وعده دستگاه قضائی برای انتقال زندان مرکزی تبریز به محدوده خارج از شهر به یکی از مطالبات بر جای مانده شهروندان تبریزی تبدیل شده است که این انتظار طولانی امسال ۲۸ ساله شد .

چشم انتظاری ۲۸ ساله مردم تبریز برای انتقال زندان

به گزارش قدس آنلاین،  انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر از سال ۱۳۸۴ مطرح و مطالعات و مکان یابی آن در همان سال ها انجام شد، اما شهروندان تبریزی همه روزه در گذر از یکی از مهمترین خیابان های شهر باید نظاره گر این سازه بسیار قدیمی بر کالبد شهر باشند.

هر چند زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت آن در بیش از نیم قرن قبل در خارج از شهر قرار داشت، اما به دلیل رشد سرسام آور شهرها در دهه های اخیر اکنون در یکی از مناطق پر رفت و آمد شهر قرار گرفته و به دلیل واقع شدن در ورودی شهر از سمت شرق (تهران)، منظره ای ناهنجار به مجموعه شهری تحمیل کرده است؛ ورود و خروج روزانه زندانیان با لباس های فرم و زنجیر به دست و پا، ازدحام جمعیت مقابل در ورودی و ایجاد ترافیک و گاهی مواقع تصادفات دلخراش رانندگی، صحنه هایی از درگیری های لفظی و فیزیکی بین افراد شاکی و متشاکی و تبعات ناخوشایند ناشی از این وضعیت بر روح و روان شهروندان، لزوم انتقال زندان تبریز به خارج از شهر را دو چندان کرده است.

دولت های مختلف و دادگستری آذربایجان شرقی طی سال های متمادی به اتفاق بر تصمیم جدی خود برای انتقال زندان تبریز به خارج از شهر تاکید کرده اند اما وعده های مدیران دستگاه قضائی و اجرایی بی نتیجه بوده است و مردم این کلان شهر ۲ میلیون نفری همچنان چشم انتظار بر چیده شدن ساختمان های قدیمی و فرسوده این سازه هستند که بر زیبایی های شهری منطقه سایه افکنده است.

به نظر می رسد اختلاف بر سر مبادله اسناد و تغییر کاربری بین اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز یکی از دلایل طولانی تر شدن فرآیند انتقال زندان تبریز باشد.

نباید از نظر دور داشت که محل کنونی زندان مرکزی تبریز به یکی از نقاط مرغوب و گران قیمت شهر تبدیل شده است که به نظر می رسد اختلاف بر سر مبادله اسناد و تغییر کاربری بین اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز یکی از دلایل طولانی تر شدن فرآیند انتقال زندان تبریز باشد.

در کنار مشکلات عدیده اجتماعی، فرهنگی و ترافیک شهری ناشی از وجود زندان در مرکز شهر، باید فرسوده بودن ساختمان ها و نبود ظرفیت کافی در آن را نیز مورد توجه قرار داد که به گفته مسئولان امر به یکی از چالش ها و مشکلات اصلی دستگاه قضایی آذربایجان شرقی تبدیل شده است و بدون تردید به دلیل قدمت بالای ساختمان زندان مرکزی تبریز و فرسوده بودن آن، بازسازی ساختمان مقرون به صرفه نیست و هرگونه هزینه در این زمینه به مثابه دور ریختن منابع مالی و بیت المال به شمار می رود.

محل کنونی زندان تبریز در زمان ساخت برای پذیرش ۶۰۰ زندانی طراحی شده بود که هیچ تناسبی با جمعیت امروز این کلان شهر ندارد و اینکه زندان مرکزی تبریز با افزایش تعداد ساختمان ها به ظرفیت حداکثر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، هم اکنون افزون بر پنج هزار نفر زندانی را میزبانی می کند، دال بر وجود حجم انبوهی از مشکلات بهداشتی، درمانی، خدمات رسانی و سایر معضلات در این محل است.

با وجود اینکه محلی در روستای باباباغی در بخش شمال غربی کلانشهر تبریز برای اجرای عملیات ساخت و تجهیز زندان جدید تبریز مشخص شده است اما بنا به اظهار مسوولان امر به دلیل کمبود اعتبار هنوز این طرح ملی به سرانجام مشخصی نرسیده و هر سال مساله مهم انتقال زندان به خارج از شهر و محل جدید با تعویق های چندین ماه مواجه می شود.

