به مناسبت سالروز ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) پای صحبت‌های پژوهشگر نام‌آشنا و روایتگر تاریخ معاصر ایران، خسرو معتضد نشسته‌ایم.

خسرو معتضد معتقد است رمز ماندگاری انقلاب اسلامی، تأکید بنیان‌گذار آن بر حقوق مردم بود / وقتی آمریکاتحقیر شد

به گزراش قدس‌آنلاین، او در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تبیین برخی ابعاد انقلاب ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) پرداخته که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانیم.

نقش روشن امام خمینی(ره) در کنشگری اجتماعی
خسرو معتضد، مورخ و استاد تاریخ معاصر درزمینه اثرات امام خمینی(ره) در رشد کنشگری در برابر استعمار گفت: شاه از مردم غافل شد و آن‌ها را خوب نشناخت، مردم ایران مردمی عاطفی و احساسی و در عین حال مقید و فهمیده هستند. مردم به دلایل مختلف ناراضی بودند و اینکه گفته می‌شود از امکانات زیاد، رو به انقلاب آوردند اشتباه است بلکه مقدمات انقلاب اسلامی از بی‌اعتنایی و ناکارآمدی شاه شکل گرفت. وی افزود: با آمدن امام خمینی(ره) و مطرح شدن رویکرد تحول‌خواهانه ایشان، هیچ کس مخالف انقلاب اسلامی نبود و حرکت توده‌های جامعه آغاز شد و روحیه تحول‌خواهی اجتماعی شکل گرفت.

اعتماد بیجای شاه به آمریکا کار دستش داد
معتضد تصریح کرد: شاه روی آمریکا حساب بیجا و زیادی باز کرد و همان غربی‌ها بلاهای زیادی سرش آوردند. وی در ادامه با بیان اینکه اگرچه امروز عده‌ای به اشتباه از آمریکا تعریف می‌کنند و عاشق ایالات متحده هستند اما باید به آن‌ها تفهیم شود آمریکایی‌ها در آن زمان هم با ملت ایران دشمنی عمیق داشتند، گفت: آمریکایی‌ها تاریخ کمی دارند و اساس فرهنگ و سیاست آن‌ها بر غارتگری و زیاده‌خواهی است. آمریکا از ارتباط با پهلوی به دنبال دست‌اندازی بر چاه‌های نفت ایران بود و می‌خواست منابع ارزشمند ایران را تصاحب کند. اگرچه آمریکایی‌ها در جنگ جهانی اول خود را مخالف مستعمره شدن ایران توسط انگلستان نشان می‌دادند ولی حقیقت امر، طمع آن‌ها به منابع و موقعیت منطقه‌ای ایران بود.
پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه کابینه شاه، آمریکایی و دوتابعیتی بودند، گفت: عمر سلطنت پهلوی به دلیل رفتن در آغوش آمریکا و نوکر شدن و از سوی دیگر بی‌اعتنایی به مردم، تمام شده بود. آن‌ها فاتحه شاه را خواندند.

امام خمینی(ره) خودباوری را ترویج کرد
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) خودباوری و خوداتکایی را بین ایرانی‌ها ترویج کرد، افزود: اگر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) صورت نمی‌گرفت ایران مستقل نمی‌شد.
معتضد با بیان اینکه جایگاه آمریکا بر اساس رویکرد امام خمینی(ره) تحقیر شد، گفت: ابتکارات امام خمینی(ره) از جمله حمایت از مستضعفان برای اقشار مختلف مردم بسیار مطلوب بود. امام خمینی(ره) قائل به حقوق مردم و مستضعفان بود و اگر مستضعفان را فراموش کنید آن‌ها هم شما را فراموش می‌کنند. معتضد خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها مردم باشعوری هستند، مسئولان باید تاریخ ایران و ایرانی را بشناسند و مطالعه کنند تا مردم ایران را بشناسند. وی با تأکید بر ضرورت حفظ راه و روش امام خمینی(ره) در مسائلی ازجمله عدالت اجتماعی، احقاق حقوق مستضعفان، مبارزه با فساد و اشرافی‌گری و گردن زدن اژدهای هفت سر فساد و تبعیض گفت: رمز ماندگاری انقلاب اسلامی، تأکید امام خمینی(ره) بر حقوق مردم بود و مادامی که مردم بر این باور باشند قطعاً شاهد استمرار خط امام خمینی(ره) هستیم.

انقلابی برای حقوق ملت
این استاد تاریخ بیان کرد: امروز کسانی هستند که با اشرافی‌گری، تبعیض و اقداماتی از این دست به اعتماد مردم و جامعه ضربه می‌زنند. این افراد زمینه‌ساز زوال جامعه خواهند شد، دولت باید با آن‌ها برخورد کند. نباید اجازه دهیم تبعیض و مشکلات طبقاتی، ذهنیت مردم را تخریب کند. در زمینه سیاست خارجی هم به این ترتیب است، باید سفیران و وزیران خارجه لایق منصوب شوند که حقوق ملت ایران را درک کنند. باید قواعد سیاست خارجی بر اساس منافع ملی فهم شود. انقلاب اسلامی انقلابی است که به رهبری امام خمینی(ره) برای احصای حقوق ملت وارد میدان شده و کج‌رفتاری‌های برخی نباید مردم را از آن دلسرد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.