۱۸ روز از مرگ دختر جوان مشهدی پس از عمل جراحی زیبایی می‌گذرد و بررسی ابعاد مختلف این ماجرا پرسش هایی ایجاد می‌کند که دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید پاسخگوی آنها به افکار عمومی باشد.

چند پرسش بی‌جواب درباره مرگ بر اثر عمل زیبایی

به گزارش قدس خراسان، «اینجانب به طور کامل این فرم را مطالعه نموده و با توضیحات ارائه شده از مزایا، عوارض و یا عواقب احتمالی/ روش جایگزین و عواقب عدم‌پذیرش اقدام تشخیصی/ درمانی/ جراحی/ بیهوشی مطلع شدم(شنیدم و تفهیم شده) و در حضور سرکار خانم دکتر/ جناب آقای دکتر...... با آزادی، علم و درک کامل را جهت اقدام مذکور اعلام می‌دارم و کلیه کادر تشخیصی و درمانی مراتب را از هر گونه عارضه پدید آمده بری‌الذمه می‌نمایم و حق هرگونه شکایت کیفری یا مدنی را از نامبردگان، ساقط می‌نمایم» و به این ترتیب، تکمیل این فرم رضایت‌نامه، مقدمه یک قصه تلخ دیگر می‌شود.

پنجشنبه چهارم خرداد امسال، بانوی ۳۲ساله مشهدی حین عمل زیبایی در یکی از بیمارستان‌های مشهد جان باخت و این در حالی است که مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد چند ساعت پس از این اتفاق عنوان کرد که انجام عمل زیبایی برای این بیمارستان ممنوع بوده و افزون بر اینکه بیمارستان اجازه عمل زیبایی نداشته، حتی پزشک هم با توجه به اینکه جراح عمومی است و دوره‌های لازم را نگذرانده، اجازه انجام عمل‌های زیبایی را نداشته است.

موضوع به همین‌جا ختم نشد و سه روز بعد، آن طور که مصطفی صیقلیان عنوان می‌کند، جلسه‌ای در فرمانداری مشهد برگزار و مقرر می‌شود تا زمان تعیین تکلیف پرونده، علاوه بر اینکه در بیمارستان فقط عمل‌های جراحی اورژانسی انجام شود، پزشک جراح نیز هیچ‌گونه عملی اعم از اورژانسی و غیر اورژانسی انجام ندهد.

نکته قابل تأمل در خصوص این جراح این است که بر اساس مصاحبه یکی از مسئولان بیمارستان مذکور، مجوز کتبی برای فعالیت این جراح از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبلاً صادر شده است که مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این مجوزعنوان می‌کند: آن مجوز مربوط به جراحی‌های عمومی بود، نه جراحی زیبایی.

نام این جراح را در اینترنت جست‌وجو می‌کنم. در یکی از سایت‌های دارای مجوز و تأییدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری، عنوان این پزشک، فوق‌تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک بیان شده است. با یکی از کارشناسان این سایت صحبت کرده و از او درباره عمل جراحی بینی و صلاحیت پزشک سؤال می‌کنم که تأیید می‌کند و چند دقیقه بعد پیامک نوبت‌دهی برایم ارسال می‌شود!

به صفحه اینستاگرام این جراح مراجعه می‌کنم. در بیوگرافی نوشته شده متخصص جراحی زیبایی و مدرک «جراحی پلاستیک از دانشگاه بارسلونا» را می‌بینم و در میان پست‌های منتشر شده برخی نمونه‌های عمل‌های زیبایی هم وجود دارد!

مدرکی که مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره‌اش می‌گوید: به ما ارائه نشده و بررسی مدارک و صلاحیت پزشکان و جراحان بر عهده مسئول فنی بیمارستان است که باید پاسخگوی اتفاقات باشد.

اظهاراتی که پزشک جراح در مصاحبه با قدس خراسان آن را رد می‌کند و می‌گوید: «اینکه صلاحیت من برای انجام عمل‌های زیبایی رد شده، اصلاً صحت ندارد. این موضوع را از رئیس سازمان نظام پزشکی پیگیری کنید. من مدرک فلوشیپ زیبایی دانشگاه بارسلونا و مدارک مربوط به دوره‌های لیپوساکشن که در انجمن جراحان گذرانده‌ام، همه را برای او فرستادم و تأیید کردند».

