معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور گفت: مشارکت مردم در طرح های منابع طبیعی باید همراه با انگیزه باشد وسهیم کردن مردم در منافع حوزه‌های آبخیز به معنای مشارکت واقعی است.

معاون آب‌خیزداری: شاهد زوال منابع طبیعی هستیم/مردم را در حفظ طبیعت سهیم کنیم

به گزارش قدس آنلاین، حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور در جلسه شورای اداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس پس از شنیدن برخی از مشکلات و چالش‌های پیش روی ادارات منابع طبیعی با  اشاره به اولویت‌بندی طرح‌ها برای مردمی کردن طرح‌های حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی تصریح کرد: با مشارکت مردم در این عرصه‌ها بسیاری از مسائل حقوقی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی برطرف خواهد شد.

وی با تأکید بر افزایش پروژه‌های آبخیزداری در احیا عرصه‌های منابع طبیعی گفت: به دنبال این هستیم که با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و مشارکت مردم در راستای احیا و نگهداشت عرصه‌ها بویژه اراضی بیابانی و مناطق جنگلی آسیب دیده گام برداریم.

وحید با بیان اینکه اساس کار در سازمان منابع طبیعی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی است اظهار داشت: معیشت مردم و بهره‌برداران وابسته به منابع طبیعی است و سهیم کردن آنان در منافع حوزه‌های آبخیزداری به معنای مشارکت واقعی مردم در حفاظت از این عرصه‌هاست.

وی از استان فارس به عنوان دانشگاه منابع طبیعی کشور یاد کرد و افزود: این استان به لحاظ داشتن پشتوانه و بدنه علمی کارشناسی از استان‌های سرآمد کشور است که امیدواریم این موضوع در تعامل با مردم منشأ حرکت‌های پرشتاب به سمت اهداف سازمانی در حفاظت از این عرصه‌ها شود.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی در بخش دیگری از صحبت های خود به چالش‌های اساسی در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روند تخریب منابع طبیعی به گونه‌ای است که با پدید آمدن بحران‌هایی از جمله نبود آب، فرسایش خاک و از بین رفتن رویشگاه‌های جنگلی روزبه‌روز شاهد زوال زودهنگام منابع طبیعی هستیم.

وحید در ادامه بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدیریتی در عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه ساماندهی و مدیریت صحیح کانون‌های بیابانی، احاله مدیریت ایستگاه‌های تولید بذر و نهال با رعایت زیرساخت‌های فنی، علمی و اصولی و استفاده از پتانسیل گیاهان دارویی و نیز نظارت مستمر بر تجدید ممیزی‌ها تأکید کرد و گفت: نظارت در اجرای طرح‌ها می‌بایست به صورت دقیق و قوی انجام شود .

بازدید از پروژه‌های کنترل رسوب سد درود زن پارسل بانشی بیضا، مدیریت حفاظت و قرق منطقه جمال بیگ اقلید، کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی اسلام آباد پاسارگاد، پروژه مشارکتی طرح بادام کاری های بخش سده اقلید و بازدید از ایستگاه تولید بذر شهید بهجت حقیقی این شهرستان از جمله برنامه های سفر دو روزه معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به فارس بود.

پایان پیام/
 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.