رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: ما به عنوان دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان آمادگی داریم ارتباطات را برقرار کنیم تا بتوانیم هر چه بیشتر ارتباطات دیپلماتیک شهرداری را با کشورهای مختلف بیشتر کنیم.

افزایش ارتباطات دیپلماتیک شهرداری با کشورهای مختلف

به گزارش قدس خراسان، محمد بهشتی منفرد در مراسم رونمایی از پایگاه اینترنتی ۴زبانه جهان‌شهر اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر نمایندگی‌های خارجی مقیم در رویدادهای شهرداری باشیم؛ مشهد یکی از شهرهایی است که بسیاری کشورها از خواهرخواندگی با آن استقبال می‌کنند که ما پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: سه سال کرونا برنامه‌ها را به تاخیر انداخت اما از زمان حضور شهردار مشهد این فعالیت‌ها در عرصه دیپلماتیک بیشتر از گذشته شده، البته نقد عملکرد مدیریت قبل نیست، اما رویکرد جدیدی که در ارتباط با جهان شاهد هستیم و حضور هیئت‌های دیپلماتیک در شهرداری و دیدار با شهردار بیانگر این است که این نگاه روزبه‌روز در حال توسعه است.

وی ادامه داد: ما به عنوان دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان آمادگی داریم ارتباطات را برقرار کنیم تا بتوانیم هر چه بیشتر ارتباطات دیپلماتیک شهرداری را با کشورهای مختلف بیشتر کنیم. در آینده نزدیک نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان را داریم که از شهردار مشهد می‌خواهیم افرادی از شهرداری در این رویداد شرکت داشته باشند؛ با استقبالی که از این رویداد شده شاهد توسعه بیشتر روابط با ترکمنستان هستیم؛ رویکرد جدید دولت ترکمنستان بسیار متفاوت از گذشته است.

بهشتی منفرد بیان کرد: نگاه وزارت خارجه یک نگاه دیپلماسی اقتصادی محور است که با این نگاه جدید شاهد توسعه روابط بیش از پیش با همسایگان هستیم؛ در ترکمنستان رفت‌آمدی نداشتیم اما در یک سال و نیم گذشته چهار بار فقط روسای جمهور دو کشور دیدار داشتند.

آغاز ساخت برج ارتباطات جهانی مشهد در سال ۱۴۰۲

در ادامه عبدالله ارجائی، شهردار مشهد اظهار کرد: مطالعات برج ارتباطات جهانی مشهد در حال انجام است که در صورت موافقت شورای شهر، عملیات اجرایی آن را در سال آینده آغاز می‌کنیم.

شهردار مشهد افزود: دی ماه یادآور خاطرات تلخ وشیرین زیادی برای ملت ایران است؛ دی ماه سال ۱۳۵۷ اوج درگیری‌های انقلابیون و عوامل رژیم پهلوی در مشهدالرضا (ع) و دیگر شهرهای ایران بود.

وی افزود: از آبان ماه تظاهرات و تحصن‌ها در مشهد رنگ و بوی تازه گرفت و در ۲۳ آذرماه حمله دژخیم های پهلوی به بیمارستان امام رضا (ع) و کودک کشی در کارنامه پهلوی ثبت شد؛ با آغاز دی ماه انتخابات در مشهد فزونی گرفت و حرکت‌های مردمی رنگ و بوی تازه پیدا کرد و اوج آن نیز در نهم و دهم دی یا یکشنبه خونین بود.

ارجائی بیان کرد: نهم دی ماه یادآور حوادث دیگری بعد از انقلاب همچون فتنه ۸۸ در ۹ دی است که توسط مردم انقلابی خاموش شد و علی رغم اینکه هشت ماه به طول انجامید اما خسارات آن از جنگ تحمیلی هشت ساله بیشتر بود؛ ملت بصیر ایران با لبیک گفتن به ندای رهبری توانستند این فتنه عظیم را در کوتاه‌ترین زمان خنثی کنند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: روز مقاومت و ایثار و روز بصیرت روزی است که مردم نشان دادند پای انقلاب هستند همچنین مناسبت دیگر در این ایام روز ۱۳ دی مان سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هم رزم معظم او شهید ابومهدی المهندس است.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دوره ششم مدیریت شهری، تقویت دیپلماسی شهری است؛ یکی از پروژه‌های ما در این زمینه، چهار زبانه شدن پایگاه اطلاع رسانی شهرداری و راه‌اندازی پورتالی بین‌المللی با عنوان جهانشهر است که امروز اجرایی شد؛ امیدواریم تا پایان سال مرکز دیپلماسی شهری مشهد نیز راه اندازی شود.

ارجائی تصریح کرد: یکی از اقدامات ما در دوره ششم مدیریت شهری، تقویت ارتباطات در عرصه دیپلماسی شهری است و یکی از پروژه‌های ما در این زمینه، چهار زبانه شدن پایگاه اطلاع رسانی شهرداری است و به زودی زبان اردو نیز افزوده خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک شاهد افتتاح مرکز دیپلماسی شهری در مشهد و ساخت برج ارتباطات جهانی خواهیم بود.

شهردار مشهد گفت: یکی از مطالبات زائران عرب زبان از شهرداری افزوده شدن زبان عربی به تابلوهای راهنمای شهری است که خواهشمندم این موضوع مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد زیرا مشهد سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر است که ۱۰ درصد آن خارجی و عمدتاً عرب زبان هستند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی در ترکمنستان ادامه داد: از حدود هشت ماه قبل میزهای دیپلماسی میان مشهد و کشورهای همسایه آغاز شده و امروز به بلوغ خوبی رسیده و مسائل تخصصی در حوزه اقتصادی، شهری و گردشگری مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و وارد چرخه اجرایی شهرداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.