وزیر راه و شهرسازی با تایید نبود توازن میان حجم آزادراه‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای شرق و غرب کشور، گفت: تمرکز بر توسعه و تکمیل کریدورهای شرق و شمال به جنوب شرق کشور باز گشته و دولت بر توسعه ریلی و جاده‌ای در شرق کشور تمرکز پیدا کرده است.

 تکمیل و توسعه کریدورهای شرق کشور به اولویت دولت بازگشته/ آزادراه حرم تا حرم با کمبود منابع روبروست

قدس آنلاین: مهرداد بذرپاش امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص عدم توازن و ناترازی میان حجم ازادراه‌ها و زیرساختهای شرق کشور با مناطق غربی و شمالی و آخرین وضعیت پروژه آزدراه حرم تا حرم که با عقب ماندگی و تامین نشدن اعتبارات در سالهای اخیر روبرو بودده، گفت: این بی توازنی را قبول داریم و یکی از تاکیدات ما تکمیل کریدور شرقی کشور و شمال جنوب در شرق کشور است که از چابهار آغاز می‌شود و زاهدان که الان قطعه خاش به زاهدان به بهره‌برداری رسیده است؛ منتها ۴۵۰ کیلیومتر از چابهار به خاش باقی مانده و از زاهدان تا یونسی هست. در آنجا هم ۱۰ پیمانکار تعیین شدند و مناقصه برگزار و ابلاغ شده در قطعه پایین حدودا ۶۰ درصد پیشرفت داشتیم از چابهار که ان‌شاالله همه تلاشمان را می‌کنیم تا پایان دولت این کریدور شمال به جنوب که شاید یکی از راهبردی‌ترین کریدورهای منطقه در شرق کشور ما باشد به بهره‌برداری برسد. این کریدور اقتصاد شرق کشور را حتما تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل شبکه ریلی در شرق کشور دو خطه کردن مسیر بافق - یونسی ظرفیت حمل را تا دو برابر افزایش می‌دهد، گفت این پروژه اولویت ماست که در قالب سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق می‌افتد و برای آن نیز یک شریک خارجی پیدا کردیم و حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد که ظرفیت بار را به دو برابر افزایش می‌دهد. پروژه بسیار لازمی است. این هم مصوب شد و کارهایش دارد انجام می‌شود و در حال آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

وی افزود: در حوزه جاده‌ای پروژه حرم تا حرم را با هم جدیت پیگیری می‌کنیم اما قدری محدودیت منابع مالی داریم زیرا بالاخره هزینه احداث یک کیلیومتر آزادراه کار سختی است.

بذرپاش افزود: با این حال تجهیز منابع را از راه‌های مختلف داریم انجام می‌دهیم منتها تاکید ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است که بخشی از آنها در غرب کشور است؛ مثل راه آهن همدان به سنندج که من اشاره نکردم، انقدر زیاد است تعداد پروژه‌ها که هر ماه به فضل خدا یک پروژه بزرگ برای حوزه حمل و نقل داریم.

در صدور مجوز فرودگاه هم اولویت با شرق کشور است

وی گفت: در حال حاضر تمرکز زیادی به شرق شده است اقلیم این ناحیه خاص است. بسیاری از کویرها را در این حوزه داریم. منتها توسعه ریلی و جاده‌ای در شرق کشور تمرکز پیدا کرده است. حتی در حوزه مجوز فرودگاه هم تاکید و اولویت ما بر شرق کشور است.

تصویب موافقتنامه جامع بین ایران و سوریه در هیات دولت خبر داد، خاطرنشان کرد: این موافقتنامه که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ارائه شده بود، چندسالی معطل مانده بود که در نهایت تصویب و به مجلس ارسال شد. همچنین مقرر شد هیات اقتصادی سوریه با هدف پیگیری مصوبات سفر رییس‌جمهور کشورمان به دمشق به تهران بیاید.

