نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: قرآن کریم می‌گوید خدا از جنس بشر برای او همسری آفرید. همین‎جاست که می‌توان گفت همه بیگانه هستند و فقط همسر است که از جنس خود انسان، مرهم زخم‌های او و همدم سختی و آسانی انسان است.

آیت الله علم الهدی: باهم بسازید تا به کمال برسید/ ازدواج آسان مقدمه آسایش در زندگی است

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در آئین قرائت خطبه عقد ۵۵ زوج جوان که ظهر امروز در رواق شیخ توسی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همه شما می‌دانید وضعیت زندگی امروز با گذشته متفاوت است و ما در شرایطی قرار داریم که مسئله تجملات و تشریفات بار سنگینی است که در ابتدای زندگی برای هر زن و شوهری تلخ‌کامی ایجاد می‌کند تا جایی که می‌توان گفت عروسی مجلل و باشکوه لذت‌بخش و شیرین است فقط برای کسانی که در مراسم حاضر شده‌اند اما برای عروس و داماد و خانواده‌هایشان جز زحمت و دردسر نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در این شرایط، آقادامادی که تازه پا به زندگی متأهلی گذاشته و قرار است بار سنگین زندگی را تحمل کند، اینکه بخواهد از ابتدا زیر بار یک فشار سنگین برود، بار فشار روانی، روحی و فکری شدیدی بر آن زندگی تحمیل می‌کند که البته هیچ‌کدام هم به زندگی آن‌ها ربطی نداشته و فقط به بهای لذت‎بردن یک عده تماشاچی، دغدغه آن به این خانواده جدید وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این هزینه‌های سنگین نه در سرنوشت شما دخالت خواهد داشت و نه تأثیری در خوشبختی شما دارد بنابراین اینکه شما زوج‌های جوان تصمیم گرفته‌اید با حذف این تجملات غیرضروری، به محضر امام هشتم (ع) مشرف شوید تا در سایه عنایت حضرت، زندگی خوش و خرم خود را در کمال سعادت و توفیق آغاز کنید، باعث می‌شود تا وجود شما الگویی برای همه جوانان باشد و امیدواریم تا سرانجام، کار به جایی برسد که همه دختران و پسران عزیز ما از رنج و دلواپسی هزینه‌های گزاف ناشی از تجمل‌گرایی در آغاز زندگی مشترک رهایی پیدا کنند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: ازدواج، یک واقعیت در زندگی هر انسان و نقطه عطف زندگی اوست؛ به این معنا که می‌تواند به‌مثابه یک تولد دوباره باشد و لذا برای این آقاپسر و دخترخانم وقتی ازدواج رخ می‌دهد، گویا دوباره متولد می‌شود و با این وصلت به کمال می‌رسد؛ روایات متعددی هم در این باره وجود دارد و بنابراین، می‌توان گفت که همسر انسان، جزئی از وجود او و مایه تکامل فرد است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم تصریح کرد: این ازدواج است که انسان را به مقام کفالت می‌رساند و زمینه رشد را به نحوی فراهم می‌کند که انسان بتواند عهده‌دار تربیت فرزند در آینده باشد. با این حال، به این نکته همیشه توجه داشته باشید که خداوند عالم در قرآن کریم می‌فرماید «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا» یعنی خدا از جنس شما برایتان همسری آفرید و اینجاست که می‌توان گفت همه بیگانه هستند و فقط همسر است که از جنس خود انسان، مرهم زخم‌های او و همدم سختی و آسانی انسان است.

وی تأکید کرد: در این باره حتی برادر و خواهری که هم‎خون شماست و مادر و پدری که شما را از کودکی تربیت کرده‌اند، از جنس شما نیستند و این «خودبودن» مختص وجود همسر انسان است. قرآن می‌گوید شوهر شما خود شماست. زن شما خود شماست. این خود بودن محور همه‌چیز زندگی زناشویی است. با این تفاسیر، آیا انسان از خودش ناراحت می‌شود؟ اگر چشم شما درد گرفت، شما با مشت بر چشم خود می‌کوبید یا برعکس، تلاش می‌کنید مرهمی برای او پیدا کنید؟

«خودبودن»، زمینه‌ساز خوشبختی

آیت الله علم الهدی گفت: تا وقتی هم که این خودبودن در جریان باشد، امکانات چه کم باشد و چه زیاد، زن و شوهر دوست و همدم یکدیگر باقی می‌مانند و زندگی در لذت‌بخش‌ترین حالت خود خواهد بود اما زمانی که این خودبودن در بین زن و شوهر از دست برود، حتی اگر قله‌های ثروت و قدرت هم فتح شود بازهم زندگی برای زوج غیرقابل‌تحمل است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: همه شما آقاپسرها این را بدانید که همسر شما تا پیش از این وصلت، دخترجوانی بوده که در همه امور، مادرش عهده‌دار صفر تا صد زندگی‌اش بوده است. از طرف دیگر، همه شما دخترخانم‌ها هم باید این را بدانید که همسر شما تا پیش از ازدواج، پسر جوانی بوده که در خانه پدر، خواب و خوراکش فراهم بوده و هیچ‌کس هم از او بابت درآمد و هزینه مطالبه‌ای نداشته است. در این شرایط، ازدواج به‌مثابه آغاز دوران مسئولیت‌پذیری یک دختر جوان با یک پسر جوان است که باید در وجود زن به مدیریت و در وجود مرد به کفالت ختم شود. اینجاست که توصیه می‌کنیم آقایان کمبودهای مدیریتی و خانم‌ها کم و کسری‌های درآمد همسرانشان را در آغاز زندگی تحمل کنند و بدانند که اگر در ابتدای زندگی با هم بسازید، این باهم ساختن در ادامه زندگی ختم به عالی‌ترین پیشرفت‌ها و کمالات خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.