رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت حیدریه از آغاز تهیه طرح مطالعاتی مرمت و احیای مجموعه تاریخی زیارتی شیخ حیدر کدکنی (امامزاده عبدالله) خبر داد.

تهیه طرح جامع مرمتی و ساماندهی بقعه تاریخی امامزاده عبدالله (ع) کدکن

به گزارش قدس خراسان، علی محمدی اظهار کرد: این طرح مطالعاتی و مرمتی با مدیریت و مشاوره دکتر مروج و حمایت مالی هیات امنای مجموعه امامزاده عبدالله در حال تهیه می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه افزود: به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه معماری این مجموعه، تهیه و تایید طرح مرمتی بنا توسط شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ضروری می باشد که بعد از تهیه طرح مصوب، جذب و تخصیص اعتبارات استانی و ملی براساس آن صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مهم ترین عملیات مرمتی این مجموعه شامل استحکام بخشی، ایجاد پوشش گنبدی سقف مزار و تثبیت تزئینات می باشد.

محمدی گفت: مجموعه معماری شیخ حیدر کدکنی به‌عنوان یکی از مجموعه‌های معماری شاخص استان خراسان رضوی، مربوط به دوران سلجوقی، ایلخانی و تیموری است، این مجموعه شامل مسجد، ایوان و مزار است و مهم‌ترین ویژگی معماری این بنا وجود تزیینات آجرکاری، نقاشی روی گچ و کاشی کاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه گفت: در سال گذشته موزه یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی کدکن در محل این مجموعه تاریخی راه اندازی شد که خوشبختانه با پیگیری و همراهی هیات امنا، امکانات امنیتی و حفاظتی توسط اداره میراث فرهنگی در موزه نصب شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.