مدیرکل سازمان امور مالیاتی گفت: ما هم معتقدیم معافیت ۱۰۱ برای اصناف کم است و باید حتما افزایش پیدا کند، اما با همین معافیت ۱۰۱ هم بیش از ۵۰درصد اصناف مالیات ۰ مطلق بوده است. متوسط مالیاتی در کشور هم در سال گذشته ۵ میلیون تومان بوده است.

مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف کشور صفر شده است 

 به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر صبح روز چهارشنبه ۱ شهریور ماه، در نشست خبری مدیر کل امور مالیاتی کشور و معاون وزیر اقتصاد و دارایی که در اتاق اصناف مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما در نظامی هستیم که یکی از ویژگی‌های آن پاسخگویی مسولان به مردم است. پایه‌ایی که نظام براساس آن توانسته مشکلات را حل و تهدیدها را تبدیل به فرصت کند، ظرفیت مردمی است که در همه مراحل از نظام مراقبت می‌کنند. 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد:  یکی از اقشاری که در این زمینه موثرند، اصنافی هستند که در همه مراحل نقش افرینی کردند و به نوعی سنگ زیرین اسیاب بودند. مخصوصا اصناف شهر مشهد که در همه مباحث و مراحل و بحران‌های اجتماعی کمک کردند. زمانی که دشمن تلاش می‌کرد مردم به خیابان‌ها بکشاند، واحدهای صنفی از اوضاع مراقبت می‌کردند.  

وی با اشاره به برخی معضلات اتاق اصناف گفت: شاه بیت تمام مسائل و مشکلات، تعهد مالیاتی استان است. امروز متاسفانه استان ما بیش از همه استان‌ها مالیات پرداخت می‌کند و من منطقی در آن نمی‌بینم و انتظار دارم اصلاح شود.  

پژمانفر در ادامه گفت: یکی از شاخص های عدالت اجرای اخذ مالیات است؛ باید در این موضوع تامل کنیم. ما با مجموعه‌ای مواجهیم که بالاترین صدمه را در دوران کرونا دیدند و هنوز هم بعضی از آن‌ها به روال سابق خود بازنگشتند. انتظار ما این است که در لایحه بودجه سال آینده نسبت به این موضوع بازنگری شود. 

پس از آن، نمایندگان اصناف و رئیس اتحادیه‌های مختلف اعم از اتحادیه پوشاک، لوازم خانگی، تلفن همراه و نانوایان، معضلات، مشکلات و درخواست‌های خود را در حضور مدیرکل امور مالیاتی کشور بیان کردند. 

رعایت عدالت مالیاتی، شناسایی مودیان مالیاتی جدید، نظارت بر برخورد ماموران مالیاتی، دوگانه بودن تصمیمات حاکمیتی، مشکل اینتاکد و بالا بودن تعهدات مالی استان خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌ها از جمله مواردی بود که از سوی نمایندگان اصناف در این نشست مطرح شد. 

پس از آن، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان اصناف مطرح کرد:  در حال حاضر به موجب سیاست‌های کلان و قوانین بودجه سنواتی، مالیات سهم بیشتری از تامین منابع دولت را نسبت به نفت به خود اختصاص داده است. بخشی از این افزایش‌ها باید کنترل شده و از طریق شناسایی مودیان جدید و گسترش چتر مالیاتی رقم بخورد.  

محمدهادی سبحانیان ادامه داد: خواهش من از مجلس این است که به افزایش‌ درآمدهای مالیاتی  واقع بینانه نگاه کنند. ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۶۰ درصد در درآمدهای مالیاتی رشد داشتیم. نمایندگان مجلس باید کمک کنند رشد درامد مالیاتی به واقعیت نزدیک شود. ادعای ما این است که ظرفیت‌های مالیاتی در کشور ظرفیت بزرگی است و باید به سمت دریافت مالیات از سوی دانه درشت ها برویم.  

وی با اشاره به معافیت مالیاتی ۱۱۵ هزار میلیاردی شرکت‌های بزرگ در سال ۱۴۰۱ گفت: چرا باید شرکت‌های بزرگی که هزاران میلیارد سود دریافت می‌کنند از مالیات معاف شوند؟ در همه جای دنیا هم بخش بزرگی از مالیات، از سوی شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها دریافت می‌شود.  

