۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: 890539

با افتتاح بخش سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، زمینه انتقال سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب پساب بهداشتی به دریاچه ارومیه مهیا شده و فرآیند زنده‌سازی دریاچه تسریع می‌شود.

دریاچه ارومیه یک گام به احیا نزدیک شد

به گزارش قدس آنلاین، عکس‌های مخابره شده از دریاچه ارومیه در روزهای اخیر، موج شادی را در میان مردم کشور به راه انداخته و بار دیگر امید برای احیای این دریاچه را زنده کرده است.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه، حداکثر تراز مشاهداتی دریاچه ارومیه به سال ۱۳۷۴ باز می‌گردد جایی که تراز آب دریاچه از سطح آب‌های آزاد به ۱۲۷۸.۴۰ متر رسید و مساحت دریاچه بر اساس برداشت ماهواره‌ای از ۵۷۳۰ کیلومتر مربع فراتر رفت و برآورد می‌شد، ۳۶ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه وجود داشته باشد. از سوی دیگر کمترین تراز مشاهداتی نیز در سال ۱۳۹۴ با تراز ۱۲۷۰.۲۱ متر به ثبت رسیده و مساحت دریاچه نیز ۱۴۰۴ کیلومتر مربع بود و برآورد می‌شد کمتر از ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب دریاچه وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است، تراز اکولوژیک که حداقل تراز برای بقای دریاچه است، توسط کارشناسان ۱۲۷۴.۱ متر از سطح آب‌های آزاد بوده و برای رسیدن به این تراز به حجمی معادل ۱۴.۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز است.

*حقابه دریاچه ارومیه از کدام رودها تامین می‌شود

 بر اساس جزئیات نقشه راه احیای دریاچه ارومیه، حقابه سالانه ۳.۱ میلیارد متر مکعبی باید برای این دریاچه از سه استان کشور و همچنین سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه تامین شود.

در این راستا، استان آذربایجان غربی باید سالانه ۱.۱۵ میلیارد متر مکعب از حقابه دریاچه را تامین کند. آذربایجان شرقی و کردستان نیز به ترتیب ۳۹۴ و ۹۵۱ میلیون متر مکعب تعیین شده است. همچنین با اجرای کامل سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه زمینه انتقال ۶۰۵ میلیون متر مکعب آب باید فراهم شود. لازم به ذکر است، ۱۵ رودخانه زولاچای، نازلوچای، روضه چای، شهرچای، باراندوزچای، گدارچای، مهابادچای، سیمینه‌رود، زرینه‌رود، لیلان‌چای، مردق‌چای، صوفی‌چای، قلعه‌چای، آذرشهرچای و آجی چای نیاز محیط‌زیستی دریاچه ارومیه را تامین می‌کنند.

 توجه به آگاهی از حقابه دریاچه، مرور برخی از اقدامات انجام شده خصوصا در دو سال گذشته می‌تواند شاخص مناسبی جهت امیدواری یا عدم امیدواری به احیای دریاچه ارومیه تلقی شود.

*اقدامات نرم‌افزاری برای زنده‌سازی دریاچه ارومیه

مطابق مصوبات نقشه راه احیای دریاچه یکی از مهمترین اقدامات تعریف شده در این حوضه، پروژه‌های حفاظت از منابع آب با هدف احیا و تعادل‌بخشی منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

بر اساس آمارهای مدیریت منابع آب؛ در شرایطی که مطابق برنامه باید ۱۰ هزار ۳۴۸ حلقه چاه غیرمجاز در این حوضه آبریز مسدود می‌شد، در بازه زمانی یاد شده ۱۲ هزار ۲۲۰ حلقه چاه مسدود شد و زمینه صرفه‌جویی ۱۴۶.۲ میلیون متر مکعبی در سال فراهم شد.

از سوی دیگر مطابق برنامه باید ۶ هزار ۷۰۳ اضافه برداشت چاه‌های مجاز جلوگیری می‌شد که ۱۷۹۲ چاه در این برنامه مطابق جزئیات اجرایی تصحیح شد و زمینه صرفه‌جویی ۱۷.۵ میلیون متر مکعبی فراهم شد.

از سوی دیگر، نصب کنتور هوشمند آب و برق باید به عدد ۳ هزار ۳۵۸ کنتور نصب می‌شد که تاکنون ۹ هزار ۴۸۸ کنتور هوشمند در چاه‌ها نصب و زمینه صرفه‌جویی بیشتر از ۱۱۷ میلیون مترمکعبی ایجاد شد.

همچنین، صدور پروانه مصرف بهینه‌کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفت و ۲۱ هزار ۱۳۷ پروانه مصرف بهینه صادر شد که منتهی به صرفه‌جویی ۱۹۸.۵ میلیون متر مکعبی شد.

لازم به ذکر است، مجموعه اقدامات طراحی شده در راستای حفاظت از منابع آب زمینه صرفه‌جویی ۴۷۹.۷ میلیون متر مکعبی در سال و اضافه شدن این آب به دریاچه ارومیه را مهیا می‌کند.

دریاچه ارومیه یک گام به احیا نزدیک شد

* انتقال پساب یک راهکار پایدار برای تامین حقابه دریاچه ارومیه

به گزارش فارس، یکی دیگر از بندهای مصوبات احیای دریاچه ارومیه تمرکز بر تصفیه فاضلاب است. در این راستا، یکی از مردم محلی آذربایجان غربی که سوژه‌ای در سامانه فارس من با هدف احیای دریاچه ثبت کرده بود، گفت: استفاده از پساب تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ۲ دلیل می‌تواند زمینه احیای دریاچه ارومیه را مهیا کند. نخست اینکه این پساب می‌تواند به صورت مستقیم به دریاچه تزریق شود و از طرفی با جایگزین شدن پساب به جای آب رودخانه‌ها در صنایع، ظرفیت آب رودخانه برای دریاچه آزاد می‌شود.

 در این راستا احمدقندهاری، رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مطابق طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه، ۱۲ تصفیه خانه و سامانه‌های انتقال مرتبط با حجم تولید پساب ۳۰۲.۳ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: بر این اساس ۲۰۷.۶ میلیون متر مکعب به طور مستقیم باید به دریاچه برود، ۵۶ میلیون متر مکعب جهت تعادل‌بخشی و جایگزینی منابع آب زیرزمینی برود و ۳۸.۷ میلیون متر مکعب هم به مصرف صنایع رسیده و آب مصرفی از محل رودخانه این صنایع به دریاچه ارومیه منتقل شود.

*مدول سوم تصفیه‌خانه ارومیه افتتاح شد

در این راستا صبح امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه افتتاح شد. در این راستا،محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز و بلافاصله پس از ورود به آذربایجان غربی، با حضور در تصفیه خانه فاضلاب ارومیه مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد که این خط انتقال به طول ۱۱ کیلومتر سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب آب به این دریاچه منتقل خواهد کرد.

پس از افتتاح سامانه آبرسانی به دریاچه ارومیه از سد کانی‌سیب این دومین طرح سازه‌ای است که می‌تواند روند زنده‌سازی دریاچه را تسریع کند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.