دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این روزها گرم، الزام نباید تشنه شویم تا آب بنوشیم در طول روز به صورت مستمر جرعه جرعه آب بنوشیم و در ساعت گرم فعالیتی مستقیم زیر تابش مستقیم نور خورشید نداشته باشیم.

این روزها برای فرار از گرمازدگی چه بنوشیم؟

به گزارش قدس آنلاین از کرمانشاه، گرمای طاقت‌فرسای تابستان این روزها به اوج خود رسیده است؛ هواشناسی کرمانشاه، حداکثر دمای هوا را برای؛ پنجشنبه، جمعه و شنبه پیش‌بینی کرده به طوریکه طی روزهای گرم ذکر شده دمای شهری کرمانشاه به ۴۱ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد و نواحی گرمسیر «خسروی و قصرشیرین» نیز به ۴۶ تا ۴۷ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

به پیشنهاد وزارت بهداشت؛ همزمان با افزایش دما و گرمای هوا هیأت دولت امروز و فردا را در سرتاسر کشور تعطیل کرده است.

وزارت بهداشت همچنین به مردم توصیه کرده؛ در روزهای گرم پیش‌رو از قرار گرفتن در فضای باز و هوای گرم خودداری کنند و در صورت ضرورت خروج از منزل تا حد امکان از ساعت ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج نشوند.

گرمازدگی یکی از بیماری‌های شایع فصل داغ تابستان است، حسین بیگلری، دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این رابطه، اظهار کرد: این تعطیلی برای پیشگیری از گرمازدگی است، چون گرمازدگی یک اسم ساده نیست و می‌تواند برای سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی و دیابت، فشارخون بالا بسیار خطرناک‌تر باشد.

وی ادامه داد: گرمازدگی می‌تواند در اثر فعالیت در ساعت گرم روز و یا قرار گرفتن در محیط گرم بدون تهویه و یا افرادی از جمله سالمندان که کمتر میل به نوشیدن آب دارند، اتفاق بیفتد.

*گروه‌های حساس بیشترین آسیب را از گرمازدگی می‌بینند

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سردرد، تهوع، سرگیجه، بی‌قراری، کاهش سطح هوشیاری، عدم تعادل را از جمله علائم گرمازدگی معرفی کرد و ادامه داد: گرمازدگی در کودکان، زنان و سالمندان مخاطرات بیشتری داشته باشد، چون ممکن است نوع حالت‌ها و علائمی که ایجاد می‌کند با هم متفاوت باشد.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سنین سالمندی به دلیل اینکه حس تشنگی ضعیف می‌شود، فرد دیر متوجه گرمازدگی می‌شود و به دنبال قرار گرفتن در فضای گرم، تحرک در ساعات گرم و نوشیدن کم با علائم کاهش سطح هوشیاری، ضعف، بی‌حالی و سرگیجه خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: نوع گرمازدگی در کودکان با سالمندان ممکن است متفاوت باشد، اول به صورت تعریق زیاد، بی‌قراری و بعد با افت علمکرد و مختل شده فعالیت‌ها خود را نشان می‌دهد.

بیگلری با بیان اینکه گرمازدگی در زنان باردار بسیار مهم‌تر است، گفت: به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر هستند.

*برای جلوگیری از گرمازدگی رعایت نکاتی ضروری است

وی افزود: نباید اجازه دهیم به مرحله گرمازدگی برسیم، الزام نباید تشنه شویم تا آب بنوشیم در طول روز به صورت مستمر جرعه جرعه آب بنوشیم و در ساعت گرم فعالیتی مستقیم زیر تابش مستقیم نور خورشید نداشته باشیم.

*رفتارهایی که با فرد گرمازاده باید داشت

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: اگر هم فردی گرمازده شده بلافاصله به فرد رسیدگی شود و اولین اقدام چه در پیشگیری چه در درمان، نوشیدن آب به صورت جرعه جرعه است و لباس‌هایش را از حالت تنگ خارج کنیم، فرد را به فضایی خنک که دارای تهویه است منتقل کنیم و آهسته آهسته با یک دستمال خنک دمای بدن فرد را کاهش دهیم.

وی در خصوص نوشیدن شربت در هوای گرم، گفت: شربت‌ها به شرطی که مقدار قند کم و پایین داشته باشند توصیه می‌شود چون مواد قندی تعادل بدن را به هم‌می‌ریزند؛ هر چقدر میزان قند و یا شکر شربت بالا باشد باعث بدتر شدن حال افراد می‌شود، بنابراین با مقدار کم قند می‌توان از درمان‌های سنتی و طب ایرانی در استفاده از خاک‌شیر، آبلیمو تازه، به لیمو، سکنجبین، تخم شربتی، زرشک برای پایین آوردن دمای بدن به صورت تازه و جرعه‌ جرعه استفاده کرد.

بیگلری توصیه کرد این روزهای گرم بهتر است تغییر ذائقه دهیم و از چای لب دوز استفاده نکنیم و تصریح کرد: چای در تابستان باید به شکل ولم یا خنک مصرف کرد، اگر چای داغ استفاده کنیم می‌تواند سبب بالا رفتن دمای و گرمای بدن و همچنین عرق کردن بیشتر شود. 

وی اظهار کرد: افراد به دنبال فعالیت و گرمازدگی نباید آب یخی نوشید، چون علاوه بر اینکه تعادل تنظیم دمای بدن به هم ریخته می‌شود به طور ناگهانی دمای بدن تغییر می‌کند و فرد با شوک روبرو شود که امکان دارد سبب گلودرد و شعله‌ور شدن سینوزیت در فرد شود. 

بیگلری گفت: در گرما بر اثر عرق کردن قسمت زیادی از مایعات و رطوبت بدن تبخیر می‌شود و فرد دچار خشکی مخاط؛ دهان و چشم‌ها خشک می‌شوند که بهتر است آب به صورت جرعه جرعه و مستمر استفاده شود. 

*بی‌توجهی به گرمازدگی می‌تواند فرد را به سمت مرگ بکشاند

وی در پاسخ به این سوال که گرمازدگی در چه مرحله‌ای منجر به مرگ می‌شود، گفت: وقتی بدن در مواجه با گرما، دمای بدنش بالا رفت و جزء گروه‌های آسیب‌پذیر هم بود و علاوه بر آن دچار خشکی مخاطات،خستگی، ضعف، بی‌حالی، افت فشار خون و کاهش سطح هوشیاری شد و با روش‌های کنترلی مانند منتقل کردن فرد به مکانی خنک، نوشیدن جرعه جرعه آب خنک و پایین ـوردن تدریجی دمای بدن پاسخ نداد، سریعا با تماس با اورژانس، فوریت‌های پزشکی را در جریان گذشته تا بر بالین بیمار حاضر شوند.

بیگلری در تفاوت علائم گرمازدگی و مسمومیت، تصریح کرد: علائم گرمازدگی و مسمومیت در طول تابستان خیلی نزدیک هم است، اما معمولا در مسمومیت‌ها به ویژه غذایی علائم اسهال و استفراغ بارزتر است و در گرمازدگی هم معمولا علائم خستگی، احساس بی‌حالی ضعف و بالا رفتن دمای بدن همراه با خشک شدن مخاطات شایع است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.