معاون وزیر صمت گفت: احیای معادن راکد سرعت گرفته و امسال معادن راکد واجد شرایط طی مزایده به متقاضیان واگذار می‌شود.

تسریع در احیای معادن/ معادن راکد واجد شرایط واگذار می شود

به گزارش قدس آنلاین، رضا محتشمی پور اظهار داشت: در خصوص صدور گواهی فنی و مالی اصلاحاتی انجام شده که طی آن ماشین‌آلات برای اشخاص حقیقی، جزو دارایی محسوب می‌شود که بتواند امتیاز کف را کسب کند.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه اگر شرکتی توان واردات ماشین‌آلات دست دوم را دارد، می‌تواند وارد کند، افزود: یکی دیگر از موضوعات ضروری حوزه معادن، عمر بالای برخی ماشین‌آلات است و برای واردات ماشین‌آلات با عمر کمتر از پنج سال با محدودیت مواجه نیستیم اما برای ماشین‌آلات بین عمر پنج تا ۱۰ سال که محدودیت داریم، باید راهکارهایی پیش‌بینی شود.

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه با اصلاحات انجام شده در دستورالعمل مربوطه، با مجوز برداشت هم می‌توان ماشین‌آلات را وارد کرد، تصریح کرد: طبق تبصره ۴ ماده ۱۴، باید ۶۵ درصد منابع حقوق دولتی به وزارت صمت برگردد و صرف بخش معدن بشود. همچنین بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۴، اگر یک معدن کار در این زمینه اقدامی انجام دهد، شامل ۲۰ درصد تخفیف می‌شود که در دستورالعمل تبصره ۵ به زودی اعلام خواهد شد.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اضافه کرد: طبق تبصره ۶ ماده ۱۴، هزینه‌ها برای زیر ساخت‌های رفاهی استان است نه معدنی و ارتباطی با وزارت صمت ندارد.

وی احیای معادن راکد از سوی سازمان ایمیدرو را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه معادن عنوان کرد و افزود: این مهم در دولت سیزدهم، خصوصاً سال جاری سرعت گرفته و معادن راکد واجد شرایط طی مزایده به متقاضیان واگذار می‌شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه سالانه ۶۲۰ تن انواع محصولات معدنی در کشور تولید می‌شود، یادآور شد: حدود ۲ درصد مواد معدنی تولیدی در کشور صادر می‌شود و عمده آن در کشور فرآوری و به مصرف می‌رسد.

وی تصریح کرد: برخی معادن قدیمی در گذشته بدون دریافت استعلامات زیست‌محیطی فعال شده‌اند و در محدوده منابع‌طبیعی قرار دارند، از همین رو استانداران این اختیار را دارند به این موضوع ورود کرده و اختلافات را رفع کنند.

محتشمی‌پور، کاهش سهمیه ارزی وزارت صمت را از چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این سهمیه افزایش پیدا کند تا بر اساس آن مواد اولیه ضروری و موردنیاز از جمله فرآورده‌های نشور و تایر را بتوان تأمین کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.