اسناد طبقه‌بندی شده افشا شده دولت پاکستان نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه آمریکا، دولت این کشور را در تاریخ هفتم مارس ۲۰۲۲ تشویق کرده تا به دلیل «بی‌طرفی» عمران خان در جنگ اوکراین، از سمت نخست وزیری برکنار کند.

افشای نقش آمریکا در برکناری عمران خان از نخست وزیری

 رسانه اینترنتی اینترسپت در این خصوص با انتشار گزارشی نوشت، در دیداری که بین اسد مجید خان سفیر پاکستان در واشنگتن با ۲ مقام وزارت امور خارجه آمریکا از جمله دونالد لو دستیار وزیر در امور جنوب و آسیای مرکزی برگزار شده، آنها از دولت پاکستان خواسته‌اند تا نخست وزیر سابق این کشور را به دلیل آنچه که بی طرفی در اوکراین خوانده شده، از سمتش برکنار کنند.

این دیدار در طول ۱.۵ سال گذشته در پاکستان موضوع بررسی، جنجال و گمانه‌زنی بین حامیان عمران خان و مخالفان وی بوده است.

براساس گزارش منتشر شده، یک ماه بعد از دیدار سفیر پاکستان با مقامات وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن، عمران خان با رای عدم اعتماد پارلمان از سمت خود برکنار شد. این رای از حمایت نظامیان پرقدرت این کشور هم برخوردار بود.

براساس سند فاش شده، وزارت امور خارجه آمریکا با سیاست هویج و چماق، وعده داده بود که در صورت برکناری عمران خان، روابط دو جانبه گرمتر خواهد شد و در غیر این صورت، واشنگتن برای انزوای اسلام آباد تلاش خواهد کرد.

دعوای سیاسی در این کشور از روز پنجم اوت و زمانی که عمران خان به اتهام فساد مالی به سه سال زندان محکوم و بازداشت شد، افزایش یافته است. عمران خان این اتهام را بی پایه و اساس عنوان کرده است.

براساس این گزارش، حکم صادر شده سیستم قضایی پاکستان علیه عمران خان، حزب تحریک انصاف، به رهبری او را هم از مشارکت در انتخابات پیش رو در این کشور که به نظر می رسد اواخر سال آینده برگزار شود، محروم خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.