مهم‌ترین نتیجه مذاکرات باکو-ایروان با وساطت اروپا در روزهای اخیر آسان‌تر شدن جدایی قره‌باغ کوهستانی یا آرتساخ از ارمنستان، ادغام آن در جمهوری آذربایجان و برنامه‌ریزی برای بستن همیشگی کریدور لاچین بود.

گفت‌وگو با نماینده پارلمان ارمنستان درباره تحولات قفقاز جنوبی/ تسلیم آرتساخ به صلح ختم نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه نهایی که پس از مذاکرات سه‌جانبه در بروکسل توسط چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی قرائت شد، تصریح شد باکو ۲۹هزارو۸۰۰ کیلومترمربع خاک ارمنستان را به رسمیت شناخته که این امر معنایی جز الحاق قره‌باغ کوهستانی به خاک جمهوری آذربایجان ندارد.

به نظر، باکو می‌خواهد ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی را به عنوان اسیر و برای امتیازگیری بعدی از ایروان نزد خود نگه دارد، آن‌ها را تحقیر کرده و در نهایت از سرزمین مادری خود بیرون کند. روسیه باوجود مخالفتش با این رویدادها، اراده جدی برای تغییر موازنه قوا ندارد و تلاش‌های دیپلماتیک اروپا برای اعمال فشار بر باکو نیز جدی نیست. در ایران نیز اهمیت این مسئله هنوز به‌طور جدی درک نشده است. 

در همین زمینه، یک نماینده پارلمان ارمنستان در گفت‌وگو با قدس و در تحلیل رویدادهای اخیر معتقد است این اتفاقات ثمره انفعال نیکول پاشینیان است.

«آنا مگردیچیان» نماینده پارلمان و عضو حزب جمهوری‌خواه ارمنستان با بیان اینکه دولت امروز ارمنستان پشت میز مذاکرات حضور ندارد، بلکه یک طرف میز، دشمن ارمنستان یعنی جمهوری آذربایجان نشسته و در طرف ارمنستان نیز شخصی که حامی منافع باکو است حضور دارد، تصریح کرد: موضع ما این است که ایروان باید به صورت واقعی به مذاکرات بازگردد و این تنها با تغییر دولت و کنار رفتن نخست‌وزیر کنونی امکان‌پذیر خواهد بود. از این رو این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت. 

دوستی با ایران مسیر درست را به ما نشان می‌دهد
وی با بیان اینکه ملت ارمنستان روی دوستی هزاران ساله خود با ملت ایران حساب بازکرده، گفت: واضح می‌گویم با توجه به تاریخ همسایگی دو ملت، ما باید روابطمان را مستحکم و بحران پیش آمده در منطقه را به روش صحیح حل و فصل کنیم. 

«آنا مگردیچیان» افزود: اینکه آذربایجان و متحدانش به روابط ایران و ارمنستان واکنش شدید نشان می‌دهند بیانگر این است که شما در مسیر درستی قرار دارید. وقتی در اتحاد ترکیه و آذربایجان چنین احساسات ضدایرانی و ارمنی بروز می‌دهند پس باید گفت که عمق روابط بسیار درست و در راستای منافع ملی و امنیتی دو کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عقب‌نشینی‌های پاشینیان و تسلیم قره‌باغ به صلح منجر خواهد شد، گفت: تسلیم آرتساخ به آذربایجان که به جریان افتاده است، خونریزی، جنگ جدید و تبعید اجباری ارمنیان را به همراه خواهد داشت. زیرا ترکیه و آذربایجان به‌وضوح اذعان می‌کنند با وجود و حضور ارمنیان و کشوری به نام ارمنستان در منطقه مشکل دارند.  

مگردیچیان با اشاره به این مهم که برای ترکیه و الهام علی‌اف فقط یک سرزمین لازم است که بتوانند از طریق آن نخست به اهداف پان تورانیستی خود برسند و دوم از طریق آن بتوانند کریدور، جاده و خطوط انتقال انرژی خود را پیاده کنند، افزود: امروز مردم آرتساخ از خود مقاومت بسیار ستودنی‌ای نشان می‌دهند و من فکر می‌کنم مردم ارمنستان نیز باید با آن‌ها همسو شده و این مصیبتی را که بیش از چهار سال است گریبان ما را گرفته از خود دور کنیم.

ارمنستان حاکم لایق ندارد 
این نماینده پارلمان ارمنستان با اشاره به نقش‌آفرینی متناقض و منافقانه آمریکا و اروپا در رابطه با ایروان می‌گوید: تویوو کلار، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی توییت کرده و به‌جای استپاناکرت از نام دیگری استفاده می‌کند و دلیل آن این است که ارمنستان امروز صاحب ندارد.

وی تصریح کرد: آن‌ها عجله دارند پیمان به‌اصطلاح صلح را منعقد کنند، زیرا بسیار خوب می‌فهمند نمی‌توانند مادام‌العمر پاشینیان را در قدرت نگه دارند و دیگر امکان اینکه شخصی مانند پاشینیان را پیدا کنند نیز بسیار کم است. غربی‌ها در طول۳۰ سال که ارمنستان به‌صورت شفاف با جهان در رابطه و تعامل بود از یک طرف دست دوستی دراز می‌کردند و از سوی دیگر در جست‌وجوی فردی بودند که مقاصدشان را پیاده کند.

