مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو بیماری «مالاریا» و «التور وبا»در کشورهای همسایه شایع است.

«مالاریا» و «التور وبا»در کشورهای همسایه شایع است

ناصر امینی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: در حدود ۳۰روز گذشته گروهی از اتباع از مرز سیستان و بلوچستان وارد کشور شدند. در یکی از شهرهای خارج از استان، یک خانم با علائم تب، دل درد و اسهال به مراکز درمانی مراجعه کرد و پس از انجام آزمایش‌ها مشخص شد مبتلا به التور(وبا) است. آزمایش التور دختر این خانم که بدون علامت بود نیز مثبت شد. 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه عنوان کرد: متأسفانه شخص مبتلا فوت کرد و این کاروان در مشهد در یک حسینیه مستقر شدند. با نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمامی افراد کاروان به صورت منظم مورد مراقبت و کنترل قرار گرفتند و با انجام آزمایش‌های مکرر خوشبختانه بیماری به سایر افراد منتقل نشد. اسهال یک واژه کلی است که عوامل باکتریایی و ویروسی مختلف در ایجاد آن نقش دارند. از این میان التور که به وسیله ویروس ویبریوکلرا به وجود می‌آید، به دلیل ایجاد کم‌آبی شدید، بسیار خطرناک است و در صورت درمان نکردن صحیح و به موقع، موجب مرگ بیمار می‌شود. 

وی این بیماری را در کشورهای همسایه شایع دانست و تصریح کرد: ارتباط بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برقرار است و در صورت مشاهده بیماری واگیر در افراد در حال سفر ضمن انجام اقدام‌های بهداشتی و درمانی، بلافاصله موضوع به دانشگاه مقصد اطلاع داده می‌شود تا زمان ورود فرد یا کاروان مورد نظر اقدام‌های پیشگیرانه و بهداشتی صورت پذیرد. به عنوان مثال هر زائری که از کشور عراق به ایران بازمی‌گردد، در پایگاه مراقبت مرزی دانشگاه مربوطه از نظر بیماری‌های واگیر بررسی و در صورت وجود بیماری در فرد، مراتب به دانشگاه مقصد اعلام می‌شود.

پرونده الکترونیک سلامت اتباع، فعال است

امینی خاطرنشان کرد: اتباع ساکن در محدوده دانشگاه مشهد از جمله حاشیه شهر همانند جمعیت ایرانی دارای پرونده سلامت الکترونیک هستند؛ ولی افرادی که مکان اقامت مشخصی ندارند، مرتب در حال رفت‌وآمدند و به مراکز خدمات سلامت نیز مراجعه نمی‌کنند، از نظر انتقال بیماری‌های واگیر خطرناک‌ترند.  به همین دلیل در مرز دوغارون به صورت ۲۴ساعته و شبانه‌روزی تیمی در حال بررسی سلامت مسافران ورودی است و از ورود کسانی که دارای علامت هستند، جلوگیری می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کنترل بیماری کرونا در مرز اشاره کرد و گفت: اقدام‌ها در مرز شامل تب‌سنجی، بررسی کارت واکسن کرونا و در صورت نبود سابقه با داشتن تست کرونای منفی اجازه ورود داده می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گرمای هوا و کمبود آب احتمال شیوع تعدادی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های اسهالی و مسمومیت‌های قابل انتقال از آب و غذا وجود دارد. از این رو رعایت نکات بهداشتی از قبیل استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مورد تأکید است.

امینی ضمن یادآوری شایع شدن بیماری مالاریا در کشور پاکستان عنوان کرد: مالاریا یک بیماری انگلی است که در کشورهای همسایه ما به ویژه پاکستان شایع شده است. وجود این بیماری در مرزهای کشور مورد رصد قرار می‌گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مقایسه آمار شناسایی مالاریای وارده به کشور در دو سال گذشته تأکید کرد: سال پیش هشت مورد و امسال ۲۱مورد مالاریای مثبت با علائم تب و لرز در استان شناسایی شد و مبتلایان تحت درمان قرار گرفتند. تمامی این افراد سابقه مسافرت به استان‌های مرزی درگیر بیماری را داشته‌اند.  

وی به وجود پشه مالاریا در مشهد اشاره کرد و گفت: نمونه‌گیری‌ها در همه‌جا انجام می‌شود و این پشه‌ها در مشهد هم وجود دارند؛ اما خوشبختانه انتقال محلی بیماری مالاریا را در استان نداریم. انتقال محلی به این معنی است که یک فرد ساکن مشهد از طریق گزش پشه‌ای که با گزش فرد بیمار به انگل آلوده شده، به بیماری مالاریا مبتلا شود.  

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا بیماری مالاریا کشندگی دارد یا خیر، توضیح داد: انگل مالاریا شکل‌های مختلفی دارد که یک نوع آن خطرناک‌تر است و در کودکان و افراد فاقد ایمنی می‌تواند بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کشندگی داشته باشد. توصیه ما مراقبت افراد از خود و پرهیز از سفر به مناطق آلوده است.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.