۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
کد خبر: 858177

اقلامش متنوع است، نمک، نبات یا حتی شکلات، در بسته های کوچکی تعبیه شده و خادمان در مناسبت های مختلف از جمله نوروز، ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و ... به زائرین و مجاورین این اقلام را اهدا می کنند. بسته ها کوچکند و پر از برکت.

اقلامش متنوع است، نمک، نبات یا حتی شکلات، در بسته های کوچکی تعبیه شده و خادمان در مناسبت های مختلف از جمله نوروز، ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و ... به زائرین و مجاورین این اقلام را اهدا می کنند. بسته ها کوچکند و پر از برکت.

قبل از شروع مناسبت های مختلف بخش های مختلف آستان قدس رضوی مانند معاونت اماکن متبرکه، بنیاد کرامت رضوی، موسسه جوانان آستان قدس و ... دست به دست هم می دهند و این بسته های متبرک را تولید کرده، با کمک خادمان در حرم مطهر رضوی، راه آهن، فرودگاه و ... توزیع می کنند.

تاریخ را که ورق می زنیم، گویا اولین بسته تبرکی حاوی شکلات بوده، شکلاتی که تا قبل از سال ۸۵ جزو اقلام تبرکی توزیع شده در حرم مطهر رضوی بوده، بعد از آن تولید نبات به عنوان یکی از بهترین اقلام متبرک و سوغات رضوی در حرم مطهر رضوی میان زائران و مجاورین توزیع شده است، عمدتا در بسته های نبات یک تکه کوچک پارچه سبز هم قرار می گیرد.

بسته های نمک از دیگر اقلام متبرک است، بسته های تبرکی بسیار مورد استقبال زائران و مجاورین قرار می گیرد. این بسته ها حتی از طریق ارتباطات سازمانی به سازمان ها و ارگان های مختلف در استان های کشور نیز تحویل داده می شود و آنها در مناسبت های مختلف از جمله سالروز میلاد یا شهادت امام هشتم (ع) از نمک متبرک رسیده نان متبرک تولید می کنند و میان مردم شهر یا منطقه خود به صورت نذری و رایگان توزیع می کنند.

شاید مردم نمک، نبات و شکلات متبرک را به خاطر مرسوم بودنشان در قالب بسته های متبرک نسبت به گلاب متبرک بیشتر دیده یا دریافت کرده باشید. خوبست بدانید گلاب متبرک هم در مناسبت های خاصی همچون دهه کرامت میان مجاورین و زائرین توزیع می شود، تولید گلاب متبرک عمدتا توسط موسسه جوانان آستان قدس انجام می شود.

نمک متبرک: نمک برای ما همیشه جزو ارزشمندترین ادویه جات بوده است. نه به خاطر طعمش که چون مهریه حضرت زهرا(س) است. حالا بسته های تبرکی نمک را از حرم فرزندش علی بن موسی الرضا(ع) می جوییم.

نبات متبرک: نبات شیرینی است و طعم است. از حرم که برمی گردیم دلمان سبک شده و کام مان شیرین است. این سوغات و بسته متبرک نبات برای کسانی که حتی یک بار به زیارت امام رضا(ع) رفته اند پر از خاطره است.

برنج متبرک: حالا که گرمای سفره بیشترمان با برنج است پس این نعمت سفید رنگ و پر کاربرد می شود یکی از اقلام متبرک حرم مطهر رضوی.

گل متبرک: گل زیبایی است و طراوت و زیباکننده بهترین و مقدس ترین مکان های دنیا. چه بهتر که این گیاه لطیف که روزی را بالای سر ضریح مطهر علی بن موسی الرضا(ع) گذرانده وبه وجود مقدس شان پاکی گرفته یکی دیگر از بسته بندی های متبرک حرم امام مهربان مان باشد.

مناسبت هایی مانند نوروز که فرا می رسد و سرزمین حضرت خورشید میزبان خیل عظیمی از زائرین می شود بخش های مختلف و مرتبط آستان قدس رضوی با تولید و توزیع بسته های متبرک قبل از فرا رسیدن این ایام دست به کار می شوند و در این میان کارگاه های تولیدی بسیاری که متشکل از خادمانی است که این اقلام متبرک را تولید می کنند کارشان چند برابر می شود، زیرا باید روزانه بیش از ۲۵ تا ۳۰ هزار بسته متبرک تولید کنند، هر کارگاه ممکن است یک یا دو اقلام متبرک را تولید کند.

نوروز ۱۴۰۲ همزمان می شود با آغاز ماه مهمانی خدا، همزمانی این دو مناسبت هم به افزایش تولید بسته های متبرک می انجامد، از یک سو در مهمانسرای آستان غذای متبرک برای زائرین و مجاورین تهیه می شود و از سوی دیگر این غذاها و بسته های متبرک نمک، نبات و حتی شکلات در حاشیه شهر مشهد، بیمارستان ها و ... هم توزیع می شود.

با آغاز دهه کرامت که حدود دو ماه بعد از اتمام ماه مبارک رمضان است، مسئولان مختلف آستان قدس رضوی راهی راه آهن خراسان و فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد می شوند تا در مراسم استقبال از زائران مشهدالرضا بسته های متبرک را به آنها اهدا کنند.

نویسنده: مهدیه قمری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.