سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: بیش‌ترین مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰ سال اخیر، مربوط به سال ۱۴۰۱ با رقم جذب ۲۹۷ میلیون دلار است.

ثبت بیشترین مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰ سال اخیر در سال ۱۴۰۱

به گزارش قدس خراسان به نقل از استانداری خراسان رضوی، هادی توانا اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی برابر ۸۵.۶ میلیون دلار بوده که در ۹۲ طرح سرمایه‌گذاری جذب شده است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی افزود: اما این رقم در سال گذشته برای ۵۸ پروژه به ۲۹۷ میلیون دلار رسید. طرح‌هایی نیز در هیئت سرمایه‌گذاری استان در حال تصویب است که با تصویب آن‌ها تعداد طرح‌ها به ۷۱ مورد با مبلغ ۳۰۶.۳ میلیون دلار می‌رسد.

وی با بیان این که «۴۰ طرح در حوزه صنعت و معدن، هشت طرح کشاورزی، هفت طرح ساختمان، ۱۰ طرح در حوزه خدمات و شش طرح در حوزه حمل‌ونقل است» بیان کرد: بیش‌ترین مبلغ سرمایه‌گذاری با عدد ۱۴۳.۵ میلیون دلار در بخش حمل‌ونقل و سپس ۹۲ میلیون دلار در بخش ساختمان بوده است.

توانا درباره روند آماری سرمایه‌گذاری خارجی در یک دهه اخیر خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اخیر، بیش‌ترین تعداد پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی را در سال ۱۴۰۰ با ۹۲ طرح داشتیم. همچنین بیش‌ترین حجم دلاری با ۲۹۷ میلیون دلار، به سال ۱۴۰۱ مربوط است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، عراق، کویت، هنگ کنگ، روسیه، اتریش، هندوستان، انگلستان، هلند و آلمان در استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به اتباع افغانستان با ۶۹ درصد از تعداد طرح‌ها و ۱۱ درصد از مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. اتباع کشور امارات متحده عربی نیز دو درصد از تعداد طرح‌ها و ۴۸ درصد از مبلغ سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دادند.

توانا در خصوص سرمایه‌گذاری داخلی عنوان کرد: ۵۲۴ طرح در حوزه صنعت و کشاورزی داشتیم. میزان سرمایه‌ پیش‌بینی شده مورد نیاز برابر با ۱۹۳ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال است که مبلغ ۱۹۹۰.۵ میلیارد ریال از این مبلغ سرمایه‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.