وی با اشاره به سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به آستارا و برگزاری جلساتی برای پیگیری طرح های حمل و نقلی بین دو کشور گفت: یکی از تصمیمات مربوط به اتمام ساخت پل آستاراچای، ظرف ۴ ماه آینده بود تا پایانه جدید مرزی با جمهوری آذربایجان راه اندازی شو.

بذرپاش راه اندازی سد و نیروگاه مهرآفرین را یکی دیگر از توافق های تهران و باکو عنوان کرد و افزود: کمیسیون مشترک همکاری دو کشور رونق گرفته و به زودی توافقات را عملی می کند.

وی گفت: هفته گذشته با حضور رییس جمهور مسیر پاتاوه به دهدشت با طول ۱۳۶ کیلومتر که ۸۶ درصد آن کوهستانی است و مسیر صعب العبور بود و بندر امام را به مرکز کشور متصل می کرد، افتتاح شد؛ این مسیر ظرفیت اقتصادی خوبی برای منطقه جنوب غرب کشور رقم می زند این پروژه از مصوبات سفر رهبر انقلاب به این استان بود.

وی یادآور شد: روز گذشته - سوم مرداد - به همراه معاون اول رییس جمهور به بازدید قطعه ۲ آزادراه تهران شمال رفتیم؛ مسیر برگشت آن تا دهه فجر سال آینده افتتاح می شود، تکمیل این مسیر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و همچنین قرار شد ساخت قطعه سوم این آزادراه هم آغاز شود و از همین کارگاه قطعه دوم، آماده سازی کارگاه قطعه سوم را هم فعال می کنیم؛ این مسیر یا تونل نیاز دارد یا پل که ۸۵ درصد مسیر است و زمان و هزینه ساخت را افزایش می دهد.

بذرپاش ادامه داد: پروژه آزادراه اصفهان - شیراز به طول ۲۳۰ کیلومتر در ایام ماه ربیع الاول امسال (اوایل مهر ماه ) به بهره برداری می رسد که افتتاح آن ۱۳۰ میلیون لیتر در سال صرفه جویی مصرف سوخت در پی دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین آزادراه رودبار - منجیل به طول ۸ کیلومتر از دیگر طرح هایی است که تا آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد و گره ترافیکی سنگین آزادراه قزوین - رشت را باز می کند.

وی از راه آهن رشت به کاسپین به عنوان طرح مهم دیگر حوزه حمل و نقل یاد کرد و گفت:‌ با روسها برای ساخت خط آهن رشت - آستارا توافق کرده ایم ولی ساخت مسیر موازی آن که رشت به کاسپین است تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

واگذاری ۲۵۰ هزار زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت

بذرپاش به تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقی مانده از دولت های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ها تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد که از جمله می‌توان به افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن مهر و ۲۸۰۰ واحد در پرند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار قطعه زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت تقدیم شده است، گفت: امسال هدف گذاری کرده بودیم که ۴۰۰ هزار قطعه زمین در راستای این قانون بدهیم که تاکنون ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار شده است.

بازار مسکن رها شده بود

وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: پیگیری جدی مالیات خانه های خالی و ساماندهی مشاوران املاک و نیز مقابله با احتکار زمین در این ماه‌های اخیر انجام شد که به کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها منجر شده است افزایش مسکن در سال های گذشته هیچ دلیل نداشته جز سوداگری.

بذرپاش تاکید کرد: مسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور بود اما با وجود آنکه وظیفه وزارت راه نبود اما عزم جدی کردیم که نتیجه گرفتیم، بیش از ۲ هزار مشاور املاک متخلف یا غیر مجاز پلمب شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: پیگیری جدی مالیات خانه های خالی و ساماندهی مشاوران املاک و نیز مقابله با احتکار زمین در این ماه‌های اخیر انجام شد که به کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها منجر شده است افزایش مسکن در سال های گذشته هیچ دلیل نداشته جز سوداگری.

بذرپاش تاکید کرد: مسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور بود اما با وجود آنکه وظیفه وزارت راه نبود اما عزم جدی کردیم که نتیجه گرفتیم، بیش از ۲ هزار مشاور املاک متخلف یا غیر مجاز پلمب شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.