کارنامه دوومیدانی خراسان بی‌شمار ورزشکار نامی در خود جای داده که روزگاری نام و آوازه‌ای داشتند و افتخارآفرین برای ورزش دوومیدانی استان و کشور بودند. نام‌هایی همچون علی باغبانباشی، تیمورغیاسی، حسن حاجبی، محمدرضا صابری و... گذشته دوومیدانی را با رکوردهایی جاودانه برای دوستداران این رشته مهیج در استان به یادماندنی‌تر کردند.حال مادر ورزش‌ها در خراسان رضوی چندان روبه‌راه نیست. به اعتقاد کارشناسان، دوومیدانی استان نیازمند دمیده شدن روح تازه‌ای است تا جان گرفته و رکوردها و سکوها را باز پس گیرد.

نفس دو و میدانی خراسان‌رضوی به شماره افتاد!

به گزارش قدس خراسان آنلاین، گرچه فضا و وضعیت دوومیدانی چندان شرایط مناسبی مانند گذشته پرافتخارش در این سال‌ها نداشته؛ اما حضور حسن تفتیان؛ سریع‌ترین مرد ایران در میادین مختلف کشوری، بین‌المللی، آسیایی و المپیک همچنان پرچم دوومیدانی خراسان رضوی را بالا نگه داشته است.


با این اوصاف و نگاه به آنچه در دوومیدانی استان در سال‌های اخیر واقع شده می‌توان گفت حال مادر ورزش‌ها در خراسان رضوی چندان روبه‌راه نیست. به اعتقاد کارشناسان، دوومیدانی استان نیازمند دمیده شدن روح تازه‌ای است تا جان گرفته و رکوردها و سکوها را باز پس گیرد.

آموزش و پرورش زمینه‌ساز کشف دوومیدانی‌کاران مستعد


سرپرست هیئت دوومیدانی خراسان رضوی در این باره می‌گوید: دوومیدانی خراسان رضوی به واسطه مسائلی که وجود داشته وضعیت خوبی ندارد.


رضا امین‌زاده ادامه داد: البته برای اینکه اوضاع سروسامان داده شود، به سراغ آموزش و پرورش رفتیم تا با کمک آن‌ها ضمن شناسایی استعدادهایی که کم هم نیستند زمینه رشد و ارتقای آن‌ها با حمایت هیئت دوومیدانی فراهم شود. هر اتفاقی که قرار باشد سبب رشد ورزش دوومیدانی در استان شود ناچار باید از گذرگاه استعدادیابی و شناسایی ورزشکاران علاقه‌مند به این ورزش پویا عبورکند. بهترین و آسان‌ترین راه نیز توجه به استعدادهایی است که در مدرسه‌ها به راحتی قابل شناسایی هستند. از این رو هیئت دوومیدانی تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش دارد که این هیئت با رویکرد توجه به استعدادها در سنین پایه تلاش کرده دانش‌آموزان علاقه‌مند به دوومیدانی را در مناطق محروم شناسایی کند و امکانات سخت‌افزاری را نیز به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد تا پشتوانه و انگیزه‌ای باشد برای دانش‌آموزانی که این رشته را دوست دارند و بتوانند ادامه دهند.


بر اساس این تفاهم‌نامه، مربیان خبره ورزش دوومیدانی در مدرسه‌ها به صورت ناحیه‌ای و در شهرستان‌های مستعد مانند تبادکان و مناطق محروم بر اساس اولویت استعدادیابی انجام‌ می‌دهند و دانش‌آموزان مستعد انتخاب شده زیر نظر مربیان پایه که تحت حمایت هیئت دوومیدانی هستند، تمرین خواهند کرد.



