه خلیج فارس برای فعال کردن سیستم پرداخت با ارزهای محلی هماهنگ است.

رئیس جمهور چین گفت: بسیار خوشحالم که با شما زیر یک سقف ملاقات می‌کنم تا در مورد توسعه روابط خلیج فارس و چین گفتگو کنیم. در سال‌های گذشته، چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همواره برای دستیابی به استقلال، احترام به مسیرهای توسعه و رعایت برابری بین همه کشورها همکاری کرده‌اند.

او افزود: طرف چینی از تلاش‌های شورای همکاری خلیج فارس که به بزرگ‌ترین و حیاتی‌ترین سازمان در خلیج فارس و خاورمیانه تبدیل شده است، در مواجهه با تحولات جهانی و دستیابی به رشد اقتصادی علیرغم پیامدهای همه گیری قدردانی می‌کند.

شی گفت که طرف‌های چینی و خلیج فارس در تلاش برای حل اختلافات و عدم مداخله در امور داخلی هستند و توضیح داد که فرصت برای تقویت روابط چین و خلیج فارس وجود دارد.

گفتنی است اجلاس همکاری و توسعه خلیج فارس در ریاض با حضور سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و نمایندگان آن‌ها و رئیس جمهور چین که شامگاه چهارشنبه وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد، از روز جمعه آغاز شد.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در نشست‌های مقدماتی این اجلاس تایید کرده بود که این نشست خلیج فارس و چین در ادامه روابط تاریخی کشورهای عضو شورای همکاری و چین برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.