چند پرسش بی‌جواب درباره مرگ بر اثر عمل زیبایی

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «طبق کوریکولوم(برنامه درسی) جراحی عمومی، مجاز به جراحی‌های شکم یا ابدومینوپلاستی و جراحی‌های سینه یا ماموپلاستی هستیم و اگر دوره ببینیم می‌توانیم عمل لیپوساکشن را نیز انجام دهیم».

در حالی که مستندات پرونده پزشکی متوفی و اظهارات قبلی دانشگاه علوم پزشکی به صراحت نوع عمل را لیپوساکشن عنوان کرده؛ اما پس از گذشت دو هفته مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه در اظهارنظری قابل تأمل می‌گوید: اول پزشکی قانونی باید مشخص کند چه عملی انجام شده تا بر مبنای نوع عمل، ما تشخیص دهیم پزشک مجاز بوده این جراحی را انجام دهد یا خیر.

غفاریان، این موضوع را یک بحث حقوقی می‌داند و همچنان معتقد است ما نمی‌توانیم در خصوص نوع عمل نظر بدهیم تا وقتی نظر پزشکی قانونی اعلام شود.

 اگرچه این اظهارات را عجیب می‌دانم؛ اما موضوع را از روابط عمومی پزشکی قانونی پیگیری می‌کنم. رئوف ذباح کار پزشکی قانونی را تشخیص علت مرگ می‌داند نه نوع عمل.

جراح عمومی هم می‌تواند عمل زیبایی انجام دهد

صلاحیت این جراح برای عمل لیپوساکشن را از منابع مختلف پیگیری می‌کنم. یکی از پزشکان مطلع سازمان نظام پزشکی با رد ادعای دانشگاه در خصوص ممنوعیت انجام لیپوساکشن توسط جراحان عمومی می‌گوید: تعیین صلاحیت جراحان بر اساس کوریکولوم آموزشی(برنامه درسی گذرانده شده در دوره جراحی) و تشخیص کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای پزشکان انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پزشکانی می‌توانند جراحی لیپوساکشن را انجام دهند که دوره‌های معتبر را گذرانده باشند. این پزشک هم با مدرک جراحی عمومی چند دوره گذرانده است و مدارکش را هم رؤیت کرده‌ایم. 

به گفته این مقام آگاه، مدتی قبل جراحان پلاستیک کشور نامه‌ای زدند مبنی بر اینکه جراحان عمومی نمی‌توانند عمل‌های زیبایی انجام دهند. این موضوع در کمیسیون صلاحیت‌های حرفه‌ای مطرح و مقرر شد افرادی که دوره‌های معتبر مورد تأیید وزارت بهداشت را سپری کرده باشند، می‌توانند عمل‌های جراحی زیبایی را انجام دهند. 

چند سوال بی‌جواب! 

پس از گذشت ۱۸ روز از مرگ این دختر جوان در پی عمل زیبایی، تناقض‌هایی وجود دارد که هنوز حل نشده است و سؤالاتی که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید به افکار عمومی پاسخ دهد؛ 
نخست؛ اگر طبق ادعاهای مکرر دانشگاه این جراح عمومی اجازه جراحی زیبایی ندارد، چرا در تمام این مدت دست‌کم ۱۰ ساله که وی این کار را در بیمارستان‌های مختلف دولتی و غیردولتی مشهد انجام داده، هیچ نظارتی انجام نشده است؟ 

دوم؛ اگر جراحان عمومی اجازه انجام عمل‌های زیبایی را ندارند، چند جراح عمومی دیگر در مشهد اقدام به انجام چنین عمل‌هایی می‌کنند و چرا نظارت انجام نمی‌شود؟ 

سوم؛ افرادی که برای انجام عمل‌های زیبایی به مراکز درمانی مشهد مراجعه می‌کنند، چگونه باید از صلاحیت پزشک مطلع شوند؟ 

چهارم؛ اگرچه وظیفه و مسئولیت تأیید صلاحیت پزشکان و جراحان با مسئول فنی بیمارستان‌هاست؛ اما قرار است چه کسی بر کار آن‌ها نظارت کند؟ وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی مشهد در شهری که یکی از قطب‌های پزشکی خاورمیانه است و هر ساله به تعداد زیادی از گردشگران سلامت ارائه خدمات می‌کند، چیست؟ متولی آسیب‌های خلأ نظارت بر تبلیغات پزشکان در سایت‌های مجازی که منجر به کسب اعتماد عمومی می‌شوند، کیست و این اتفاق ناشی از کم‌کاری کدام مراجع است؟

خبرنگار: معصـومـه مـؤمنـیـان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.