سرپرست معاونت توسعه حل اختلاف خراسان رضوی گفت: ۷۰۰ شعبه همیاران صلح در این استان راه‌اندازی شده است که ۲۱ شعبه آن در موضوع مدیریت شهری فعالیت می‌کنند.

۷۰۰ شعبه همیاران صلح در خراسان رضوی راه‌اندازی شده است

به گزارش قدس خراسان، حسین شفیعی روز شنبه در آیین افتتاح شعبه همیاران صلح توسعه حل اختلاف مدیریت شهری منطقه چهار شهرداری مشهد اظهار کرد: طرح همیاران صلح با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی و نخبگان دانشگاهی برای کاهش اختلافات و حل دعاوی قبل از مراجعه به دادگستری از اواخر سال ۹۸ پس از بررسی و انجام نیازسنجی ها به مرکز توسعه حل اختلاف پیشنهاد و از ابتدای سال ۹۹ در مشهد اجرایی شد.

سرپرست معاونت توسعه حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: بهره مندی از شیوه های جایگزین دادرسی علاوه بر نهادینه‌کردن فرهنگ سازش و حل ریشه‌ای اختلافات موجب کاهش اطاله دادرسی در محاکم دادگستری خواهد شد که با راه‌اندازی شعب همیاران شورای حل اختلاف ورودی پرونده‌های دادسرا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این که اطاله دادرسی یکی از مشکلات مراجع قضایی است گفت: شعب همیاران صلح علاوه بر نهادینه‌کردن فرهنگ سازش و حل ریشه‌ای اختلافات موجب کاهش اطاله دادرسی در محاکم دادگستری نیز خواهند شد.

شفیعی افزود: در برخی موارد با تشکیل یک پرونده در دادگستری، چندین پرونده دیگر نیز به تبع آن طرح می‌شود که علاوه بر افزایش حجم پرونده‌ها در دادگستری، گستره اختلافات نیز افزایش می یابد و حل نشده باقی می‌ماند.

سرپرست معاونت توسعه حل اختلاف خراسان رضوی در خصوص تغییر نام "شوراهای حل اختلاف" به "توسعه حل اختلاف" گفت: شورای حل اختلاف از این باب به نام توسعه حل اختلاف تغییر یافته است که بر اساس سند تحول قضایی، نهادهای داوری، میانجیگری، شوراهای حل اختلاف و صلح یاران زیر نظر مرکز توسعه حل اختلاف فعالیت می‌کنند.

وی گفت: پایه و اساس صلح و سازش، توافق و جلب رضایت طرفین پرونده است و نباید با اجبار همراه باشد و بدون شک کار برای مردم و تلاش برای برقراری صلح و سازش، رضایت و خشنودی خداوند متعال و سعادت اخروی انسان را به همراه دارد.

شفیعی با بیان این که حضور متنفذان و ریش سفیدان کمک مؤثری به حل ریشه‌ای اختلافات می کند افزود: باید با تلاش مضاعف و کار جهادی از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد صلح و سازش با سرعت زیاد و هزینه کم برای مردم استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.