۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 884255

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: هفت شهر گیلان شامل لولمان، پیربازار، بره سر، ماکلوان، ضیابر، چاف و چمخاله و چوکام و ۱۶ روستای دارای جمعیت بالای ۲۰۰۰ نفر فاقد کتابخانه هستند.

۷ شهر گیلان کتابخانه ندارد

به گزارش قدس آنلاین، یاسر تقوی امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به وضعیت سرانه کتاب و کتابخوانی در استان، اظهار کرد: مهمترین شاخص زیربناست و گیلان ۲۷ هزار و ۸۹۸ مترمربع فضای کتابخانه ای دارد.

وی با بیان اینکه در وضعیت مطلوب باید فضای کتابخانه ای استان ۱۵۰ هزار مترمربع باشد، تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ نفر یک مترمربع فضای کتابخانه ای داریم و لذا در چشم انداز ۱۴۰۴ باید به زیربنای ۲۰۹ هزار مترمربعی برسیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان موجودی کتاب در کتابخانه های عمومی استان را یک میلیون و ۱۹۴ هزار جلد دانست و گفت: تعداد مطلوب ۶ میلیون جلد بود و در چشم انداز ۱۴۰۴ باید ۱۰ میلیون جلد باشد؛ یعنی به ازای هر نفر، چهار جلد کتاب داشته باشیم که هم اکنون به ازای هر دو نفر یک جلد است.

تقوی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ هزار عضو فعال در کتابخانه های عمومی استان داریم، خاطرنشان کرد: بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت به ارتقای شاخص های استان کمک می کند.

وی از انتقال اداره کل کتابخانه های عمومی استان به کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و بیان کرد: ۴۰ هزار نسخه کتاب برای این کتابخانه خریداری شده و ۲۶ هزار نسخه آن توسط کتابداران آماده ارائه به اعضاست. حدود ۷۰ درصد تجهیزات این کتابخانه نیز خریداری شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از تخصیص اعتبار سه میلیاردی طی سال گذشته برای تجهیز کتابخانه مرکزی خبر داد و اضافه کرد: قبل از پایان سال ۴.۲ میلیارد تومان نیز برای خرید تجهیزات هزینه کردیم و مجددا ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای خرید تجهیزات غیر ثابت گرفتیم.

وی از جمله چالش های کتابخانه مرکزی رشت برای افتتاح را انشعابات آب و برق و ماده ۱۰۰ شهرداری دانست و متذکر شد: تجهیزات کتابخانه مرکزی رشت آماده بوده و در صورت رفع مشکلات زیرساختی، آماده افتتاح تا هفته کتاب هستیم.

تقوی خواستار تخصیص زمین در منطقه مسکن مهر رشت جهت احداث کتابخانه شد و گفت: با توجه به جمعیت آینده این منطقه شهری نیازمند کتابخانه هستیم.

وی از آمادگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای بازسازی کتابخانه امام رضا(ع) بوستان کشاورز رشت خبر داد و متذکر شد: هفت شهر گیلان شامل لولمان، پیربازار، بره سر، ماکلوان، ضیابر، چاف و چمخاله و چوکام و ۱۶ روستای دارای جمعیت بالای ۲۰۰۰ نفر فاقد کتابخانه هستند.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه دومین کتابخانه کودک و مادر کشور در گیلان راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس در سه شهر کتابخانه کودک و مادر را در کنار مدارس راه اندازی کردیم و جزو پر مخاطب ترین کتابخانه های عمومی ما هستند و لذا مقرر شده در همه شهرها و روستاها حداقل یک کتابخانه در فضای مدرسه ای دیده شود.

وی در ادامه از عدم همکاری برخی از شهرداری در پرداخت اعتبارات ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی گفت و تاکید کرد: بدهکاری شهرداری های استان به کتابخانه های عمومی از سال ۹۳ تاکنون معادل ۵۴ میلیارد تومان است که این اعتبار می توانست رونق خوبی به کتابخانه های استان بدهد؛ البته شهرستان رودسر رتبه نخست در پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری ها را دارد.

تقوی از دستگاه ها خواست نشست های کتابخوان را به صورت ماهانه برگزار کنند و روزانه ۱۵ دقیقه را به کتابخوانی اختصاص دهند و یادآور شد: باید کتاب و کتابخوانی که جزو منویات رهبر انقلاب است ابتدا در بدنه اجرایی دولت فرهنگ سازی شود و سپس به جامعه تسری پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین از تشکیل شورای مشورتی ترویج کتابخوانی در استان خبر داد و اظهار کرد: دستگاه های متولی کتاب از جمله ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، حوزه هنری، اسناد و کتابخانه ملی و کانون پرورش فکری به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.