۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 893661

صبح دیروز، «ویلیام سامویی» رئیس‌جمهور کنیا با شلیک ۲۱توپ به افتخار رئیس جمهور و هیئت ایرانی به استقبال دکتر سیدابراهیم رئیسی رفت.

«پلیکان» و «درنا» در آسمان آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، در جریان گفت‌وگوهای طرفین در کاخ ریاست جمهوری کنیا، پنج سند همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی و حرفه‌ای میان مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید.

هدف‌گذاری افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی تجاری فیمابین در گام اول، تأکید برارتقای هشت برابری تجارت میان دو کشور و اراده دو طرف برای افزایش۳۰ برابر سطح مبادلات اقتصادی و توسعه همکاری‌ فناورانه درحوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی از محورهای مهم سخنان رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی با رئیس جمهور دولت کنیا بود.

دکتررئیسی پس از ادای احترام به مقبره «جوموکنیاتا» رهبر فقید کنیا از «خانه نوآوری و فناوری» ایران در کنیا بازدید کرد. همزمان با این بازدید «پهپاد کشاورزی چند منظوره پلیکان» و «پهپاد نقشه‌برداری درنا» از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای تجاری‌سازی و صادرات به کنیا معرفی شدند.

هوشمندی دولت در شناسایی نیازهای آفریقا 
دکتر علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارما، معرفی تولیدات فناورانه ایرانی به کنیا در سفر رئیس‌جمهور به  شمال آفریقا، به‌خصوص پهپاد چند کاره«پلیکان» و پهپاد آمایشی «درنا» را نشان‌دهنده هوشمندی در شناسایی نیازکشورهای هدف و نمود شکل گیری اقتصاد سیاسی هم‌افزا در دراز مدت دانست.

وی این سفر را به مثابه تجدید دیدار اعضای خانواده‌ای دانست که وجه اشتراک آن‌ها مبارزه با استعمارگران است و سکوت معنادار دولت فرانسه و انگلستان نسبت به این رویداد مهم حاکی از نگرانی آن‌ها نسبت به فروریختن دیوار استعمارگری و استثمارگرایی در قاره سیاه است. 

ظرفیت‌های دست‌نخورده قاره سیاه برای ایران 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی دعوت ایران به بریکس، حضور ایران در آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین، پذیرفته شدن عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و سفر مقامات کشورمان به آفریقای شمالی را مخابره‌کننده ایده خلاق فناورانه و اقتصادی‌دیپلماسی ایران به دیگر کشورها عنوان کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به منابع آبی، خاک حاصلخیر، معادن مهم و همچنین ظرفیت‌های دست‌نخورده این منطقه به واسطه دوران استعماری غرب، این موارد را ظرفیت‌های قابل احصا برای توسعه اقتصادی کشورمان و از طرف دیگر زمینه‌ساز رشد صنایع و فناوری‌های آفریقایی برشمرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس گفت:  استقبال مقامات دو کشور از توسعه و ایجاد خط کشتیرانی میان بنادر جمهوری اسلامی ایران و کنیا در جریان این سفر مسئله‌ای‌است که نشان‌دهنده اهمیت زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی میان ما و آن مناطق است. ظرفیت عظیم آفریقا مستلزم ناوگان بزرگ کشتیرانی، توسعه بنادر منتهی به آب‌های گرم و انتصاب مدیران لایق برای به ثمر نشاندن توافق‌های انجام شده در این سفرهاست.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های تجارت با آفریقا  
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد:  رئیس جمهور در سفرهایی که به نقاط مختلف انجام داده، دریچه‌های اقتصادی عظیمی را به روی ما گشوده، اما لازمه آن کارآمدسازی نظام اجرایی کشور، همسو شدن همه وزارتخانه‌ها و نهادها برای تسهیل امر تجارت، اهتمام به توسعه راه‌ها و ناوگان حمل ونقل به‌خصوص ناوگان هوایی و دریایی و در نهایت شکستن انحصار تجارت از مرکز و موظف کردن استان‌های همجوار با مرزها به توسعه اقتصادی و صادرات منطقه‌ای‌است.

وی افزود: اگر تجارت استان‌های مرزی ما با کشورهای همجوار تقویت شود، سالیانه حدود ۲۵ میلیارد دلار کف درآمد تجارت منطقه‌ای ما خواهد بود و موجب پیشرفت کلان‌پروژه‌های ملی در استان‌ها خواهد شد که البته ظرفیتی دورمانده از نگاه‌هاست. 

جانمایی فرهنگ تجارت با آفریقا در میان بازرگانان 
 علیزاده با اشاره به اینکه رئیس جمهور در جریان دیدار با مقامات کنیا تأکید کرد باید همکاری ها تا ۱۰ برابر در گام اول افزایش یابد، گفت: لازمه تحقق این هدف توسعه زیرساخت‌هاست.

وی تشریح کرد: به عنوان مثال در جریان سفرما به آفریقای جنوبی، قرار شد هر ۱۵ روز یک کشتی به آنجا برود؛ اولاً اینکه تا پیش از این، کشتیرانی در کار نبوده، نشان‌دهنده ضعف زیرساختی ماست. نکته دیگر مشکل ما در حوزه ترویج تجارت با کشورهای غیراروپایی است. باید فرهنگ تجارت با کشورهای جدید میان بازرگانان ایران جابیفتد تا شاهد انحصار تجارتگری برخی تجار با «آنگلوساکسون‌ها» نباشیم.

وی تصریح کرد: ما باید توان پشتیبانی ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کنیم را هم گسترش دهیم. در دولت سابق از مجموع ۶ دفتر، چهار دفتر رایزنی به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود. به عنوان نمونه، تجارت دلاری ما با عراق که در دولت نهم و دهم تراز ۱۰ میلیارد دلاری داشت، به ۲ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد. امروز اما با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم تجارت ما با عراق به رقم ۶ میلیارد دلار رسیده‌ و در آینده اگر این تراز از ۱۰ میلیارد دلار عبور کند، می‌توانیم بگوییم ضعف اقتصاد سیاسی‌ما در سال‌های گذشته جبران شده است.

علیزاده در پایان تأکید کرد: معتقدم برای توسعه و تعمیق تجارت با آفریقا باید در راستای دیپلماسی عمل‌گرا، به‌ازای هر منطقه یک دفتر رایزنی اقتصادی قوی و فعال در نظر گرفته شود که فارغ از بروکراسی فرسایشی، راهبردهای اقتصادی فیمابین را جامه‌عمل بپوشانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.