به گزارش پولتیکو در جلسه محرمانه بایدن و سناتورهای آمریکا، روز گذشته درباره پرونده هسته‌ای ایران مباحثی مطرح شده است.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به یک نشست محرمانه مطرح می‌کند؛ روایت استیصال بایدن برای سناتورها
طبق ادعای این رسانه، ممکن است در نتیجه این جلسه، پیشرفت‌هایی در موضوع برجام رخ بدهد. یک کارشناس مسائل آمریکا ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره این جلسه اظهار می‌کند: برنامه‌های ضدایرانی آمریکا در منطقه با شکست همراه بوده است. به‌عنوان مثال آمریکایی‌ها در بحث تحریم‌ها و جلوگیری از فروش نفت و نیز ارتباط ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با مشکل مواجه شدند.
ابوالفضل بازرگان تصریح می‌کند: در جلسه سنا درباره وضعیت ایران در منطقه و عدم اثربخش بودن  تحریم‌ها علیه کشورمان سؤالاتی از بایدن پرسیده‌اند. عادی شدن روابط ایران و عربستان نشانه روشن ضعف در پایگاه متحدان منطقه‌ای ایالات متحده است، به‌طوری‌که پس از توافق چشم‌اندازهای روشنی در منطقه در میان کشورهای همسایه به‌وجود آمد.
این کارشناس مسائل آمریکا اضافه می‌کند: امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها با کشورهای منطقه بلکه با کشورهای  روسیه و چین ارتباط نزدیک و خوبی دارد. آمریکا در میان کشورهای منطقه با استیصال روبه‌رو است.

رؤیای برباد رفته برجام
بازرگان با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا در مسئله  برجام در طول هشت سال گذشته هم می‌گوید: مسئله برجام طرحی شکست خورده است. اما آمریکا نمی‌تواند به راحتی از مذاکرات دست بردارد. تنها اقدام آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران برقرار کردن تحریم‌های بیشتر است.
 او در ادامه اضافه می‌کند: آمریکایی‌ها پس از موضوع برجام  بر این باور بودند با ایجاد محور عبری-عربی می‌توانند اهرم فشار قدرتمندی علیه ایران برای عقب‌نشینی از مواضع خود ایجاد کنند. اما امروز کشورهای منطقه به همگرایی خوبی دست یافته‌اند و همین نکته منجر به شکست طرح محور عبری-عربی به رهبری آمریکا در منطقه شده است.
بازرگان به سفر هفته گذشته سالیوان به منطقه اشاره کرده و می‌افزاید: امروز در منطقه خلیج فارس چین به‌عنوان یک بازیگر اصلی و جایگزین آمریکا مطرح شده است و همین موضوع سبب نگرانی آنان شده است. آمریکایی‌ها به دنبال جایگزین کردن هند به‌عنوان رقیب چین در منطقه خلیج فارس هستند تا کشورهای عرب به‌جای ارتباط با پکن با هند ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.