مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: ۲۰ هزار کارت ملی هوشمند صادر و در دفاتر پیشخوان این استان وجود دارد که هنوز صاحبان آنها برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان : ۲۰ هزار کارت ملی در استان بوشهر بلاتکلیف مانده است

به گزارش قدس آنلاین،  اسکندر پاسالار در برنامه یکشنبه‌های پاسخگویی در جمع خبرنگاران از همه کسانی که در سال‌های گذشته (۹۸ و ۹۹) درخواست کارت ملی داده و دریافت نکرده‌اند خواست با مراجعه به دفاتر پیشخوانی که درخواست اولیه خود را ارائه کرده‌اند، کارت خود را دریافت کنند تا در ارائه خدمات دچار مشکل نشوند.

وی بیان کرد: تاکنون ۸۵۰ هزار و ۹۸۳ نفر در استان بوشهر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام‌ کرده‌اند که کارت نزدیک به ۹۰ درصد آنها صادر و تاکنون ۷۴۳ هزار و ۷۷۷ کارت هوشمند ملی نیز تحویل شده است.

پاسالار یادآور شد: با توجه به متوقف شدن صدور کارت ملی طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ از سال گذشته روند صدور کارت هوشمند ملی سرعت گرفته و پیش‌بینی شده تا پایان نیمه نخست امسال صدور کارت متقاضیان پیشین به پایان برسد.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود با توجه به تعهد وزارت کشور با همکاری سایر نهادهای مسئول با استفاده از توان داخلی در زمینه صدور کارت، کارت‌های ملی از این پس طی یک دوره ۲۰ روز تا یک ماه صادر شود.

پاسالار گفت: شماره ملی تنها شناسه دیتای اختصاصی و پرکاربردترین شماره برای دریافت خدمات برای هر شخص در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به طراحی سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان "سهیم" در سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: این سامانه بعنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال امکان ارائه ۱۹ خدمت را به شهروندان دارد و به صورت موبایلی هم در دسترس است.

پاسالار یکی از خدمات سامانه سهیم را تبارشناسی یا اطلاعات سببی و نسبی عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود در قالب این برنامه شجره نامه افراد درست شود و تاکنون استان بوشهر با بارگذاری ۸۰۰ هزار سند معادل ۵۵ درصد اسناد رتبه نخست کشور را در این بخش دارد.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود تا پایان سال‌جاری و یا نیمه اول سال آینده طرح تبارشناسی به پایان برسد و این شجره‌نامه و درختکاری جمعیتی که حداقل مربوط به چهار نسل است در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

پاسالار با تاکید بر اهمیت ثبت نشانی افزود: با وجود اهمیت ثبت نشانی تاکنون به خوبی به این مساله پرداخته نشده است.

وی اضافه کرد: ثبت آخرین نشانی افراد در سامانه ثبت احوال یک الزام قانونی و این سازمان تنها مرجع گرفتن نشانی است و همه سازمان‌ها و نهادها ملزم هستند از ثبت احوال نشانی افراد را بگیرند.

صدور سند هویتی برای ۱۱ بی‌شناسنامه بوشهری

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: تاکنون ۴۶ نفر فاقد شناسنامه در استان بوشهر شناسایی شده که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱ پرونده افراد فاقد سند هویتی منجر به صدور شناسنامه شد که هشت مورد مربوط به شهرستان دشتستان و سه مورد در شهرستان بوشهر بوده است و مابقی نیز در مسیر طی فرایند قانونی و اداری هستند.

وی عنوان کرد: بیشتر این افرادِ فاقد شناسنامه بزرگسال و در شهرستان دشتستان کوچ‌رو بوده‌اند.

۲۰ هزار کارت ملی در استان بوشهر بلاتکلیف مانده است

پاسالار افزود: از ابتدای تصویب قانون صدور سندهویتی برای فرزندان مادران ایرانی دارای پدر خارجی تاکنون ۵۴۰ شناسنامه برای فرزندان ۲۲۲ مادر ایرانی ساکن در استان بوشهر صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: بیشتر این شناسنامه‌ها برای فرزندان پدران افغانستانی ساکن در این استان صادر شده است.

وی جمعیت استان بوشهر را براساس آخرین داده‌های ثبتی اداره کل ثبت احوال تا پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۲۲ نفر عنوان کرد.

به گفته پاسالاری از جمعیت ثبتی استان بوشهر ۷۱.۵ درصد شهری و مابقی روستایی هستند و همچنین ۵۳ درصد این جمعیت را مردان و ۴۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

ثبت ۱۳هزار و ۵۳۶ واقعه تولد در استان بوشهر

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در سال گذشته در هر شبانه روز ۳۷ ولادت رخ داده و در هر ماه یکهزار و ۱۲۸و سرجمع ۱۳هزار و ۵۳۶ واقعه تولد در استان ثبت شده است.

وی نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در استان بوشهر را ۱۰۸.۸ عنوان کرد به این معنی که به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۹ پسر متولد شده است.

پاسالار اضافه کرد: همچنین در سال گذشته ۲۱۲ دوقلو و هشت مورد سه قلو در استان متولد شده‌اند که شهرستان بوشهر و کنگان به ترتیب بیشترین و کمترین واقعه چند قلوزایی ثبت شده است.

وی یادآور شد: محمد، حسین، علی، امیرعلی و امیر حسین و فاطمه، زهرا، رستا، زینب و فاطمه زهرا نیز بیشترین فراوانی نام‌های پسران و دختران در استان بوشهر است.

افزایش دامنه سن باروری در استان با اجرای قانون جوانی جمعیت

به گفته پاسالار قانون جوانی جمعیت دامنه سنی باروری را در استان بوشهر افزایش داده است طوری که سال گذشته شاهد فرزندآوری یک بانوی ۵۳ ساله در این استان بودیم.

وی ادامه داد: همچنین پیرترین پدری که سال گذشته در استان بوشهر صاحب فرزند شده نیز ۷۳ سال سن داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر میزان عمومی ولادت در این استان را ۱۱.۲ عنوان کرد و گفت: بیشترین و کمترین میزان عمومی ولادت به ترتیب مربوط به شهرستان دیر با ۱۳.۲درصد و تنگستان با ۱۰.۱ است.

پاسالار میانگین سن مادران بوشهری در ولادت اولین فرزند ۲۷ سال اعلام شده است.

ثبت کمترین فوت در استان بوشهر

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر میزان واقعه فوت در سال گذشته در این استان ۲۲ درصد کاهش یافت و از جمله استان‌های ۲۹ و ۳۰ کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: نسبت جنسی حاصل از ثبت فوت در سال گذشته ۱۳۱.۷ است به این معنی که به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۳۱.۷ نفر از مردان فوت شده‌اند و بیشترین گروه سنی فوت شدگان در این استان ۷۰ تا ۷۴ سال بوده است

پاسالار در خصوص ازدواج گفت: سال گذشته ۶هزار و ۲۰۴ واقعه ازدواج در استان بوشهر به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است.

وی میانگین سنی ازدواج مردان ۲۸.۶و در زنان را ۲۴.۵ عنوان کرد.

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص طلاق اظهار کرد: استان بوشهر با کاهش ۶ درصدی طلاق از جمله استان‌های کم طلاق کشور به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.