رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی مشهد در تذکری به شهرداری از بی عدالتی ها در انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری گلایه کرد.

از بی عدالتی در بکارگیری کارشناسان رسمی دادگستری تا نامگذاری یک بلوار به نام ابو مهدی المهندس 

به گزارش قدس خراسان، هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد دوشنبه ۸ خردادماه برگزار شد.  

اگرچه برخی فعالان رسانه ای و فرهنگی طی روزهای اخیر، انتقاداتی به عملکرد ضعیف شهرداری مشهد در دهه کرامت وارد کردند، اما رئیس شورای شهر گفت: امسال معاون فرهنگی اجتماعی کار خوبی در سطح شهر انجام دادند. هرچه این مناسبت‌ها به خصوص دهه کرامت بیشتر کار شود باز هم باید کار بیشتری برای امام رضا(ع) انجام شود.  

حسن موحدیان در خصوص انتصابهای جدید شهرداری عنوان کرد: شهردار مشهد انتصاباتی را شروع کرده و اینکه این انتصابات با تکیه بر توان و بدنه داخلی شهرداری بوده اتفاق خوبی است که ما نیز در شورا حمایت می‌کنیم.

درخواست مهم من از شهردار فضای آرامش و شایسته‌سالاری در انتصابات را حفظ کند تا کار به شایستگان سپرده شود.  

وی از شهردار خواست نسبت به تحرک‌بخشی و تسریع روند کارها در کارگاه‌های عمرانی سطح شهر توجه ویژه داشته باشد.  

رییس شورای شهر مشهد متذکر شد: شهروندان انتقاداتی دارند و مدعی هستند سرعت پروژه‌های عمرانی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام پایین است، بنابراین معاونت عمرانی برای پروژه‌ها بازه زمانی تعیین کرده و نصب کنند تا در معرض دید عموم باشد.  

موحدیان با تاکید بر اهمیت روزشمارها، این موضوع را بسترساز نظارت و مطالبه‌گری مردم دانست و گفت: در حال حاضر این کار انجام نمی‌شود، شهردار مشهد نیز در روز معارفه گفت که نظارت میدانی بر پروژه‌ها خواهند داشت و خودش شخصا ورود پیدا کرده و کار را به جد دنبال می‌کند.  

وی از روابط عمومی شهرداری خواست که اطلاع‌رسانی درستی در خصوص پروژه‌ها انجام دهد. 

دومینوی تغییرات و جایگزینی‌ها در شورا ادامه دارد  

سخنگوی شورای شهر در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: بعد از اینکه استعفای آقای صاحبی در کمیسیون تطبیق پذیرفته شود، علی القاعده آقای  نژادحسین، عضو اصلی شورا می‌شود و آقای اخلاقی امیری که سابقه عضویت در شورای چهارم را دارد و در ششمین انتخابات شورای شهر مشهد نفر هفدهم شد به عنوان عضو جانشین جایگزین آقای  هاشم دائمی معرفی میشود. 
 
وی افزود: درباره  عضو دیگر شورا که تعلیق شده  نیز  فرصت قانونی  دارد و بعد از آن در ارتباط با وضعیت این عضو تصمیم گیری میشود که آیا خلیل موحد به عنوان هجدهمین نفر ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد جایگزین وی می‌شود یا خیر؟

تذکر عضو شورا برای بی عدالتی در بکارگیری کارشناسان رسمی دادگستری  

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد در تذکری به شهرداری تصریح کرد: شهرداری باید عدالت را در همه زمینه‌ها رعایت کند، از جمله در انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری، در کارشناسی‌ها تنها تعداد خاصی امضا می‌کنند. 

حسن کریمدادی با بیان اینکه کانون کارشناسان رسمی هم باید به این زمینه ورود پیدا کند و هم شهرداری عدالت را رعایت کند، گفت: نباید به تعداد محدودی اکتفا کنند، حتی برخی حاضر نیستند به پروژه‌ها سر بزنند و کارشناسی کنند. باید عدالت در این زمینه رعایت شود، زیرا این کارشناسان باید مبلغ زیادی دریافت کنند. 