شناسایی تفتیان‌ها در شهرستان‌ها


وی همچنین اظهار کرد: از زمان حضور در هیئت دوومیدانی ضمن سفر به چند شهرستان در جریان شرایط و مسائل ورزش دوومیدانی در این شهرستان‌ها قرار گرفتم که با برنامه‌ریزی که داریم قرار است این سفرها ادامه پیداکند تا ضمن تعامل با هیئت‌های دوومیدانی شهرستان‌ها زمینه پویایی بیشتر آن‌ها نیز در آینده فراهم شود؛ چرا که معتقدیم شهرستان‌ها استعدادهای بسیار ناب و درخشانی دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به یک «حسن تفتیان» برای دوومیدانی خراسان رضوی تبدیل شوند. به اعتقاد من دوومیدانی خراسان رضوی ظرفیت معرفی تفتیان‌های زیادی را به دوومیدانی کشور و دنیا دارد.



آخرین اخبار از برگزاری مجمع


وی در خصوص آخرین وضعیت نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات هیئت دوومیدانی استان و زمان برگزاری احتمالی آن نیز گفت: چهار نفر برای حضور در مجمع و گرفتن رأی از اعضا در فرایند نام‌نویسی از نامزدها شرکت کردند که به نظر می‌رسد با توجه به روند آن انتخابات در هفته‌های آینده برگزار شود. هیئت دوومیدانی اسامی را به اداره کل ورزش و جوانان داده‌ است که پس از تأیید فدراسیون، زمان برگزاری دقیق مجمع به کاندیداها اعلام خواهد شد.


سرپرست هیئت دوومیدانی خراسان رضوی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود سفرهایی که در این مدت برای سرکشی از شهرستان‌ها انجام شده به منظور حمایت آن‌ها در مجمع پیش رو بوده است، اظهار کرد: به نکته‌ای اشاره شده که اصلاً به نفس سفرهایی که به شهرستان‌ها داشتیم ارتباطی ندارد؛ چرا که پنج شهرستانی که سرکشی شدند به هیچ عنوان عضو مجمع پیش رو نیستند و به طور طبیعی رأیی هم ندارند که شبهه‌انگیز باشد.



دوومیدانی، نیازمند توجه حامیان مالی


امین‌زاده در خصوص حمایت و همراهی حامیان مالی از مجموعه دوومیدانی استان و توجه به این موضوع با توجه به نیازی که وجود دارد، گفت: ورزش دوومیدانی جزو ورزش‌های پایه است که در همه جای دنیا مورد حمایت دولت و سازمان‌ها قرار می‌گیرد؛ چون با کسب مدال‌های متعدد موجب ارتقای جایگاه کشورها در المپیک و مسابقات جهانی می‌شود. ورزشی مانند فوتبال به دلیل داشتن فدراسیون جهانی قوی، حضور حامیان مالی و برد خبری بالا نیاز چندانی به حمایت‌های دولتی ندارد؛ اما ورزش‌های پایه مانند دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک در زمینه سخت‌افزاری و مالی نیازمند حمایت ویژه وزارت ورزش هستند تا بتوانند جایگاه خوبی در جامعه پیدا کنند.


وی افزود: متقاعد کردن حامیان مالی در ورزش دوومیدانی به ویژه در استان خراسان رضوی کار سختی است؛ اما در حال رایزنی هستیم تا شرایطی فراهم شود که حامیان مالی نگاه ویژه‌تری به ورزش دوومیدانی در راستای کمک به این رشته پر مدال داشته باشند. فراموش نکنیم خراسان رضوی با توجه به داشتن شهرک‌های صنعتی فراوان و بنگاه‌های اقتصادی فعال خصوصی و دولتی می‌تواند نه تنها در رشته دوومیدانی بلکه در بسیاری از رشته‌های دیگر ورزشی دغدغه نبود حامی مالی ورزشکاران را مرتفع کند که البته این نیازمند اعتمادسازی است که هم سرمایه‌گذار و هم هیئت ورزشی بتوانند از آن استفاده کنند.


خبرنگار: هاشم رسائی فر

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.