در حالیکه مکان یابی ساختمان جدید زندان تبریز در محل یاد شده حدود ۲۵ سال قبل به انجام رسیده است، اما متاسفانه عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۱ و با ۱۵ سال تاخیر شروع شد و به دلیل کمبود اعتبار تاکنون تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این در حالی است که شهروندان تبریزی انتظار دارند طرح مهم انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از این شهر با عزم دولت مردمی و انقلابی و تزریق اعتبارات کافی در کوتاه ترین زمان ممکن جامه عمل بپوشد تا یکی از معضلات فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی این کلان شهر رفع شود.

چشم انتظاری ۲۸ ساله مردم تبریز برای انتقال زندان "موسی خلیل اللهی" رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال زندان تبریز در سفر رئیس جمهور

رییس کل دادگستری آذربایجان‌ طرح انتقال زندان تبریز به خارج از شهر را یکی از قدیمی ترین طرح های دستگاه قضائی خواند و با تاکید بر پیگیری های لازم برای تسریع در این طرح، گفت: از محل مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور به استان اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر اختصاص یافته است.

موسی خلیل اللهی، کمبود اعتبارات مورد نیاز را یکی از دلایل اصلی و مهم رکود طرح انتقال زندان مرکزی تبریز بیان و اضافه کرد: با تخصیص این اعتبار می توان بخش بزرگی از کارهای عمرانی مربوط به ساخت و ساز در محل جدید زندان را انجام داد.

وی توجه ویژه دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی به مطالبات به حق مردم آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و افزود: بدون تردید انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از محدوده شهری یکی از خواسته های مهم، اصلی و چندین ساله شهروندان تبریزی است که با تخصیص اعتبار فوق می توان این مطالبه را اجرایی کرد.

وی توجه ویژه دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی به مطالبات به حق مردم آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و افزود: بدون تردید انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از محدوده شهری یکی از خواسته های مهم، اصلی و چندین ساله شهروندان تبریزی است که با تخصیص اعتبار فوق می توان این مطالبه را اجرایی کرد.

خلیل اللهی با اشاره به اینکه اعتبار فوق از محل سفرهای استانی به آذربایجان شرقی تزریق خواهد شد، ادامه داد: با این اعتبار اولیه که رقم بسیار خوبی به شمار می رود، حداقل می توان فاز اول عملیات اجرایی زندان جدید تبریز را تکمیل و تجهیز کرد.

به گفته وی در حال حاضر محل ساخت زندان جدید تبریز در محل روستای باباباغی در مرحله مسطح کردن اراضی است که با جذب بخشی از اعتبارات یاد شده، عملیات اجرایی این طرح ملی سرعت خواهد گرفت.

خلیل اللهی با تاکید بر اینکه انتقال زندان مرکزی تبریز یکی از اولویت های اصلی و محوری دادگستری آذربایجان شرقی است، اضافه کرد: در این راستا همکاری و مساعدت تمامی دستگاه ها از جمله استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز ضروری است.

چشم انتظاری ۲۸ ساله مردم تبریز برای انتقال زندان "عابدین رضوی خرم" استاندار آذربایجان شرقی

استانداری در کنار دستگاه قضایی است

استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مجموعه دادگستری و زندان‌های استان و استانداری همکاری خوبی با یکدیگر برای سرعت بخشیدن به طرح انتقال زندان مرکزی تبریز دارند، گفت: استانداری آذربایجان شرقی به عنوان دستگاه دولتی همیشه در کنار دستگاه قضائی است که باید با هم افزایی فعالیت های خود را تسریع کنند و بر همین اساس این دو مجموعه هر چقدر به هم نزدیک تر شوند، نتیجه‌اش را مردم در خدمت‌رسانی خواهند دید.

عابدین خرم با اشاره به مصوبه مولدسازی دولت سیزدهم و اهمیت ویژه آن در اجرای طرح های قدیمی و بر جای مانده، اظهار کرد: در مورد زندان مرکزی تبریز هدف اصلی ما انتقال آن به خارج از شهر و تبدیل محل فعلی برای استفاده عموم است و بر این اساس هر کاری که لازم باشد در محدوده اختیارات استانی انجام می‌دهیم تا اقدامی مناسب و نتیجه درخور شأن مردم آذربایجان شرقی انجام بگیرد.

