عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برای کاهش دانشجویان دکتری نمی‌توان کاری انجام داد جز اینکه باید آن را مدیریت کرد.

نماینده مجلس: خیلی از دانشجویان دکتری اشتغال ندارند/ برای کاهش این دانشجویان نمی‌توان کاری انجام داد

احمد نادری، نماینده مجلس درباره نبود تناسب میان رشته‌های تحصیلی با اشتغال دانش آموختگان دکتری گفت: این موضوع دارای چند مولفه و ذهنیت نهادینه نشده در کشور ماست که قبل از انقلاب وجود داشته و پس از آن پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: نتیجه افزایش تعداد داوطلبان دکتری شروع مدرک گرایی در کشور بود، یعنی مقاطع تحصیلی بالاتر محترم‌تر به حساب می‌آمدند و در بازار کار قوی‌تر جذب می‌شدند که در این فرایند نادرست دانشجویان مملکت را وارد کردیم.

نادری تصریح کرد: به جای حرکت به سمت تخصص گرایی‌هایی از جنس فنی و حرفه‌ای و مهارت محوری به سمت مدرک گرایی صرف سوق پیدا کردیم و همین عامل موجب شد که مدرک بدون سواد و حل مسائل کشور کمتر رواج یابد؛ بنابراین این موضوع تبدیل به معضل جدی شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کنکوری‌های دهه ۶۰ و ۷۰ بیشتر پشت کنکور کارشناسی بودند و در دهه ۸۰ این موضوع به مقطع تحصیلات تکمیلی و در دهه ۹۰ به سمت دکتری کشانده شد که هم اکنون در همین دهه ثابت مانده است.

نادری اضافه کرد: خیلی از دانشجویان دکتری اشتغال ندارند و همین موضوع روند وارد شدن جوانان به بازار کار، ازدواج و تشکیل خانواده را به تعویق انداخته است و باید این موضوع را با نظام مهارت محوری اصلاح کنیم.

نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش دانشجویان دکتری نمی‌توان کاری انجام داد جز اینکه باید آنرا مدیریت کرد و راه اندازی مهارت محوری را به صورت پایه‌ای و نسلی پیش برد.

نادری با بیان اینکه بودجه کلان برای مهارت محوری، سازمان‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه‌های علمی کاربردی با تخصص فنی و حرفه‌ای جهت جذب دانشجو اختصاص دهیم و آن‌ها را وارد جامعه کنیم، با توجه به اینکه نسل جامعه شناختی را ۱۰ سال می‌بینیم نسل دانشجویی کارشناسی و ارشد را ۵ تا ۱۰ سال ببینیم، یعنی یک نسل دانشجو را وارد بازار کنیم و در کنار آن نسل دانشجویی دکتری را سر و سامان دهیم تا وارد بازار کار شوند، البته قطعاً همه آن‌ها شغل متناسب با تحصیلات پیدا نمی‌کنند؛ چرا که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های متفاوت و دانشگاه‌ها بالاست و باید چاره‌ای برای بازار کار آن‌ها اندیشید و راهی جز مهارت محوری وجود ندارد.

منبع: آنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.