حالا راحت روی تخت دراز کشیده، نفسی آرام می‌کشد وانگار دینش را ادا کرده است و به این می‌اندیشد که روزگاری در کربلا خون‌هایی ریخته شد تا دین پیامبر باقی بماند، اما حالا ۱۴۰۰ سال بعد خون‌هایی اهدا می‌شود تا جان‌هایی شفا یابند و کمتر درد بکشند.

نذرخون، نذر سلامتی، ایثاری در تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش قدس آنلاین از زمانی که جوانی برومند بود، خون اهدا می کرد و حالا سال ها از اهدای خون او گذشته است و کم کم درآستانه بازنشستگی برای اهدای خون قرار می گیرد، اما او در سال حداقل چهار بار خون اهدا می کند حتما دو بار از آن در مناسبت های شب های قدر و یا تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب طرحی و پویشی به نام نذرخون، خون اهدا می کند.

او که می خواهد نامی از وی برده نشود چون اعتقاد دارد برای رضای خدا و سلامتی هموطنانش این کار را انجام می دهد، هرساله برنامه ریزی می کند دراین ایام حتما خون اهدا کند، می گوید خون اهدا کردن در این مناسب ها خیلی لذت بخش است و بعد از اهدای خون احساس سبکی می کند.

این پدر که مشوق و مروج خانواده و بستگانش برای اهدای خون است و می گوید تا کنون افراد زیادی را به اهدای خون دعوت کرده است، تاکید می کند اهدای خون را یک وظیفه اجتماعی خود می داند و از اینکه با اهدای قطرات خون خود زندگی در رگ های یک بیمار جاری می کند احساس بسیار خوبی دارد که با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

وی یادآوری می کند وقتی لباس عزای حسین را بر تن دارم و برای اهدای خون از منزل خارج می شوم حال خیلی خوشی دارم و بی نهایت احساس رضایت می کنم.

وی به همه هموطنان که شرایط و توان اهدای خون را دارند دعوت به اهدای خون می کند تا جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن را نجات دهند.

این روزها در ایام ماه محرم و درآستانه تاسوعا و عاشورای حسینی خیلی ها به این می اندیشند، اگر در کربلا بودند چه می کردند و چگونه از دین جد امام حسین (ع) دفاع می کردند، قطعا به مانند ۷۲تن از شهدای کربلا جان و خون خود را فدای راه و رسم سید الشهدا می کردند.

اما حالا در روزگار کنونی انسان هایی هستند که به نوعی دیگر خون خود را هدیه می دهند تا انسانی نجات یابد و زنده بماند، چرا که اعتقاد دارند نجات جان یک انسان نجات جان انسان های دیگر است.

نذر اهدای خون یک تصمیم آگاهانه برای نجات جان بیماران نیازمند به خون است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :سازمان انتقال خون با کنار گذاشتن موضوع اهدای خون هیجانی، اهدا کنندگان را تشویق به اهدای مستمر و تدریجی خون می کند، چرا که نیاز به خون همیشگی است.

بشیرحاجی بیگی افزود: استقبال برای اهدای خون در مناسبت هایی مانند شب های قدر چهار تا پنج برابر ایام دیگر است، بنابر این به دنبال استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی آحاد مردم نوعدوست برای اهدای خون هستیم.

بیماران همیشه نیازمند به خون هستند

وی با بیان اینکه مردم نوعدوست، علاقه و رغبت بسیاری برای اهدای خون در مناسبت های دیگری مانند محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا دارند، گفت: اما باید توجه داشت نیاز به خون، مختص به زمان خاصی نیست و بیماران همیشه نیازمند به خون هستند و با توجه به اینکه برخی از فرآورده های خونی، عمری کوتاه دارند، پس باید مردم را به سوی اهدای خون آگاهانه و مسوولانه هدایت کرد.

استقبال برای اهدای خون در مناسبت هایی مانند شب های قدر چهار تا پنج برابر ایام دیگر است، بنابر این به دنبال استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی آحاد مردم نوعدوست برای اهدای خون هستیمسخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید براینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و برخی بیماران مصرف کنندگان دائمی خون هستند، گفت: تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیازمند مشارکت مستمر مردم است.

حاجی بیگی با بیان اینکه تمامی تجهیزات و وسایل مورد استفاده در فرآیند اهدای خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور یک بار مصرف و استریل هستند و تمام دستورالعمل های بهداشتی هنگام اهدای خون از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می شود، گفت: مطالعات اخیر نشان داده است که اهداکنندگان خون از سالم ترین افراد جامعه هستند و خود مراقبتی را به نحو احسن در جامعه رعایت می کنند.

