سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل به مردم توصیه کرد: ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی گرفته و در پیشگیری از شیوع این بیماری با دامپزشکی همکاری کنند.

سرپرست دامپزشکی اردبیل: مردم ویروس بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند

به گزارش قدس آنلاین ، مهدی فیضی بر لزوم دقت و حساسیت بیشتر شهروندان در رعایت موارد بهداشتی دامپزشکی تاکید کرد و افزود: بیماری تب کریمه کنگو در استان وجود داشته و ویروس بیماری در حال چرخش و مترصد بیماری‌زایی است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: مهم‌ترین راه انتقال بیماری از طریق تماس با دام و ترشحات دام بیمار و نیز لاشه و آلایش خوراکی دام بیمار است ، بنابراین لازم است شهروندان از خرید گوشت و آلایش خوراکی ناشی از کشتار غیرمجاز دام که بدون مهر بهداشتی و برچسب دامپزشکی است ، خودداری کنند.

دکتر فیضی از دامداران خواست با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی استان موجود است ، بدن دام‌ها و اماکن و جایگاه‌های نگهداری دامی را به صورت مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌ها بر روی دام که به عنوان ناقلین این بیماری هستند، پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: این اداره کل با هماهنگی شبانه‌روزی با دانشگاه علوم پزشکی به محض اعلام کانون بیماری دامپزشکی سریع وارد عمل شده و نسبت به سمپاشی اماکن و پایگاه‌های نگهداری دام در مناطق آلوده اقدام می‌کند.

به گفته فیضی ، در راستای پیشگیری و کنترل بیماری از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸۷ هزارو ۵۰۰ متر مربع جایگاه دام و ۴۵ هزار و ۸۱۴ راس بدن دام در این استان سمپاشی شده است.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در دام علائم کلینیکی خاصی ندارد ولی در انسان بسیار خطرناک بوده و در صورت ابتلای انسانی اگر به موقع تشخیص و اقدامات درمانی انجام نگیرد می‌تواند جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.