رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: بعد از پیگیری‌های مکرر وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان مشخص شده اما هنوز این قیمت مصوب نیست و تنها قیمت توافقی است.

قیمت جدید اعلام شده برای تخم مرغ، مصوب نیست

به گزارش قدس خراسان، سید حسین موسوی‌نژاد در خصوص انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت تخم مرغ اظهار کرد: هزینه‌های تولید تخم مرغ از ابتدای زمستان سال گذشته افزایش و قیمت نهاده‌های تولید همچون ذرت، کنجاله سویا، مکمل، دارو و واکسن زیاد شده و از ابتدای سال جاری نیز حقوق و دستمزد کارگران نیز افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از هزینه‌های مرغداری افزایش پیدا کرد، ما از سال گذشته درخواست بازنگری در قیمت را داشتیم اما بنا به دلایل مختلف وزارت جهاد کشاورزی آن را اجرایی نکرد. به دلیل عدم قیمت‌گذاری منطقی از زمستان سال گذشته جوجه‌ریزی به شدت‌ کاهش پیدا کرد. از ابتدای امسال نیز مرغداران با قیمت‌هایی که دولت اعلام کرده بود، رغبتی برای تولید نداشتند و این زنگ خطری است که در آینده‌ای نه چندان دور برای تولید تخم مرغ دچار مشکل می‌شویم.

وی بیان کرد: در آن زمان هشدار دادیم که اگر در قیمت تخم مرغ بازنگری نشود برای نیمه دوم سال جاری و با ورود به فصل پاییز و افزایش مصرف تخم مرغ با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین بعد از پیگیری‌های مکرر وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان مشخص شد اما هنوز این قیمت مصوب نیست و تنها قیمت توافقی است.

موسوی‌نژاد ادامه داد: نظر اتحادیه مرغداران کشور برای قیمت تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۵۲ هزار تومان بود اما وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان را پذیرفت. قیمت‌ها برای تصویب نهایی به ستاد تنظیم بازار کشور رفته است. امیدواریم دولت زودتر جلسات کارشناسی خود را برگزار کرده و نظرات وزارت جهاد کشاورزی را بپذیرد و قیمت را دستوری کنترل نکند. هرچه این قیمت‌گذاری دیرتر انجام شود دود آن در آینده به چشم مصرف‌کننده می‌رود زیرا تا زمانی که قیمت مصوب نشود مرغدار نمی‌تواند محصول خود را بفروشد.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی اضافه کرد: قیمت تخم مرغی که اکنون در بازار مطرح می‌شود قیمت واقعی نیست. آخرین قیمت مصوب درب مرغداری کیلویی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۴۶ هزار تومان بود. قیمت ۴۲ هزار تومانی که در بازار مطرح بوده ناشی از کاهش مصرف و کاهش تقاضا است. در قیمت توافقی اعلام شده هر کیلو تخم مرغ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت سال گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش یافت، عنوان کرد: قیمت خوراک مرغ که ۸۰ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود در  سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. علاوه بر این هزینه حمل‌ونقل، دارو و واکسن افزایش داشت. از ابتدای سال ۱۴۰۲ ارزی که به داروها و مکمل‌ها تعلق می‌گرفت نیز حذف و موجب افزایش۵۰ درصد قیمت این مواد شد.

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه قیمت سال گذشته برای مرغدار صرفه اقتصادی نداشته است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید مرغداری‌ها در استان ۱۲ میلیون است اما اکنون ۸ میلیون آن فعال است. سن گله‌های مرغ تخم‌گذار استان رو به افزایش بوده که این خود یک تهدید است. در خراسان رضوی در زمستان سال قبل تنها ۵۰ درصد ظرفیت استان جوجه‌ریزی شده و تنها ۳۵ درصد واحدهای مرغداری پر بوده و ۶۵ درصد خالی است.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: مرغدار و تولیدکننده ما به دنبال افزایش قیمت و اجحاف به مصرف‌کننده نبوده و ما به دنبال افزایش تورم نیستیم. انتظار این بود آنچه تحت کنترل دولت است افزایش پیدا نکند تا ما مهار تورم را داشته باشیم. اگر تورمی در قیمت تخم مرغ وجود دارد، مردم آن را به حساب تولیدکننده نگذارند، این تورم به دلیل افزایش هزینه‌های ما است.

وی خاطرنشان کرد: این انتظار وجود دارد که دولت در ماه‌های آینده این تورم را کنترل کند. در صورتی که هزینه‌های تولید افزایش پیدا نکند و دولت آن را کنترل کند، ما به سیستم دولتی تعهد می‌دهیم که تا پایان فروردین سال ۱۴۰۳ قیمت‌ تخم مرغ افزایش پیدا نکند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.