وی در مورد شرایط عمومی اهدای خون گفت: همراه داشتن کارت ملی الزامی است، وزن باید بالای ۵۰ کیلو گرم باشد، سن اهدای خون در کشور ۱۸ تا ۶۰ سال است ولی اهداکنندگان مستمر خون تا ۶۵ سالگی قادر به اهدای خون هستند، آقایان در سال چهار بار و خانم ها سه بار می توانند خون اهدا کنند و در پایان اعلام می کنم که در حال حاضر به تمامی گروه های خونی برای اهدای خون نیازمندیم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.

پویش «نذر خون» از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر

وی درباره پویش نذر خون و حضور تیم‌های سیار اهدای خون در هیئت‌های مذهبی گفت: سازمان انتقال خون همه ساله، پویش «نذر خون» را از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر در سراسر کشور اجرایی می‌کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: نذر خون تقریبا یک دهه است که به عنوان یک نذر انسان دوستانه و نجات بخش در این ایام خاص مورد توجه مردم کشورمان قرار گرفته و همه ساله در این ایام شاهد افزایش آمار اهدای خون هستیم.

حاجی بیگی شعار پویش نذر خون امسال را «اهدای خون؛ فرهنگ حسینی و نذر عاشقان» عنوان کرد و افزود: امیدواریم با حضور مردم در مراکز انتقال خون سراسر کشور شاهد صحنه‌های ایثار و نوع دوستی و انسجام ملی باشیم.


وی در توصیه به هموطنانی که قصد اهدای خون دارند گفت: هموطنان اهدای خون را به روزهای خاص مانند تاسوعا و عاشورای حسینی موکول نکنند چراکه اهدای خون باید روزانه و مستمر باشد و یک نیاز همیشگی و روزانه است.

بیماران نیازمند به خون را در روزهای گرم تابستان فراموش نکنید

مدیرکل انتقال خون استان تهران از راه اندازی پویش نذر خون خبر داد و از مردم پایتخت خواست تا بیماران نیازمند به خون را در روزهای گرم تابستان فراموش نکنند.

سید منتظر شُبَّر درباره وضعیت ذخایر خونی استان تهران گفت: در حال حاضر وضعیت مناسب است اما با گرم شدن هوا طبیعتا مردم تمایل کمتری به خروج از منزل و یا محل کار دارند و اهدای خون را کمتر مهم تلقی می‌کنند؛ اما، از مردم می‌خواهیم حتما این کار خداپسندانه را در اولویت‌های خود قرار دهند.

وی افزود: هرچند که به علت طولانی بودن عمر خون‌های اهدایی، اکنون ذخایر خوبی داریم و حداقل تا دو هفته مشکلی نخواهیم داشت اما با گرم شدن هوا شاهد کاهش روند اهدای خون هستیم و این نگران کننده است. از سوی دیگر با توجه به قرارگیری در فصل تابستان برخی از مردم هم به سفر می‌روند و طبیعتا عمل اهدای خون از اولویت‌هایشان خارج می‌شود.

در حال حاضر وضعیت مناسب است اما با گرم شدن هوا طبیعتا مردم تمایل کمتری به خروج از منزل و یا محل کار دارند و اهدای خون را کمتر مهم تلقی می‌کنند؛ اما، از مردم می‌خواهیم حتما این کار خداپسندانه را در اولویت‌های خود قرار دهندشُبّر با اشاره به روزهای محرم و افزایش استقبال مردم برای اهدای خون، تصریح کرد: عزاداران حسینی حتی در قالب هیئت‌های عزاداری برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و در ماه محرم، پویش "نذر خون" را داریم و فرهنگسازی این کار صورت گرفته تا افراد با اهدای خون باعث نجات جان بیماران شوند.

وی افزود: در ماه محرم به ویژه دو روز تاسوعا و عاشورا، شیفت‌های کاری خود را افزایش می‌دهیم تا بتوانیم پاسخگوی مراجعات زیاد مردم عزیز باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در خصوص وضعیت اهدای پلاکت، گفت: برخلاف خون که عمر نگهداری آن یک ماهه است، طول عمر پلاکت تنها سه روز است و نیاز به آن روزانه است و برای همین از مردم خواهش می‌کنیم برای اهدای خون مراجعه کنند تا بتوانیم پلاکت را از خون آنها فرآوری کنیم تا در اختیار بیمارانی همچون سرطانی ها که دچار افت شدید پلاکت خون می‌شوند قرار دهیم تا جان‌شان حفظ شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.