حسن موحدیان، برای سومین سال متوالی به عنوان رییس شورای شهر مشهد ابقا شد. 

انتخاب پرحاشیه هیات رییسه شورای شهر در دقیقه ۹۰!/ رییس، رییس ماند

 به گزارش قدس خراسان، هشتاد و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد صبح شنبه ۱۴ مرداد ماه درحالی برگزار شد که دستورکار دوم آن، انتخاب رئیس و هیات رئیسه برای سال سوم فعالیت بود. 

موسی الرضا حاجی بگلو خواهان یک رای گیری واحد برای انتخاب همه اعضای هیات رییسه همانند دو سال گذشته شد که با مخالفت قاطع  موحدیان، رییس شورای شهر مواجه شد. 

ذکر این نکته ضروری است که بر اساس ماده ۳ قانون شوراها که در سال ۹۶ ابلاغ شده فعالیت شوراها روز ۱۴ مرداد اعلام شده است، از طرفی بر اساس ماده ۱۸ آیین نامه داخلی شوراها که به تصویب هیاتن وزیران رسیده، مدت زمان فعالیت هیات رییسه یک سال تعیین شده و باید مستند به ماده سه قانون شوراها، یک هفته قبل از ۱۴ مرداد هر سال، انتخابات هیات رییسه برای سال کاری جدید برگزار شود؛ بنابراین شورای شهر مشهد امروز در دقیقه ۹۰ انتخابات را برگزار کرد. 

با وجود مستندات قانونی مذکور، پیشنهاد خارج کردن انتخابات هیات رییسه شورا از سوی ۸ نفر از اعضا مطرح شد که البته در بین ۷ عضو دیگر که این پیشنهاد را امضا نکرده بودند مخالفانی داشت اما در نهایت نهایت با ۷ رای موافق، ۷ رای مخالف و یک رای ممتنع رای نیاورد. 

رییس، رییس ماند 

علیزاده، موحدیان و ناصحی کاندیدای ریاست شورا شدند اما ناصحی خیلی زود انصراف داد و پس از رای‌گیری، حسن موحدیان با ۸ رای برای سال سوم فعالیت شورای ششم، در سمت رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ابقاء و ایمان فرهمندی با کسب اکثریت به عنوان نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس انتخاب شد. 

البته نکته قابل تامل در این انتصابها، انتصاب با آرای پایین بود، به عنوان مثال حسن موحدیان که سال گذشته با ۱۵ رای به ریاست شورا منصوب شده بود در این انتخابات تنها با ۸ رای توانست به این کرسی تکیه کند؛ این موضوع شاید واضح ترین نتیجه افزایش اختلافها و شکاف بین اعضا در یک سال گذشته باشد.

در ادامه طی رای گیری های مجزا، سید ابراهیم علیزاده و موسی الرضا حاجی بگلو به ترتیب در  سمت خزانه دار و سخنگوی شورای شهر مشهد ابقا شدند.
 
 همچنین براساس آراء اخذ شده، فاطمه سلیمی، به عنوان «منشی اول» ابقا شد و حسن کریمدادی که تنها نامزد برای منشی دوم بود، به این سمت دست یافت.  

پس از این اعضای هیات رییسه متن سوگند را قرائت کردند. 
 
سومین دستور کار هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد اما انتخاب اعضای کمیسیون‌ها بود. 
 

بر این اساس خلیل موحدی‌محصل، حمید رضا محروقی، مجید دبیریان، مجید نژادحسین و موسی الرضا حاجی بکلو بعنوان اعضای کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، فاطمه سلیمی، خلیل موحدی محصل، حمید رضا محروقی، ابراهیم علیزاده و مهدی ناصحی به عنوان اعضای  کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی؛ حسن کریمدادی، ایمان فرهمندی،مجید نژادحسین،حسن موحدیان، حمیدرضا محروقی  اعضای کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست؛ محمید ضمیری، حسن کریمدادی، مجید نژاد حسین، حمید رضا محروقی، ایمان فرهمندی اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی؛ مجید نژاد حسین، ایمان فرهمندی، حسن کریمدادی، حسن موحدیان و سید ابراهیم علیزاده اعضای کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک انتخاب شدند.

همچنین خلیل موحدی محصل، حمید رضا محروقی، حسن منصوریان، مهدی ناصحی، موسی‌الرضا حاجی بگلو به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه، موسی الرضا حاجی بگلو، ابراهیم علیزاده، مجید طهوریان عسکری اعضای  کمیسیون ویژه توسعه و به‌سازی توس، فاطمه سلیمی، مجید طهوریان عسکری، حمید ضمیری، ابراهیم علیزاده و مجید نژاد حسین اعضای کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر، حسین علوی مقدم، مجید نژاد حسین و موسی الرضا حاجی بگلو اعضای کمیسیون ورزش و جوانان، موسی‌الرضا حاجی بگلو، مجید دبیریان، ابراهیم علیزاده اعضای کمیسیون حقوقی و نظارت، حسن کریمدادی، ابراهیم علیزاده، حسن موحدیان اعضای کمیسیون ایثارگران و فاطمه سلیمی، حمید ضمیری و حسن موحدیان بعنوان اعضای کمیسیون بانوان و خانواده انتخاب شدند.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز درنطقی گفت: اختلاف نظر بین اعضای شورای شهر وجود دارد، ولی این اختلاف دیدگاه هیچگاه موجب خدشه‌دار شدن اتحاد و وحدت اعضای شورا نمی‌شود. 
 
