وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که برخلاف تقاضای رومانی، نظامیان آلمانی در این کشور عضو ائتلاف ناتو مستقر نخواهند شد.

وزارت دفاع آلمان: نیروی نظامی به رومانی اعزام نمی‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، وزارت دفاع آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروی نظامی در رومانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «میشل استمپفل» سخنگوی وزارت دفاع آلمان در نشست خبری در شهر «برلین» گفت که دولت آلمان خود را ملزم به اعزام نیرو به رومانی نمی‌بیند.

«مارسل چیولاکو» نخست وزیر رومانی روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در برلین گفت که مایل است نیروهای آلمانی امنیت جناح شرقی ناتو در خاک رومانی را تامین کنند.

چیولاکو با اشاره به اعلام آلمان مبنی بر اعزام ۴۰۰۰ نظامی به لیتوانی گفت: «امیدوارم به زودی ما نظامیان آلمانی را به طور دائم در خاک رومانی داشته باشیم.»

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در ادامه گفت که آلمان همکاری نظامی خود را با لیتوانی در چارچوب ناتو حفظ می‌کند.

رومانی در آوریل ۲۰۰۴ به ناتو پیوست. ائتلاف ناتو چندی هواپیمای «آواکس» در مرز شرقی رومانی مستقر کرده است. بهانه ناتو برای این اقدام جنگ روسیه با اوکراین برای تامین صلح و امنیت اروپاست. این هواپیماها اغلب در امتداد مرز شرقی رومانی پرواز می کند و وضعیت را بر فراز حریم هوایی روسیه، اوکراین و بلاروس زیر نظر دارند.

پایگاه هوایی«میهاییل» در رومانی به مرکز آموزشی نیروهای ناتو در جنوب شرقی اروپا تبدیل شده است و در صورت حمله روسیه به غرب، این نیروها اولین خط دفاعی خواهند بود. اینک ۴۰۰۰ نظامی آمریکایی در این پایگاه مستقر شده‌اند و در مرز رومانی با اوکراین تمرین می‌کنند.

پیشتر نیز اسپانیا از اعضای ائتلاف ناتو از اعزام شماری نیرو و جنگنده به رومانی برای تقویت جناح شرق این ائتلاف خبر داده بود. اسپانیا، از دیگر اعضای ناتو ۱۳۰ نظامی و ۸ فروند جنگنده «اف-۱۸» را  به رومانی اعزام کرد تا جناح شرقی ناتو را تقویت کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.