گره‌ای که در ژیمناستیک به وجود آمده مشکلات زیادی ایجاد کرده و دو ملی‌پوش ایران با ادامه شرایط فعلی، شانس حضور در بازی‌های آسیایی را نیز از دست خواهند داد.

گره ژیمناستیک، کورتر از همیشه/ آینده ورزشکار، فدای بی‌تدبیری‌ها

به گزارش قدس آنلاین، ژیمناستیک عجیب و غریب‌ترین فدراسیون ایران در دو سال گذشته بوده است؛ فدراسیونی که چندین سرپرست و رئیس داشته، اما همچنان با معضل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند که دود آن مستقیماً به چشم ورزشکاران می‌رود.

پس از پایان دوره چهار سال ریاست زهرا اینچه درگاهی، چند سرپرست از سوی وزارت ورزش منصوب شدند و در نهایت عابد حقدادی به عنوان رئیس جدید فدراسیون ژیمناستیک انتخاب شد. حضور همه این افراد در حالی بود که ایمیل فدراسیون همچنان در اختیار رئیس قبلی قرار داشت و هر اقدام بین‌المللی از جمله اعزام‌ها و ... که باید انجام می‌شد، باید از کانال این رئیس سابق جلو می‌رفت.

در خرداد ماه سه اعزام در حوزه ژیمناستیک هنری و ایروبیک به رقابت‌های قهرمانان جوانان و بزرگسالان آسیا در سنگاپور و همچنین مسابقات بین‌المللی «فارائوس کاپ» در مصر به دلیل عدم نامه‌نگاری فدراسیون ایران انجام نشد که البته دلیل آن نیز مشخص بود؛ ایمیل فدراسیون در اختیار رئیس سابق قرار داشت چرا که فدراسیون جهانی او را به عنوان رئیس فدراسیون ایران به رسمیت می‌شناسد. اینچه درگاهی اما در ایران مسئولیتی ندارد و طبیعی است که در چنین شرایطی نامه‌ای در اختیار فدراسیون قرار ندهد. اگر ایمیل در اختیار مسئولان فعلی فدراسیون قرار گیرد باز هم فایده‌ای ندارد چرا که فدراسیون جهانی هیچ فرد دیگری جز اینچه درگاهی را به رسمیت نمی‌شناسد.

این آخرین اعزام‌هایی نبود که چنین اتفاقاتی در آن رخ می‌داد. قرار بود مهدی الفتی  و محمدرضا خسرونژاد در بازی‌های یونیورسیاد دانشجویان جهان در چنگدو مسابقه دهند، اما درخواست تمدید مجوز آنها با توجه به اینکه ایمیل در اختیار رئیس فدراسیون نبود، به فدراسیون جهانی ارسال نشد و به همین دلیل، آنها با وجود اعزام به چین فرصت رقابت را از دست دادند.

نکته مهم این است که الفتی و خسرونژاد در لیست اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو نیز قرار دارند و اگر این روند ادامه‌دار باشد، آنها یکی از بزرگترین شانس‌های زندگی‌شان را از دست خواهند داد؛ آن هم به دلیل اختلافات مدیریتی، گروکشی‌ها و برخی بی‌تدبیری‌ها در حل مشکلی که از دو سال قبل آغاز شده است.

درباره شرایط فدراسیون ژیمناستیک اظهارنظرهای متعددی انجام شده که آخرین آنها به صحبت‌های مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک بازمی‌گردد. هاشمی روز 5 تیر در حاشیه رکوردگیری وزنه‌برداری گفت: «جلساتی را با وزارت ورزش داشتیم. در حال رسیدن به جمع‌بندی‌هایی هستیم که در قالب یک توافق، تصمیمی بگیریم که به نفع ورزش ایران و ژیمناستیک باشد.»

وی روز 19 مرداد نیز در حاشیه بازدید از اردوی تیم ملی کاراته عنوان کرد: «اشکالاتی به انتخابات ژیمناستیک وارد شد و ما هم قبول کردیم. در زمان حمید سجادی جلسه گذاشتیم و قصد داشتیم در قالب تعامل با فدراسیون جهانی و دوستانی که در گذشته مدیریت کرده بودند، را حل کنیم ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است. الان هم ورزشکارانی که باید در بازی‌های آسیایی شرکت کنند نیاز به تأیید فدراسیونی هست که فدراسیون جهانی آن را قبول دارد، یعنی خانم اینچه درگاهی. تا این مشکلات حل نشده انتظار داریم حق ورزشکاران ما تضییع نشود و ایشان تأیید کنند. بنده و رئیس کمیته ملی المپیک قرار است در یکی دو جلسه با وزیر ورزش موضوع را حل کرده یا انتخابات را تجدید کنیم. در همین راستا، نامه‌ای به فدراسیون جهانی فرستادیم و پیشنهاداتی دادیم که منتظر هستیم جواب بدهند. ملاک ما نیز جواب آنها خواهد بود».

هاشمی اشاره کرد که ملاک عمل آنها، پاسخ فدراسیون جهانی ژیمناستیک است. نکته مهم اینجاست که شاید پاسخ FIG تا بعد از بازی‌های آسیایی طول بکشد. در این صورت دو ملی‌پوش ایران فرصت سفر به هانگژو را از دست می‌دهند. پس ضروری است که مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش خیلی سریع اقداماتی را انجام و رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا شاید گره‌ای که در ژیمناستیک رخ داده، قبل از بازی‌های آسیایی باز شود. حتی اگر نیاز به تصمیم مدیریتی است هر چه زودتر گرفته شود تا بلاتکلیفی این رشته حداقل کمتر به طول بینجامد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.