این فعال سیاسی ارمنستان با بیان اینکه منطقه ما امروز با زورگویی ترکیه و جمهوری آذربایجان مواجه است که حتی در مورد مقاصدشان پنهان کاری نمی‌کنند، عنوان کرد: رفتار و کردار آن‌ها نشان می‌دهد حاضرند به هر نحوی حتی با زیر پا گذاشتن تمامی موازین حقوق بین‌الملل به مقاصد خود برسند. این در حالی است که متأسفانه در دنیای امروز، مجامع قانونی و حقوقی بین‌المللی هیچ کارایی‌ای نداشته و آنکارا و باکو با درک این موضوع سعی دارند بیشترین‌ها را به نفع خود برداشت کنند. از این رو ایجاد یک اتحاد نظامی سیاسی منطقه‌ای میان تهران و ایروان برای حفظ حقوق بحق دو ملت به‌منظور مقابله با توطئه‌های پیچیده لازم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسوی ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    دقیقاٌ درست می گویند ارمنستان حاکم لایق ندرد و همین باعث شده منطقه به این روز و تهدیدات برای همسایگان شود . من فکر می کنم اصلا لازم نیست علی اف برود اتفاقاٌ پاشینیان و تیمش باید از تمامی سمت ها کنده شوند این کشور افراد بسیار لایقی دارد که می توانند بر کشور و منطقه صلح و آرامش بیاورند و او مردم را با شعارهای پوپولیستی و عوام گرایانه فریب داد.
    • شاهین ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      اتفاقاا این قره باغ هست که با جمعیتی ۵۰ هزار نفر مانع پیش رفت ارمنستان سه میلیونی در این سی سال شده.پاشینیان خوب میداند و سیاستمداران تندرو ارمنی هم باید بدانند که قره باغ را به ارمنستان نخواهند داد.پس با تمکین کردن از قوانین بین المللی ارمنستان میتواند خود را از زیر نفوذ روسیه خارج و با برقراری روابط حسنه با همسایگان به پیشرفت و شکوفایی رسیده و مردم ارمنستان هم که در فقر مطلق هستن نجات پیدا کنن.حتی خود مردم ارمنی قره باغ.به امید صلح ابدی در این منطقه
  • ایرج ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    اتفاقا ارمنستان صاحب دارد پیشینیان خیلی زرنگتر از این حرفهاست و رفیقی مثل پوتین دارد.خوب می دانست اگر ادامه دهد کشت و کشتار شدیدی رخ خواهد داد از هردو طرف متحمل است .پس چون می دانست رهبر فرزانه ما آیت الله خامنه ای فرمودند قره باغ خاک اسلام است پس ارامنه بزور خاک را گرفتند پس بزور هم پس خواهند داد.یعنی این پایان کشوری بنام ارمنستان . ماخودمان را بزور از ایروان بیرون کردند به امید برگشت به ایروان وخواندن نماز در مسجد گوی مسجد دلمان می تپد.
    • ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      بله ارمنستان تمام نشانه های اسلام رادر ایراوان از بین برده حالا باحیله خودش را به ایران می چسباند
  • تبریز ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    این خانم ارمنی که نماینده مجلس هم است یعنی نمی داند که طبق چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و طبق مرزهای شناخته شده از سوی جوامع جهانی از جمله کشورمان ایران قره باغ جزو لاینفک آذربایجان است.وجود پنجاه،شصت هزار نفر اقلیت ارمنی در قره باغ که اندازه شهرستان مراغه هم نیست،دلیل نمی شود که ارامنه ادعای استقلال و یا الحاق به ارمنستان کنند.اگر این جریانات در منطقه باب شود و یا از سوی کشور چند قومیتی مثل ایران حمایت و یا حتی با بیطرفی روبرو گردد ،بیشتر از همه خود ایران زیان خواهد دید.
  • محمد ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    واقعا متاسفم برا کسی که این‌ها را نوشته...
  • مسعود ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    اتفاقا پاشینیان خوب می‌داند که برای پایان دادن به درگیری ها و خارج ساختن ارمنستان از چنگال روسیه و پایان دادن به محاصره ارمنستان و گشایش مرزها و پیشرفت و آبادانی کشورش نیاز دارد با همسایه های شرقی و غربی خودش یعنی آذربایجان و ترکیه صلح کند و این امکان ندارد بغیر این که قره باغ را که طبق قوانین بین‌المللی جز خاک آذربایجان هست به رسمیت بشناسد اتفاق پاشینیان آدم باهوش و با جرأت هست البته در این میان حفظ حقوق ارمنیان قره باغ هم مهم است و پاشینیان سعی دارد در این مورد تضمین های لازم را از آذربايجان بگیرید.
  • کریمی - تبریز ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    کشتار مردم اذربایجان را فراموش نکنید . قاجار که هیچی سرش نشد .
  • آیهان ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    قره باغ متعلق به آذربایجان است. ولی باید حقوق بشر ارامنه به طور کامل رعایت شود و ظلمی در حق کسی نشود