مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در دو روز آینده در استان‌های خوزستان و ایلام وزش باد و نفوذ گرد و خاک دور از انتظار نیست و تا روز سه‌شنبه ۹ خرداد در اغلب نقاط کشور به ویژه نوار شمالی، روند افزایش نسبی دما حاکم است.

‌افزایش دما در اغلب نقاط کشور/ هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای شرق خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین صادق ضیائیان، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روز آینده ناپایداری‌های جوی در شمال‌غرب کشور کاهش می‌یابد اما در کرمان و شمال سیستان و بلوچستان، این ناپایداری‌ها ادامه دارد.

وی افزود: روز دوشنبه ۸ خرداد در اغلب مناطق کشور جوی آرام و پایدار داریم و فقط در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی،‌ ارتفاعات شمال هرمزگان، جنوب کرمان و شرق فارس در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز سه‌شنبه ۹ خرداد علاوه بر مناطقی که ذکر شد، در بخش‌هایی از اصفهان رگبار پراکنده داریم و به تدریج اواخر وقت سه‌شنبه در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوب‌غرب کشور ابرناکی وزش باد شدید و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در دو روز آینده در استان‌های خوزستان و ایلام وزش باد و نفوذ گرد و خاک دور از انتظار نیست و تا روز سه‌شنبه ۹ خرداد در اغلب نقاط کشور به ویژه نوار شمالی روند افزایش نسبی دما حاکم است؛ امشب با نفوذ جریان شمالی به سواحل خزر ابرناکی، بارش همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما در گیلان، مازندران و اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان گفت: روز چهارشنبه ۱۰ خرداد با ورود سامانه بارشی به غرب کشور گستره بارش‌ها استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال‌غرب کشور را دربرمی‌گیرد.

* هشدار بروز اختلال در تردد شناورهای مسافربری در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی بابت افزایش ارتفاع امواج در تنگه هرمز و جزایر شرق خلیج فارس، بیان کرد: از پیش از ظهر شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ تا اواخر وقت یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷، افزایش ارتفاع امواج در تنگه هرمز و جزایر شرق خلیج فارس در ساحل و دور از ساحل بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در تنگه هرمز و شرق خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود؛ در این راستا احتمال غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، بروز اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت های دریایی درساحل وجود دارد.

وی گفت: توصیه می‌شود اجتناب از فعالیت‌های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت های تفریحی به‌ویژه در جزایر، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل در دستور کار باشد.

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده کمی ابری، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۳۴ و ۲۵ درجه خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۳ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۹ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

وی درباره وضعیت بارش ها در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی‌های کل کشور از ابتدای سال زراعی تا ۵ خرداد ۱۷۴.۴ میلیمتر ثبت شد؛ میزان بارش پارسال در این بازه زمانی ۱۵۷.۷ میلیمتر بود. بنابراین بارش سال جاری ۱۰.۶ درصد بیشتر از سال گذشته است.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.