مصرف برق وسایل سرمایشی در ایران بیشتر از حداکثر مصرف برق ۷ کشور منطقه در استفاده از این حامل انرژی است.

حداکثر مصرفِ برق ۷ کشور منطقه کمتر از مصرف برق کولرها در ایران

به گزارش قدس آنلاین، مصرف برق کشور در روزهای اخیر شاهد رکوردهای قابل توجهی است و بعد از ظهر روز جاری ۱۹ تیر سال ۱۴۰۲ اوج‌بار مصرف برق از عدد ۷۲ هزار مگاوات عبور کرد، برای درک بزرگی عدد مصرف برق کشور خوب است بدانیم، این میزان مصرف معادل فعالیت ۷۲ نیروگاه نیروگاه اتمی بوشهر است که در لحظه مصرف برق نسبت به تولید انرژی اقدام کنند.

*مصرف برق کولرهای ایران بیشتر از ۷ کشور غرب آسیا و مصر

بر اساس اعلام مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، بخش قابل توجهی از اوج بار مصرف برق مرتبط با وسایل سرمایشی از جمله کولر گازی و کولر آبی است، بر این مبنا، ۴۳ درصد از مصرف برق کشور معادل ۳۱ هزار مگاوات مرتبط با وسایل سرمایشی است.

به منظور ترسیم ابعاد حجم مصرف برق وسایل سرمایشی در اوج‌بار مرور آمار استاتیسکا مرتبط با حداکثر مصرف برق کشور ضروری است. در این راستا، اوج بار مصرف برق در کشورهای گرمسیرتر از ایران نظیر مصر، امارات، الجزایر، مراکش، عمان، اردن و لبنان به ترتیب ۳۱، ۲۶.۳، ۱۴.۷، ۶.۵، ۶.۴، ۴.۲ و ۳.۵ هزار مگاوات است.

به عبارت دیگر مصرف کولرها و سایر وسایل سرمایشی در اوج بار مصرف برق کشور از کل مصرف برق اوج بار کشورهای مصر، امارات، الجزایر، مراکش، عمان، اردن و لبنان بیشتر است.

حداکثر مصرفِ برق ۷ کشور منطقه کمتر از مصرف برق کولرها در ایران

* فناوری کولرهای ایران مربوط به ۵۰ سال پیش است

به گزارش خبرنگار فارس، یکی از دلایل مصرف قابل توجه وسایل سرمایشی در کشور، عدم توجه به استفاده از فناوری‌های نوین در موتور کولرهای آبی و همچنین استفاده غیر اصولی از این موارد است.

در این راستا، محمدمهدی پیغمبرزاده، معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مصرف بالای تجهیزات سرمایشی در ایران می‌گوید: تکنولوژی مصرف برق در کولرهای آبی مربوط به ۵۰ سال قبل است به این معنا که الکتروموتورهای القایی که الان در موتورهای کولرهای آبی در حال استفاده است و مصرف بالایی هم دارد سابقه‌اش مربوط به ۵۰ سال پیش است و هیچ تحول و پیشرفتی هم در آنها رخ نداده است.

وی افزود: شرایط موجود (ضرورت بهینه‌سازی مصرف برق) اقتضا می‌کند که حتماً به سمت بهینه‌سازی مصرف برق برویم و فناوری جدید این بخش الکتروموتورهای پربازده هستند که تولید و تجاری نیز شده‌اند.

بنابراین گزارش با توجه به فناوری پایین کولرهای آبی، سازمان استاندارد در اقدامی در استاندارد تولید کولرهای آبی بازنگری کرد و در رتبه انرژی کولرهای آبی که قبلاً رتبه A تا  G بود، رتبه A و f و g کلاً حذف شد و سه رتبه‌ای پلاس A+، ای تو پلاس A۲+ وA۳+ ای تری پلاس اضافه شد.

با توجه به غیرقانونی بودن تولید کولرهای آبی پرمصرف، انتظار می‌رود، بهینه‌سازی در این حوزه در نهایت به کاهش مصرف برق وسایل سرمایشی در کشور ختم شود.

* دمای آسایش در ایران معنی ندارد

به گزارش فارس، عامل دوم مصرف بالای وسایل سرمایشی در ایران، استفاده بیش از اندازه از این وسایل است.

در این راستا، سعید مهرآیینی، کارشناس علوم اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مفهومی وجود دارد به نام آسایش و در حوزه برق نیز، مفهومی به نام آسایش داریم که مشخص می‌کند، در چه دمایی بدن انسان می‌تواند شرایط مطلوبی را پشت سر بگذارد، این دمای آسایش در کشورهای مختلف متفاوت است اما حداقل آن در فصل تابستان ۲۴ درجه سانتی‌گراد عنوان شده است.

مهرآیینی با اشاره به اینکه در ایران مفهوم دمای آسایش وجود ندارد، گفت: بسیاری مرسوم است که ما از کولرها با حداکثر توان استفاده می‌کنیم اما پنجره‌ها را باز می‌گذاریم و یا اینکه پتو رویمان می‌کشیم، این مسئله اسراف به تمام‌ معنا است.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: کشورهای مختلف با ابزار قیمت برق، مانع اسراف شده‌اند اما حاکمیت ما انتخاب کرده است در راستای ارتقای رفاه مردم، انرژی مورد نیاز آن‌ها مطابق الگو تامین کند اما باید با اتکا به مفاهیم اخلاقی و دینی مردم را به مصرف بهینه تشویق کنیم.

به گزارش فارس، همزمان با افزایش دما، دولت طرح پاداش صرفه‌جویی برق را در دستور کار خود قرار داده است و به مشترکانی که نسبت به کاهش مصرف برق اقدام می‌کند، تا ۲۰ برابر نرخ الگوی برق پاداش صرفه‌جویی برق می‌دهد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.