مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در ایام نوروز ۱۴۰۲ عشایر استان در نوروزگاه‌های جاده ای میزبان مسافران در باب الرضا (ع) گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها خواهند بود.

میزبانی عشایر خراسان شمالی از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام نوروز ۱۴۰۲

به گزارش قدس انلاین، رضا روشن ضمیر اظهار کرد: عشایر استان با برپایی سیاه چادرهای عشایری در ایام نوروز در فواصل ۳۰ و ۶۰ کیلومتری شهرها، از مسافران و همچنین زائران حضرت رضا علیه السلام استقبال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد و هدف سازمانی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی از برپایی این سیاه چادرها آشنایی هرچه بیشتر مردم کشورمان با فرهنگ و قومیت ها، تولیدات صنایع دستی، لبنی و خوراکی عشایر خراسان شمالی است، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی که در میانه محور مواصلاتی توریسم آبی شمال و توریسم مذهبی مشهد مقدس واقع شده و دارای ۳ زیست بوم عشایری اترک شمالی _ جنوبی و کرمانج غربی می باشد، برپایی سیاه چادرهای عشایری در ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری شهرها فرصت مناسبی برای شناسایی هرچه بهتر ظرفیت های گردشگری جامعه عشایری به دیگر اقشار نقاط ایران زمین است.

به گفته روشن ضمیر مقرر شده تا در ۵ نقطه استان با برپایی سیاه چادر، عشایر استان میزبان مسافران نوروزی باشند.

گفتنی است جامعه عشایری خراسان شمالی با جمعیت ۳۰ هزار نفری در قالب  ۷۳۸۲ خانوار و در اختیار داشتن بالغ بر ۷۰۰ هزار راس دام داشتی سبک، بیش از ۷ هزار تن گوشت قرمز در سال تولید می کنند که معادل ۳۰ درصد گوشت قرمز تولیدی استان است.

۳۵ درصد از صنایع دستی تولیدی در خراسان شمالی نیز توسط جامعه عشایری این استان صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.