سبحانیان ادامه داد: در حوزه دریافت مالیات از اصناف، به موجب گزارشات رسمی ۳۰ درصد از تولید ناخالص کشور در اتاق اصناف سراسر کشور انجام می‌شود. منطق این است که حدود ۳۰ درصد مالیات کل کشور را هم باید پرداخت کنند اما این سهم نزدیک به ۵ درصد است. این یعنی یک شکاف مالیاتی حدود ۲۵ درصدی بین واقعیت و آنچه دارد انجام می‌شود داریم. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که نزدیک‌ترین و بهترین رابطه این سازمان با اتاق اصناف است گفت: در خرداد ماه در بیش از ۲۰۰ نقطه کشور میز خدمت برگزار کردیم تا به سوالات اصناف در نقاط مختلف کشور پاسخ بدهیم. 

وی بیان کرد: ما در حوزه مالیات ستانی از اصناف باید با گفت‌وگو انچه باید اتفاق بیفتد را تبیین کنیم و به سوالات پاسخ بدهیم. ما معتقدیم ضمن این جلسات و تبیین، باید به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم. ما هم معتقدیم معافیت ۱۰۱ برای اصناف کم است و باید حتما افزایش پیدا کند، اما با همین معافیت ۱۰۱ هم بیش از ۵۰درصد اصناف مالیات ۰ مطلق بوده است. متوسط مالیاتی در کشور هم در سال گذشته ۵ میلیون تومان بوده است. برای مثال صنف طلا و جواهر در سال گذشته ۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان، نمایشگاه خودرو ۲۰ میلیون تومان و اسناد ۱۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

سبحانیان ادامه داد: براساس اظهارنامه‌ای که فعالان اقتصادی به ما ارائه کردند، مالیات ابرازی نسبت به سال قبل سه برابر شده است؛ این یعنی افزایش تمکین مودیان نسبت به مالیات. یک سری از گلایه‌ها و ناعدالتی به خاطر سنتی بودن نظام مالیاتی است و ما ناگزیریم به سمت هوشمندسازی برویم. برخی بی‌عدالتی‌های درون صنف نیز به همین دلیل اتفاق می‌افتد.  

وی با اشاره به اینکه ریشه برخی مسائل به خود اصناف برمی‌گردد گفت: دستگاه کارتخوان صرفا برای فروش است. گاهی اوقات می‌بینیم برخی‌ها مبالغی فارغ از بحث فروش را به آن حساب بریزند. اصناف نباید اجازه بدهند این تخلفات اتفاق بیفتد. طبق قانون مودیان، اصناف مکلف هستند از اول دی ماه سال جاری صورت حساب الکترونیکی صادر کنند و در صورت عدم رعایت جریمه می‌شوند. 

سبحانیان اضافه کرد: در خصوص شناسایی مودیان جدید گلایه‌ها به حق است و باید بیشتر به این سمت حرکت کنیم.معتقدیم این اتفاق در دولت سیزدهم رخ داده است. ما حدود ۹ میلیون دستگاه کارتخوان را از مجموع کارتخوان‌های فعال از رده خارج کردیم. صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای داریم که بیش از هزار دستگاه کارتخوان دارد و به اسم خیریه کار اقتصادی می‌کند.  

رشد ۵۰ درصدی درآمد مالیاتی مشهد  

وی در خصوص ضرایب اینتاکد بیان کرد: ضریب سود در نقاط مختلف متفاوت است و این ضرایب متعلق به نظام مالیاتی سنتی است و در نظام مالیاتی جدید اصلا ضریب اینتاکد مطرح نیست.  

سبحانیان بیان کرد: اگر کسی تبصره ۱۰۰ را بپذیرد ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از وقتی که اظهارنامه بدهد مالیات پرداخت می‌کند. در مشهد در سال ۱۴۰۰، ۲۳۰هزار تبصره و ۱۰۰هزار اظهارنامه داشتیم که این مقدار در سال گذشته به ۳۰۰هزار تبصره و ۹۴هزار اظهارنامه رسیده است. این نشان می‌دهد استقبال خوبی از تبصره ماده ۱۰۰ بین صنوف اتفاق افتاده است.  

وی در خصوص رشد درآمد مالیاتی در کشور بیان کرد: متوسط رشد درآمد مالیاتی کشور از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۰ درصد بوده است. متوسط رشد در مشهد هم همین مقدار بوده است اما در مردادماه این عدد در مشهد ۲۳ درصد نسبت به مرداد ماه سال قبل رشد داشته است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.