موسی الرضا حاجی بگلو با اشاره به انتخابات هیات رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر، گفت: اختلاف نظر، رایزنی، گفتگو یا لابی بین اعضای شورای شهر در این خصوص، امری طبیعی است تا اکثریت مدنظر آن‌ها به عضویت هیات رئیسه درآیند.

وی با اذعان بر اختلاف نظر بین اعضای شورای شهر، تاکید کرد: این اختلاف دیدگاه هیچگاه موجب خدشه‌دار شدن اتحاد و وحدت اعضای شورا نمی‌شود و داخلی است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: اعضای هیات رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی امروز مشخص شدند و آنچه مسلم بوده این است که بعد از این باید با وفاق و همدلی کار را پیش ببریم.
 
حاجی‌بگلو به لغو جلسه قبل شورای شهر به دلیل حضور نیافتن اعضا اشاره و عنوان کرد: برخی افراد از واژه «آبستراکسیون» به غلط استفاده کردند؛ این واژه معنای خاص خود را دارد و هفته گذشته برخی از اعضای شورای شهر در مرخصی بودند که درخواست آن را نیز چندروز قبل داده بودند.
 
وی افزود: برخلاف اینکه گفته شد فشارهای بیرونی بر انتخابات هیات رییسه وجود دارد اما در ارتباطی که با این مجموعه‌ها داشتیم، تاکید کردند که از تصمیم شورای شهر حمایت می‌کنند و هیچ دخالتی در این امر نداشتند، البته یک کارشناس از یک دستگاهی این کار را انجام داد و با تماس های مکرر که قبل از این جلسه هم ادامه داشت سعی کرد بر انتخابات اثر بگذارد که اگر به این کار ادامه دهد، هم در جلسه بعد نامش را میگویم و هم او را به دستگاه قضایی معرفی میکنم. 

تلاش برای وحدت حداکثری 

مجید طهوریان عسکری، عضو دیگر شورا نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: امروز همه مردم شاهد بودند جمعی از همکاران ما تمایل نداشتند از حداکثر ظرفیت همکاران دیگر برخلاف اینکه از مردم مشهد رای گرفتند در یک دوره یک ساله استفاده شود. حتما برای خودشان حجت شرعی دارند که امیدوارم این حجت شرعی را در محضر حضرت رضا (ع) پاسخگو باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: این چند روز تلاش‌های مختلفی شد و حتی من هم تلاش کردم تا وحدت بین اعضا به حداکثر ممکن برسد. امیدوارم این حجم کاری که دوستان قبول کردند باعث کم و کاست خدمات در مجموعه شورا نشود. من دو سال در کمیسیون فرهنگی بودم و نقد جدی که به کمیسیون فرهنگی و حوزه فرهنگی شهرداری به صورت ویژه‌تر داشتم، شورای ششم در سال دوم، بودجه کمیسیون فرهنگی را نسبت به سال آخر شورای پنجم، چهار برابر کرد و از ۵۰۰ به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما ناکارآمدی حوزه فرهنگی شهرداری موجب نارضایتی‌هایی شده است. 
 
طهوریان عسکری ادامه داد: جا دارد از همکاران که مصاحبه کرده و بیان می‌کنند سازمان فرهنگی، ستاد انتخاباتی شده است گلایه کنم. با چه حجتی این حرف را می‌زنید؟ همکاران من بعضی وقت‌ها جان دادند. یکی از همکاران من به خاطر فشار کار در حوزه فرهنگی سکته و فوت کرد. در حوزه عمران یک کیلومتر آسفالت می‌کنند دیده می‌شود، اما در حوزه فرهنگی هرچه تلاش می‌کنند دیده نمی‌شود.
 
همچنین در انتهای این جلسه لایحه دو فوریتی با موضوع تسویه بخشی از مطالبات بانک شهر از شهرداری مشهد مورد بررسی قرار گرفت که دو فوریتی آن رای نیاورد و با رای آوردن لایحه یک فوریتی برای بررسی بیشتر به جلسات آینده موکول شد.  
 
محمدی مقدم، معاون شهردار و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد در این جلسه اعلام کرد که بدهی شهرداری به بانک شهر هزار و هفتصد میلیارد تومان است. 
 
تذکر عضو شورا در خصوص انتصاب شهردار منطقه سه مشهد  
 
خلیل موحدی در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد نسبت به انتصابات شهرداری مشهد به شهردار این کلانشهر تذکر داد.

این عضو شورا، مشخصا در خصوص انتصاب شهردار منطقه سه تذکر داد و تصریح کرد که این شخص تجربه مرتبط با این سمت ندارد.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.