۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 907265

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به حوادث پیش امده در باغ نارنجستان قوام و تعطیلی این باغ‌موزه تحت نظارت دانشگاه از بازگشایی این باغ در روز گذشته خبر داد.

باغ نارنجستان شیراز  بازگشایی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد موذنی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش زیادی از زمان دانشگاه صرف موضوعات حاشیه‌ای می‌شود، گفت: متاسفانه حواشی انقدر زیاد است که زمان و انرژی زیادی را از ما می‌گیرد. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران ارزیابی جایگاه دانشگاه شیراز در سطح ملی و بین‌المللی را بر اساس رتبه‌بندی‌های مختلف جایگاه مناسبی دانست و با اشاره به اینکه نبود نام دانشگاهی در یک ارزیابی نشانه افت کمی و کیفی آن دانشگاه نیست. 

وی ادامه داد: چنانچه براساس مجموعه ارزیابی‌های پایگاه‌های علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، دانشگاه شیراز همواره بین ۵ یا ۶ دانشگاه برتر کشور و همچنین جزء ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد که این رتبه در سال جاری هم بهبود خواهد یافت. 

موذنی افزود: در ارزیابی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۱، دانشگاه شیراز در مجموع دارای امتیاز ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ بود اما طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد ارتقاء رتبه این دانشگاه و قرار گرفتن در رتبه‌های ۷۵۱ تا ۸۰۰ بوده‌ایم و در نظام نیچراندکس، دانشگاه شیراز رتبه اول را بین دانشگاه‌های ایران کسب کرده است.

او با تاکید براینکه با توجه به رتبه‌های این دانشگاه در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، جایگاه دانشگاه شیراز رضایت‌بخش است، یادآور شد: این از نگاه ما هنوز سطح مطلوبی نیست و باید همچنان تلاش‌ها برای رشد کمی و کیفی فعالیت‌های علمی، تداوم داشته باشد. 

وی تعامل دانشگاه شیراز با صنعت را خوب توصیف کرد و از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی برای تعریف اولویت‌های پژوهشی براساس نیازهای صنعتی، خبر داد و گفت: بعضی از صنعتگران و فعالان حوزه صنعت در استان فارس، در پژوهشکده عضویت دارند و در تعیین نیازهای پژوهشی، همکاری می‌کنند، همچنین صنایع مختلف این امکان را دارند که دانشجویان مستعد را در رشته‌های مورد نیاز شناسایی کرده و آنان را بورس کنند، در این شیوه، دانشجو در پایان تحصیلات خود جذب صنعت خواهد شد؛ البته صنایع می‌توانند که تعدادی واحد درسی را مطابق با نیاز خود تعریف کنند تا دانشجویان بورسیه این دروس را بگذرانند. 

موذنی در بخش دیگری از سخنانش درباره جذب هیئت علمی در دانشگاه گفت: سال‌های گذشته جدب حدود ۲۰ نفر هیئت فلمی را داشتیم اما امسال بیش از ۷۰ نفر جذب را خواهیم داشت تا در صورت مرخصی بدون حقوق توسط اساتید و یا عدم بازگشت، بتوانیم از طرفیت سایرین استفاده کنیم. 
وی همچنین در پاسخ به منفک شدن برخی اساتید زمان اغتشاشات سال گذشته گفت: در زمان اغتشاشات هیچ استادی از مجموعه منفک نشد جز اینکه فردی مرخصی بدون حقوق گرفته باشد که امری طبیعی است. 

رئیس دانشگاه شیراز افزود: البته در دانشگاه شیراز هم شاهد وقوع تجمعاتی بودیم اما کمترین اسیب را شاهد بودیم.

وی در ادامه درباره تعداد نخبگانی که در دانشگاه شیراز تحصیل می‌کنند گفت: ۱۵ درصد دانشجویان ما که بیشتر در رشته‌های حقوق، روانشناسی، کامپیوتر، شیمی، فیزیک، اقتصاد و برخی رشته‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند عضد بنیاد نخبگان هستند. 

موذنی درباره تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه نیز اظهار داشت: چند سال پیش که بنده به دانشگاه آمدم تعداد دانشجویان خارجی ۱۵۰ نفر بود و امروز این تعداد به ۴۰۰ نفر رسیده و در سال‌های اینده نیز افزایش خواهد یافت‌. 

رئیس دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه نیمی از ساختمان‌های مجموعه دانشگاه شیراز بیش از ۴۰ درصد قدمت دارد، گفت: بلوک‌های A و B خوابگاه شهید مفتح کاملا نوسازی شد و اکنون بلوک C برای انجام نوسازی تخریب شده است. 

وی افزود: از طرفی خوابگاه شماره ۳ متاهلین نیز برای بازسازی آماده است و یک خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر برای دختران امسال آماده خواهد شد، همچنین خوابگاه متاهلی نیز با ظرفیت ۱۳۴ خانواده، در دست احداث قرار دارد. 

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۸۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل و اغلب متاهل هستند، گفت: قطعا امکانات ما اجازه تامین فضای زیست برای همه این دانشجویان را نمی‌دهد اما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را در این بخش ارتقا دهیم تا حداقل پاسخگوی نیاز تعدادی از دانشجویان باشیم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش از توسعه فضاهای ورزشی به ویژه برای دختران خبر داد و ایجاد شادی و نشاط در محیط دانشگاه باتوجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز جامعه را ضروری دانست.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب تلاش به سمت انجام اقدامات ایجابی بوده و با اقدامت قهری مخالفیم چراکه همه دانشجویان فرزندان ما هستند، گفت: در این زمینه مکانیزمی برای مواجهه با تعداد معدودی که موازین قانونی و شرعی را در محیط دانشگاه رعایت نمی‌کنند، تعریف و اجرا کرده‌ایم و ۵۰ مشاور در این حوزه دانشجویان را هدایت می‌کنند. 

موذنی با تصریح اینکه به هیچ عنوان کشف حجاب در محیط دانشگاه شیراز نداشتیم و چنین اقدامی منجر به برخورد قانونی خواهد بود، گفت: در این رابطه با شناسایی افراد، ابتدا پیامکی بسیار محترمانه برای دانشجو ارسال می‌شود و پس از آن دانشجو برای مشاوره دعوت شده و اگر این اقدامات پاسخ نداد، خانواده دانشجو در جریان قرار می‌گیرند و در نهایت کار به کمیته انضباطی و مواجهه قانونی خواهد رسید. 

وی درباره بودجه دانشگاه هم گفت: در مجموع بودجه جاری دانشگاه ۸۳۸ میلیارد تومان و بودجه عمرانی ۷۵ میلیارد تومان است که گرچه با رشد مواجه بوده اما کافی نیست و بیشتر صرف پرداخت حقوق کارمندان و تغذیه دانشجویان می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.