خرم یادآور شد: این طرح به عنوان یکی از مهمترین خواسته های مردم از دولت مردمی و انقلابی و قوه قضائیه است که تسریع در اجرای آن می تواند بر زیبایی بصری شهر در محدوده های مشرف بر زندان بیافزاید و گام مهمی برای ارتقای امنیت روانی شهروندان تبریزی نیز محسوب می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف برای رفع مشکل انتقال زندان تبریز به خارج از شهر، گفت: با توجه به قدمت و فرسودگی زندان کنونی تبریز و هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری فضاهای فیزیکی موجود، باید برنامه ریزی مدون و دقیق جهت انتقال این زندان به خارج از شهر انجام داد.

خرم یادآور شد: با وجود اینکه محلی برای ساخت زندان جدید تبریز مشخص شده است، اما به دلیل کمبود اعتبارات لازم هنوز این طرح ملی به سرانجام مشخصی نرسیده است.

چشم انتظاری ۲۸ ساله مردم تبریز برای انتقال زندان "بابک محبوب علیلو" دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز

تمام زندان های فرسوده و قدیمی باید به خارج از شهرها منتقل شوند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز نیز از ایجاد هماهنگی های لازم با برگزاری جلسات مشترک بین مسئولین استانی از جمله دادستان مرکز استان، معاون هماهنگی عمرانی استانداری، شهرداری تبریز و جمعی از مدیران کل در خصوص انتقال زندان تبریز خبر داد و گفت: طبق قانون انتقال زندان‌ها و آئین نامه اجرایی آن و نیز مفاد قانون برنامه ششم توسعه، سازمان زندان‌های کشور مقدمات مربوط به اخذ مجوزهای مورد نیاز در خصوص انتقال زندان تبریز به خارج از شهر را انجام داده است که امیدواریم با همکاری متولیان امر شاهد تحولات مهم در این زمینه باشیم.

بابک محبوب علیلو افزود: مطابق با قوانین مصوب از جمله قانون انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی به خارج از شهرها و آئین‌نامه اجرایی آن، تمامی زندان‌ها با اولویت مراکز فرسوده و قدیمی باید از بافت مسکونی و شهری به حومه شهرها منتقل شوند.

وی یکی از دغدغه های اصلی مسئوین قضایی آذربایجان شرقی را انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر دانست و گفت: امیدوارم اجرای این طرح مهم سرعتی بگیرد تا شهروندان بیش از این در انتظار برچیده شدن محل کنونی زندان باقی نمانند.

محبوب علیلو از نبود بازداشتگاه موقت در شهرستان تبریز انتقاد کرد و گفت: بازداشت‌ موقت در اصطلاح حقوق کیفری به معنای نگهداری متهم در جریان تحقیقات مقدماتی است که متاسفانه استان آذربایجان شرقی تنها استانی است که در سطح کشور فاقد بازداشتگاه موقت است که ساخت زندان تبریز در محل جدید می تواند این مشکل را نیز رفع کند.

وی ساخت بازداشتگاه موقت را مستلزم زمین مناسب در تبریز و یا نزدیکی مرکز استان دانست و گفت: در صورت اختصاص زمین مناسب از سوی مسئولین استانی، می توانیم بودجه ساخت آن را با رایزنی های مختلف از قوه قضائیه تامین کنیم.

زندان جدید تبریز ۳۵ درصد پیشرفت دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اعلام اینکه مرحله اول طرح ساخت زندان جدید تبریز با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست، اظهار کرد: بخش سفت کاری، لکه گذاری و تکمیل ساختمان ها به خوبی در حال اجراست و امیدواریم تا هفته های آینده وارد مرحله نازک کاری شود.

جبارعلی ذاکری گفت: پس از اتمام ساخت و تکمیل انشعابات آب، برق و گاز مرحله اول این مجموعه به بهره برداری خواهد رسید.

معاون استاندار برآورد اعتبار ساخت مرحله اول زندان جدید تبریز را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد مبالغی از بابت سفر استانی دور دوم ریاست جمهوری تخصیص یابد تا این مجموعه مهم و بزرگ به بهره برداری برسد.

وی برآورد اعتبار ساخت مرحله اول زندان جدید تبریز را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد مبالغی از بابت سفر استانی دور دوم ریاست جمهوری تخصیص یابد تا این مجموعه مهم و بزرگ به بهره برداری برسد.

ذاکری تامین مالی را بزرگترین مانع پیشرفت این طرح دانست و ادامه داد: رایزنی ها و پیگیری ها در این رابطه ادامه دارد که ایجاد هماهنگی بین واحدهای اجرایی استان و ملی می تواند به اتمام پروژه سرعت دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.