کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا گفت: باید بتوان از توافق و احیای روابط ایران و عربستان، الگوی همکاری مناسب منطقه‌ای ساخت که سایر کشورها هم به این نوع از الگوهای ارتباطی روی آورند.

می‌توان از توافق ایران و عربستان «الگوی مناسب منطقه‌ای» ساخت

به گزارش قدس آنلاین، صباح زنگنه در خصوص آثار و دستاوردهای سیاسی و اقتصادی توافق میان ایران و عربستان، اظهار داشت: زمانی که رابطه‌ای بین دو کشور به مدت ۷ سال قطع شده باشد، به طبع زمانی که بخواهند مجدد آن را آغاز کنند باید طراحی، برنامه ریزی و چشم‌انداز آینده را مشخص و یک نقشه‌ راهی را تعریف کنند.

وی افزود: در خصوص ایران و عربستان هم این نقشه‌ راه باید شامل بازگشت روابط، هم در سطح سفارت هم در سطح کنسولگری باشد و ناظر به موضوع مناسک حج و عمره مفرده باشد و در سطح بالاتر مسایل مربوط به صدور روادید بین دو کشور را در بر بگیرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: توسعه‌ این روابط بر مبنای توافق‌نامه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر زمینه‌هایی که قبلا هم توافق شده بود، باید تبدیل به برنامه ای عملیاتی و اجرایی شود.

زنگنه مطرح کرد: باید در همه زمینه‌ها مراودات دو کشور توسعه پیدا کرده و از توافق صورت گرفته میان آنها یک الگوی همکاری منطقه‌ای هم ساخت که سایر کشورها هم به این نوع الگوها روی آورند، چرا که این نوع روابط براساس حُسن نیت، رعایت حُسن همسایگی و احترام متقابل ساخته می شود.

وی با بیان اینکه باید در تامین امنیت منطقه طراحی‌های واقع‌بینانه‌ای با رعایت منافع دو کشور مد نظر باشد، عنوان کرد: به تعبیر دیگر، هم باید امنیت کشورها حفظ و هم منافعشان تامین شود، به نحوی که شاهد امنیت به معنای وسیع کلمه باشیم تا عرصه‌های امنیت سیاسی، نظامی و اقتصادی را شامل شود زیرا بدون این ابعاد، امنیت معنای کاملی ندارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا سفر اتباع ایران و عربستان به کشورهای یکدیگر را از جمله محورهای توافق مسئولان دو کشور برشمرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا کسانی که قصد سفر دارند، از تسهیلات مناسبی برخوردار باشند زیرا گردشگری می تواند در کنار مباحث فرهنگی، روند حرکت بازارها را به دنبال داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه تجارت بین دو کشور در ابعاد مختلف قابل توسعه است، گفت: همکاری در بازار انرژی جهان و همچنین محصولات پتروشیمی می تواند یکی از زمینه‌های مهم همکاری های تهران و ریاض باشد زیرا هر دو کشور از تولیدکنندگان عمده این محصولات در جهان به شمار می روند.

وی در ادامه موضوعات زیست محیطی در حوزه خلیج فارس و نیز ریزگردها را نیز متذکر شد و با تاکید بر همکاری مسئولان دو کشور برای کاهش مخاطرات زیست محیطی در منطقه غرب آسیا افزود: همکاری های زیست محیطی نیز باید مورد توجه مقامات ایران و عربستان قرار گیرد.

زنگنه خواستار همکاری پولی و بانکی بین نظام پولی ایران و عربستان با هدف توسعه تجارت بین دو کشور شد و در این زمینه تاکید کرد: در مجموع باید تامین حداکثری منافع دو کشور باید مد نظر باشد و در این رابطه نیاز است تا چشم انداز همکاری های میان مدت و بلندمدت تهران و ریاض تعریف شود.

این کارشناس مسایل غرب آسیا خاطر نشان کرد: توافق میان ایران و عربستان در امنیت دو کشور و همچنین امنیت منطقه حائز اهمیت است و با پیش رفتن روابط خوب دو کشور در آینده و توسعه آن، می‌توان این موضوع را به کل منطقه تعمیم داد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.