نامگذاری یک بلوار به نام شهید ابومهدی المهندس  

تصویب اولین دستورکار، شهرداری مشهد را مکلف کرد نسبت به نامگذاری یک بلوار به نام شهید ابومهدی المهندس و تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر، به شرح ذیل اقدام کند: 

۱) تغییر نام بلوار صابر منشعب از بزرگراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، حد فاصل میدان احسان تا میدان شهدای نیروی هوایی به نام "شهید ابومهدی المهندس"  

۲) نامگذاری معبر فرعی راهنمایی ۲۶ واقع در خیابان راهنمایی، به نام "شهید هادی صفایی"  

۳)نامگذاری معبر فرعی ذوالفقار ۳۶ واقع در خیابان ذوالفقار، به نام "شهید حسین حجاریان"  

۴) نامگذاری معبر فرعی طبرسی شمالی ۱۶ واقع در بلوار طبرسی شمالی، به نام "شهید سیف اله شریفی"  

۵) نامگذاری معبر فرعی شهید رستمی ۲ واقع در بلوار شهید رستمی، به نام "برادارن شهید بابایی (حسین و علیرضا) 

۶) نامگذاری معبر فرعی شهید علمی نژاد ۱ واقع در امام خمینی ۴۹، به نام "شهید عباسعلی حیدری 

۷) نامگذاری معبر فرعی سرافرازان۴۰ واقع در بلوار سرافرازان، به نام "برادران شهید زهرائی مقدم (غلامرضا و علیرضا) 

۸) نامگذاری معبر فرعی دلاوران ۴۲ واقع در بلوار دلاوران، به نامشهید محسن صابری آبکوهی  

دومین دستور کار اعضای شورای شهر، بررسی و تصویب لایحه انتشار اوراق مالی اسلامی برای فاز ۶ طرح بازسازی بافت فرسوده شهری (اطراف حرم مطهری رضوی) از محل بودجه سال ۱۴۰۲کل کشور بود. 

براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می شود به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای فاز ششم بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)، نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری  اسلامی ایران، به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ اقدام  کند.  

همچنین در ادامه لایحه دو فوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای بافتهای فرسوده شهری و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونت‌گاه های غیر رسمی از محل بودجه سال ١۴٠٢ کل  کشور تصویب شد. 

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده شد به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی بافتهای فرسوده و ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیر رسمی نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی با تضمین بازپرداخت ۱۰۰ درصد اصل و سود اقدام کند؛ انتشار اوراق مالی اسلامی برای بافت فرسوده حر عاملی به مبلغ سه هزار میلیارد ریال،  انتشار اوراق مالی برای میدان شهدا به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال و انتشار اوراق مالی اسلامی برای بافت فرسوده آبکوه به مبلغ سه هزار میلیارد ریال خواهد بود. 

تصویب لایحه دو فوریتی برای زیر ساخت های شهری، مدیریت پسماند و نیروگاه های زباله سوزی 

در ادامه هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، لایحه دو فوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای زیر ساخت های شهری، مدیریت پسماند و نیروگاه های زباله سوزی از محل بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور تصویب شد.  

براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز بابت زیر ساختهای شهری مدیریت پسماند و .... نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تضمین بازپرداخت ۱۰۰ درصد اصل و سود به مبلغ  ١۵ هزار میلیارد ریال برای خرید انواع ماشین آلات خدمات شهری، احداث تصفیه خانه های لوکال فاضلاب  و جداسازی آب شرب از آب خام سطح شهر اقدام کند. 

بررسی و تصویب لایحه دو فوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای فاز ٢ خط ٣ قطار شهری از محل بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور، دستور کار بعدی اعضای شورای شهر بود.  

بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای کمک به اجرای فاز ۲ خط ۳ قطار شهری مشهد نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ ٢٠ هزار میلیارد ریال  در سال ۱۴۰۲ اقدام کند.  

در ادامه، لایحه دو فوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح حمل و نقل درون شهری اتوبوسرانی از محل بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تصویب و به شهرداری مشهد اجازه داده شد به منظور تامین بخشی از متن لایحه با قید دو فوریت منابع مالی مورد نیاز برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ ٢٠هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ اقدام کند.  

لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای خطوط ٢،٣،۴ قطار شهری مشهد از محل بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور هم در این جلسه تصویب شد و بر اساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده شد برای تامین بخشی از متن لایحه با قید دو فوریت به اجرای خطوط دوگانه قطار شهری مشهد نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  به مبلغ ۶٠ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ اقدام کند.  

اوراق مالی اسلامی برای کمک به اجرای طرح فاز ۶ خط ٢ قطار شهری به مبلغ ٧ هزار میلیارد ریال، اوراق مالی اسلامی برای کمک به اجرای طرح فاز ٨ خط ٣ قطار شهری به مبلغ ٣٨ هزار میلیارد ریال ،اوراق مالی اسلامی برای احداث خط ۴ قطار شهری به مبلغ ١۵ هزار میلیارد ریال است.  

طرح یک فوریتی تامین کالاهای تنظیم بازار توسط شهرداری مشهد مصوبه بعدی این جلسه علنی بود، بر اساس این طرح سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد مکلف شد در راستای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان و زائرین حضرت رضا (ع) و تنظیم قیمت کالا در بازارهای سطح شهر نسبت به تامین نگهداری و عرضه محصولات و کالاهای تنظیم بازار ارائه شده از سوی مراجع ذی صلاح از طریق فروشگاه‌ها و بازارهای تحت نظارت خود اقدام کند. بار مالی این طرح برای شهرداری  ٢٠ میلیارد تومان است اما درآمد هزینه است و با سود کم بازمی‌گردد. 

عضو شورا جلسه را ترک کرد 

در آخرین دستور کار این جلسه،  ۶ تبصره به بند 2 کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۲ الحاق شد. بر این اساس از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح 20 درصد به عنوان ضریب شب‌کاری به نرخ کرایه روز تاکسی در کاربری‌های مختلف اضافه می‌شود، همچنین در صورت اخذ هزینه در پارکینگ فرودگاه، مبلغ مزبور به نرخ کرایه تاکسی اضافه و از مسافر اخذ می‌شود.

 به منظور حمایت از حمل‌ونقل معلولین جسمی حرکتی شدید به سفرهای ارائه شده توسط تاکسی‌های مناسب‌سازی شده ناوگان تاکسیرانی ۴۰ درصد مازاد بر کرایه دریافتی براساس سامانه اعزام توسط شهرداری به تاکسیران پرداخت و در صورت انجام بیش از ۳۰ سفر در ماه تاکسی از پرداخت آبونمان معاف می‌شود.

از طرفی برای ترغیب تاکسیرانان به ارائه خدمات در شرایط جوی خاص برفی و یخبندان برای درخواست‌های ثبت شده در سامانه‌های الکترونیکی مدیریت اعزام در تاکسیرانی ۲۰ درصد به کرایه مصوب از منابع شهرداری اضافه می‌شود اگرچه پیشنهاد مهدی ناصحی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد برای پرداخت این ۲۰ درصدی از سوی شهرداری، رای آورد اما ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نسبت به آن واکنش نشان داد و در اعتراض به این پیشنهاد و با بیان اینکه اعضا احساسی تصمیم گرفتند جلسه را ترک کرد و به این ترتیب جلسه از رسمیت خارج شد که البته با تذکر حاجی بگلو که ریاست ساعت پایانی جلسه را برعهده داشت، مواجه شد.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.